Gravatar

#1 filmz-ekan 18 år siden

Jeg er godt igang med at skrive min SSO(Større skriftilg opgave), på HF.

I min problemformulering, skal jeg f.eks. analysere Reservoir Dogs, hvilket jeg har meget godt styr på.

MEN, eftersom at Quentin Tarantino er kendt for at kopiere fra andre film og genrelt bruge mange referencer i hans film.

Jeg står så her og kan stort set ikke finde nogen, udover at filmen nærmest er en "opdatering" af de gamle kupfilm.

Nogen herinde, som kan hjælpe mig med at finde nogen?
Gravatar

#2 filmz-Bruce 18 år siden

http://www.imdb.com/title/tt0057869/

Juvelbutikken i Reservoir dogs er opkaldt efter Anna Karina, brugt i mange af Godards film og også med i A Band Apart. Du skal nok finde de fleste referencer i Godards film og Kubricks The Killing. Og så er der deres navngivning, som Wiki nævner er nuppet fra The Taking of Pelham One Two Three.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#3 filmz-ekan 18 år siden

Mange tak for det :D
Gravatar

#4 dolphinfriendly 18 år siden

Måske lidt postmodernistisk teori ville være en god idé og noget der kan vælte kegler i en SSO. Jeg vil anbefale dig at læse et uddrag af en tekst af Frederic Jameson om postmodernisme, jeg kan evt lige se om jeg kan finde den i et af mine kompendier.

Gravatar

#5 tiany 18 år siden

Jeg går ud fra du har kigget på imdb's movie connections
Valar morghulis
Gravatar

#6 filmz-ekan 18 år siden

dolphinfriendly: Jeg vidste faktisk ikke om postmodernistisk teori var relevant, da jeg ikke har læst om det så mange steder, men hvis du ligge inde med et link evt. vil jeg meget gerne se på det.

tiany: Den side har jeg aldrig set :D Så tusind tak.

Men jeg kom til at tænke på, hvordan kan det være at QT har haft økonomien til at få skuespillerer som f.eks. Harvey Keitel og Tim Roth med i sin første film?
Var det pga. at hans makker Roger Avary havde kontakter? (Har jeg hørt noget om)
Gravatar

#7 lagoni 18 år siden

Mht finansiering, så kig imdb's trivia om filmen:

"Armed with $30,000 and a 16mm camera, Quentin Tarantino was all set to make the film with a bunch of friends, including his producing partner Lawrence Bender who was going to play Nice Guy Eddie. It was then that Tarantino received an answerphone message from Harvey Keitel, asking if he could not only be in the film but help produce it. Keitel had gotten involved via the wife of Bender's acting class teacher, who had managed to get a copy of the script to him. Keitel's involvement helped raise the budget to $1.5 million."
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#8 filmz-Bruce 18 år siden

#6 Her er der shitload med postmodernisme, neo noir, neo modernisme, relativisme, skepticisme etc om filmen. Måske går der en anelse overfortolkning i den film.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#9 dolphinfriendly 18 år siden

#6 Tarantino er per definition postmodernistisk, på godt og ondt, så det kunne muligvis være en god idé at gå ud fra en teori der forklare hvad postmodernisme egentlig er. Ofte er postmodernisme noget der bliver fremstillet som uklart og svævende, hvilket det som sådan ikke er. Bl.a. genbruget, re- og dekonstruktionen af forskellige genrer i "Reservoir Dogs" er i den grad postmodernistisk.

Jeg har beskæftiget mig en hel del med postmodernisme, så jeg kan muligvis hjælpe dig et stykke hen ad vejen - med fare for at det går hen og bliver meget akademisk. :)

Det med at kigge efter tekster venter jeg med til i morgen, hvornår skal du aflevere opgaven?

Gravatar

#10 filmz-ekan 18 år siden

lagoni: Må indrømme at jeg ikke syntes der står noget som direkte peger på det, men var det så Monte Hellman der hjalp ham, i form af at være executive producer på Reservoir Dogs?

bruce: Meget brugbart! Men ja, måske lige overfortolket.

dolphinfreindly: Postmodernistisk, vil det kort sagt sige den stil QT har, ved at kopier fra andre film og hans måde at skildre vold og moral?

Jeg skal desværre allerede aflevere den på onsdag :(

Skriv ny kommentar: