Ja så blev Saddam og hans to medtiltalte dømt til døden ved hængning. Personligt håber jeg ikke der bliver flere problemer i den retssag og at den mand endelig får hvad han fortjener efter sine gerninger.
Ved godt det lyder sygt at ville vide dette, men vil hængning foregå indendørs (som vist nok er for vane) eller old-school udendørs på en høj? Og vil hængningen blive optaget og lagt til offentligt skue?
Nu vil Irak jo gerne fremstå som en moderne retsstat og demokrati, og der er henretninger normalt noget der foregår for lukkede døre, med kun enkelte indbudte til at vidne det. Og heller ikke noget der bliver optaget.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Ja, dommen lyder jo på forbrydelser mod menneskeheden, rent specifik drabene på 148 Ikaraker i 1982, men eftersom rettergangen er holdt i Irak og ikke i Haag, er det en national affære (som jeg forstår det).
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Ok, troede egentlig at der skulle en international domstol til, før man kunne dømme i netop den forbrydelse. Men jeg aner det ikke. Viste de egentlig ikke Chaucheskos (Staveplade?) henrettelse i TV?
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Jeg er af princip imod dødsstraf og synes ikke det løser noget som helst ud over at tilfredsstille hævntørsten for mange irakere (og amerikanere mm), mens det samtidig fremstiller Saddam (endnu mere) som en martyr og skaber endnu mere kontrast overfor hans tilhængere. Synes ganske simpelt at det er en tåbelig dom IMHO.
#3 - så vidt jeg har forstået er det en irakisk domstol og dermed ikke en international dom? Men er ikke sikker...
Iøvrigt kan en henrettelse godt have lange udsigter. Først skal appelsagen køres og samtidig kører der en anden retssag mod Hussein, hvor han er anklaget for drab på 18.000 kurdere. Det er sandsynligt at de vil færdiggøre denne først.
Rent retsmæssigt bliver den sikkert appelleret (også for at vise at Saddam ikke mener at denne retssag er valid) da der har været så meget ballade under den retssag. Så vidt jeg kunne forstå på de kommentatorer der var på under domssigelsen (eller hvad sådan noget hedder) så var der faktisk en mulighed for at det hele skulle gå om pga. alle de uroligheder der har været.
Personligt mener jeg heller ikke at dødsstraf giver noget positivt afkast på nogen måder, men viser mere om landets mangel på respekt overfor livet, og "tilgivenhed".
#1 filmz-karlerminven 19 år siden
Ved godt det lyder sygt at ville vide dette, men vil hængning foregå indendørs (som vist nok er for vane) eller old-school udendørs på en høj?
Og vil hængningen blive optaget og lagt til offentligt skue?
What is a not-joke?
#2 chandler75 19 år siden
#3 davenport 19 år siden
Jeg synes det er godt at dette er sket, og dommen er vel international, da det er forbrydelser mod menneskeheden?
#4 chandler75 19 år siden
#5 davenport 19 år siden
Men jeg aner det ikke.
Viste de egentlig ikke Chaucheskos (Staveplade?) henrettelse i TV?
#6 McPeter 19 år siden
#3 - så vidt jeg har forstået er det en irakisk domstol og dermed ikke en international dom? Men er ikke sikker...
#7 chandler75 19 år siden
#8 chandler75 19 år siden
#9 cyberzed 19 år siden
Så vidt jeg kunne forstå på de kommentatorer der var på under domssigelsen (eller hvad sådan noget hedder) så var der faktisk en mulighed for at det hele skulle gå om pga. alle de uroligheder der har været.
Personligt mener jeg heller ikke at dødsstraf giver noget positivt afkast på nogen måder, men viser mere om landets mangel på respekt overfor livet, og "tilgivenhed".
#10 Confused101 19 år siden