Gravatar

#31 filmz-Bruce 17 år siden

#30 Aaah jo, dem kender jeg :) Jeg er som regel også oppe og toppes med en af mine venner om Heat, så jeg ved godt det er "dybt vand" :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#32 BN 17 år siden

#29 - bruce:

Når det kommer til mesterværks termen. Der skal jeg virkelig rammes af "amors pil" og få lyst til at "tænke over sagerne" og kunne se en film, igen og igen.

Godt formuleret! ... Men sådan har JEG det faktisk med 'Heat' (men ikke med 'The Dark Knight', bortset fra det med at se den igen og igen for det tror jeg, jeg kommer til.). ... 'Heat' er en film der tager sig tid til at portrættere sine hovedpersoner, og også nogle af birollerne. Forholdet mellem Chris og Charlene Shiherlis (Val Kilmer og Ashley Judd) får mig altid til at tænke på, at man skal værdsætte den man elsker og være der for hinanden. så det ikke en skønne dag er for sent. Vincent og Justin Hanna's ægteskabelige problemer er også tankevækkende: Lader man sig opsluge af sit arbejde eller andre interesser, så man ligeså står overfor en skilsmisse, fordi man ikke har engageret sig nok i sit ægteskab. Og er man som ægtepar opmærksom nok på sine børn og DERES følelser, behov og problemer? (Jævnfør Natalie Portman's karakter.) ...... Den lille sidehistorie med Dennis Haysbert's karakter er også rørende på den realistiske måde: Vil man lade fortid være fortid, selvom det lige her og nu er forbundet med nogle svære trængsler/omkostninger og irritationsmomenter, bl.a. det at der måske er nogle der gør det ekstra svært for én? ... Også Robert De Niro står overfor et sådant valg, og det er netop
her han - i lighed med flere af filmens andre personer - kommer så grusomt til kort. For han kan bare ikke lade være med at tage til hotellet for at likvidere Waingro (jf. forbryder-kodekset), og resultatet er, at han taber muligheden for et bedre liv sammen med den kvinde han elsker, på gulvet med et stort brag og må ty til sin egen "væk på 30 sekunder"-forbryder-filosofi.

Jeg synes, at en af de ting der gør 'Heat' så god, er at alle dens personer føles som rigtige mennesker med alle de fejl og svagheder, der nu engang hører til. 'Heat' er så meget mere end en action-film - det er i højere grad en moderne tragedie, der tager udgangspunkt i personer der befinder sig på begge sider af loven.

Bl.a. derfor har jeg altid undret mig over dem, som efterlyser et såkaldt "bedre" klimaks på historien, idet de gerne ville have haft et mere actionpræget/voldsomt opgør mellem Vincent Hanna og Neil McCauley. Sagen er jo, at efter at de to mænd har mødtes ansigt til ansigt på caféen og efter det store shoot-out ved banken, samt [quote]Hanna's steddatters selvmordsforsøg og McCauley's tragiske fejltrin der betyder et farvel til kæresten[/spoiler], står der 'tragedie' malet over hele biograflærredet/tv-skærmen, og derfor er den afdæmpede, melankolske slutning yderst passende, akkurat ligesom som det ville have virket fuldstændig forkert, hvis Max havde taget en lang næve- og brydekamp med Vincent tilsidst i 'Collateral'.

Jo, en film som 'Heat' får mig afgjort til at filosofere en smule over, hvilket liv man har valgt, og om man husker at sætte pris på de ting, der VIRKELIG betyder noget.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#33 filmz-DocDoom 17 år siden

#32: Jeg er enig i det du skriver, bn.

Og derudover formår Heat samtidig at være ufatteligt morsom; særligt Hannah er helt fantastisk i den henseende.
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#34 BN 17 år siden

#33:

Ja, Hanna (mener, det er uden 'h') har nogle temmelig gode replikker, f.eks. overfor
konens elsker - 'du må gerne have sex med min kone, men du må ikke glo på mit tv'.
:-D

P.S. Undskyld at min sidste spoiler-markering i mit foregående indlæg mislykkedes pga. en lille fejl. og så skulle der i stedet for "så man ligeså står overfor en skilsmisse" have stået: "så man lige pludselig står overfor en skilsmisse". ...... Men det kan være, at Admin. vil rette det? ... Det vil jeg i givet fald være meget taknemmelig for.
Gravatar

#35 filmz-DocDoom 17 år siden

#34: Der er mange fantastiske, morsomme Hannah moments.

Da han sparker tv'et ud ad bildøren.
Da han konfronterer Charleenes elsker.
Da han besøger biltyvens værksted.

og flere andre!
Gravatar

#36 BN 17 år siden

#35:

Ja, eller da han første gang hidser sig op overfor ham der stikkeren, der giver ham oplysninger. Eller da han gør nar af Charlene's elsker (spillet af Hank Azaria): "'Cause she's got a great ass and you got your head all the way up it."

:-D
Gravatar

#37 mr gaijin 17 år siden

#29 Jeg vil heller ikke umiddelbart smide mesterværk-kortet på "Dark Knight". Men til gengæld gør Heath Ledger sig fortjent til titlen mesterskuespiller i sin fortolkning af the Joker. Og det er ikke kun fordi han kreperede for nylig. Men fordi han har givet termen filmskurk ny betydning.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#38 filmz-DocDoom 17 år siden

#36: Har du lagt mærke til - hvis du har set den - at i den originale version af Heat, der hedder L.A. Takedown og også er instrueret af Mann, der spilles rollen som Waingro af Xander Berkeley, mens han i Heat er blevet 'degraderet' til at spille Ralph. Han er også en bedre Ralph end en Waingro. Waingros rolle er i øvrigt perfekt castet i Heat i form af Kevin Gage - ligesom hele resten af holdet er!
Gravatar

#39 Benway 17 år siden

Jeg ville heller ikke umiddelbart kalde "Dark Knight" et mesterværk i betydningen tidløsklassiker, men jeg mener godt kan man kalde den et lille et af slagsen, og i hvert fald den foreløbige kulmination af superheltegenren. Ligesom mr gaijin har jeg en oplevelse af, at den bliver hængene, og vokser med eftertanke. Jo mere man tænker over den, jo mere er der i den.

En ting er jo dog allerede helt overbevist om: Nolan er et decideret geni indenfor filmens verden, og kommer til at være fast inventar på listen over bedste instruktører i fremtiden.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#40 BN 17 år siden

#38:

Yes, det ved jeg. Jeg har selv brugt netop denne lille, interessante detalje som quiz-spørgsmål i tråden 'Film Trivia Quiz'. :-)

Og ja, Kevin Gage er betydeligt mere overbevisende som psykopaten Waingro - han har det rette blik og det rette ansigt til rollen, mens Xander Berkeley passer bedre som Justin Hanna's vattede, frygtsomme elsker.

Har i øvrigt købt 'L.A. Takedown' for 20 kr. i Fakta. Min kone er dårlig til at huske film, men hun har set 'Heat' tre-fire gange, så selvom hun ikke kan huske indholdet af filmen ud fra titlen, så har 'Heat' alligevel gjort så stort et indtryk, at hun kun skal have få stikord eller se få scener, før hun genkalder sig handlingen. ... Så jeg prøvede et lille eksperiment: jeg satte 'L.A. Takedown' på dvd-afspilleren uden at fortælle hende, at det var den samme historie som i 'Heat (og samme instruktør). Og hun sad hele tiden og genkendte forskellige ting, ja, hun kunne endda huske, at 'nu sker der det og det'. Men samtidig undrede hun sig meget, for hun havde jo aldrig set de pågældende skuespillere før, og jeg havde jo på forhånd sagt (som sandt var), at vi aldrig havde set filmen før.

Jeg blev naturligvis stemplet som en snydeper, ligeså snart jeg afslørede sagens rette sammenhæng. ;-)

Skriv ny kommentar: