Gravatar

#1 sluppermand 16 år siden

Jeg har her på det sidste tvunget mig selv til at skulle se en helvedes masse italienske film, da det er en stor mangelvare i min filmsamling. Efter adskillelige timer spenderet i selskab med Fellini, Antonioni og Visconti var jeg ved at gå psykisk ned. Ikke over mangel på kvalitet, jeg er ikke et øjeblik i tvivl om især Fellinis evner som filmskaber. Næh, jeg var udslidt fordi jeg simpelhen ikke kunne finde en italiensk instruktør, der tiltalte mig personligt.

Indtil jeg stiftede bekendskab med Paolo Sorrentino! For fanden da, hvor blev jeg blæst om kuld af den mands sublime fortællerstil og originale stemme. "Le conseguenze dell'amore" (2004), "L'amico di famiglia" (2006) og "Il Divo" (2009) er helt fantastiske film. "L'amico di famiglia" er et smukt, rørende og til tider, røvmorsomt drama. "Il Divo" er et helt fantastisk portræt af den berygtede politiker Giulio Andreotti. Det er dog "Le conseguenze dell'amore", der står ud som hans bedste film og som er, uden tvivl, den bedste thriller jeg har set i lang tid.

Alt ære og respekt til Frederico Fellini, Michelangelo Antonioni, Bernardo Bertolucci, Luchino Visconti, Pinocchio, Gepetto og hvad de nu ellers hedder. Men Paolo Sorrentino er den slags italiener jeg foretrækker! :)

Denne tråd kan betragtes som et wake-up call til dem, der endnu har hans film til gode! Se dem, for fanden, gør det nu!
I don't love you, but you are the only women for whom I have no contempt.
Gravatar

#2 filmz-Bruce 16 år siden

#1 Jeg er helt enig i, at Sorrentino er LANGT den mest interessante italienske instruktør i 30 år. Le conseguenze dell'amore er sublim og meget tæt på min personlige top-10. Der sættes ikke en fod galt i den film på nogen måde og Toni Servillo er jo intet mindre end genial. Billedsiden kan der skrives bøger om og soundtracket top notch. En 10'er på min skala og en film, som BØR komme i HD.

Fellini's La Dolce Vita er dog i min bog, det bedste der endnu er kommet ud af Italien :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#3 mr gaijin 16 år siden

"Le conseguenze dell'amore" er uden tvivl en god film. Men det mest interessante nyere italiensk film er for mig at se "La Meglio Gioventu"/"The Best of Youth" fra 2003.

Af klassikerne er "La Dolce Vita" også blandt mine italienske favoritter. Og selvfølgelig Viscontis uundgåelige "Il Gattopardo".
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#4 Kruse 16 år siden

Er nogle af Paolo Sorrentinos film udgivet med danske undertekster? Især "Le conseguenze dell'amore" lyder meget interessant. Nu er jeg vant til at se fremmedssprogsfilm(læs: ikke engelsksprogede) med danske undertekster, så det vil jeg stadig foretrække.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#5 mr gaijin 16 år siden

#4 "Il Divo" får dansk biograf-premiere om en uges tid, så den vil i hvert fald være til at finde med danske tekster. De andre findes ikke i dansk-tekstede udgaver, så vidt jeg ved.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#6 Kruse 16 år siden

#5: Nå, det var ærgeligt. Men så må jeg bare bryde mine vaner og se dem med engelske undertekster :)
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#7 fazz 16 år siden

Har ikke set nogle af Paolo Sorrentinos film, men det skal jeg helt klart!

#3 JA! "La Meglio Gioventu" er FANTASTICO!
"If you figure a way to live without serving a master, any master, then let the rest of us know, will you? For you'd be the first person in the history of the world."
Gravatar

#8 Skeloboy 16 år siden

Har kun lige berørt italiensk film lidt, mangler f.eks. at se noget Visconti, og har kun set en Rosellini(Rome, Open City), en Antonioni(The Passenger), en Sica(Umberto D) og to Fellini(La Strada, 8½).

Dog er der et par nyere italienske film, som jeg helt klart kan anbefale:

Night of the Shooting Star af Taviani-brødrene fra 82 eller 83 er ganske interessant.

Cinema Paradiso fra 1988 er klart et must. En af de bedste overhovedet.

The Sons Room, Palme D'or vinder fra 2001, er et hjertegribende portræt om sorgen ved tabet af en søn.

Caos Colmo fra 2008 vil jeg også anbefale. På trods af et lidt irriterende musikvalg, så er den klart værd at se.

Og Sorrentino er pissefe'

Bruce lukker meget lort ud på filmz, men er nu glad for han bragte ham på banen:)
Gravatar

#9 RasmusFL 16 år siden

Sorrentino får sine film vist i Cinemateket i denne måned, hvis nogle - lige som mig - skulle være interesseret.

Har indtil videre kun set 'Il Divo' og den var virkelig en prægtig oplevelse - og ikke mindst et visuelt vidunder.
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"
Gravatar

#10 Antlion 16 år siden

Jeg har faktisk "Le conseguenze dell'amore" liggende. Måske er det den film, man skulle give sig til at se i aften? :)

Jeg har efterhånden set alle historiens essentielle værker fra Italien, alt fra auteurisme og neorealisme til gysere og spaghettiwesterns, så det egentligt kun de nyste jeg ikke er helt med på.

Udover Paolo Sorrentino af nyere italienske filminstruktører, har vi jo også Francesca Archibugi, Gianni Amelio, Giuseppe Tornatore, Marco Bellocchio og Roberto Faenza - ingen af disse har dog kunne hamle op med de ældre koryfæer, så jeg tvivler på, at jeg vil være af anden opfattelse mht. Sorrentino.

Skriv ny kommentar: