Gravatar

#1 SpielbergFreak 20 år siden

Hey

Jeg tror ikke jeg er den eneste i dette forum der værdsætter filmmusik, jeg håber det i hvert fald ikke, for så går I glip af noget:-) Jeg ville bruge denne tråd til en universal filmmusikstråd, hvor alt hvad der har med filmmusik at gøre, kan diskuteres. Egentlig synes jeg det kunne være cool hvis der var et helt afsnit, der hed filmmusik.

Jeg vil starte med en anbefaling, for ikke længe siden købte jeg scoret fra Kingdom of Heaven. Køb det! Det er det vildeste, det slår Hans Zimmers musik til Gladitor på flere områder!
Gravatar

#2 davenport 20 år siden

Williams score til A.I. har længe kunne findes på Axel til en lille 30kroneseddel.

http://axelmusic.dk/productDetails/093624809623

Og det er faktisk ganske udmærket.
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#3 b e c h 20 år siden

Og Soundtracket til Lost Highway er noget af det fedeste jeg p.t. kan komme i tanker om..
Gravatar

#4 elwood 20 år siden

jeg har mange farvoritter, men der jo ikke noget ved bare at remse op det hele, så jeg udvælger lige en enkel, Thomas Newman, som min farvorit for tiden, hans Score til Finding Nemo synes jeg er fænomenalt, det passer så godt til filmen.

Wow og Nemo Egg fremhæver jeg lige især, fra soundtracket.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#5 lasse78 20 år siden

Soundtracket til "Conan The Barbarian" og "Nightmare On Elm Street" er virkelig noget som jeg nyder at lytte til. Dog er det ikke sundt at høre "nightmare..." skiven sammen med venner og bekendte, de begynder bare at stille sjove spørgsmål, hehe.
http://lasseelkjaer.dk/
Gravatar

#6 filmz-melian 20 år siden

#1 - Gladiator - of course! ;D
#4 - Thomas Newman er genial til ting med klaver og fløjte halløj. Hans American Beauty kompositioner råxede.

Derudover :

The Last of the Mohicans - af Trevor Jones som sjovt nok også stod bag den helt anderledes musik til :

Labyrinth - som er 80er og kult og også rummer Bowiesange.

Lord of the Rings symfonien - goes without saying...

Wojciech Kilar generelt på grund af hans gustne tunge østeuropæiske sound (f.eks. Francis Ford Coppolas Dracula, The Ninth Gate).

Danny Elfman generelt fordi.... ja.

Phillip Glass fordi han skaber de gode og gustne stemninger i alt hvad han laver.

Michael Kamens (R.I.P. <:( )helteagtige ouverture er også omtrent det bedste ved Costners Robin Hood. SKideærgerligt at den mand skulle stille træskoene allerede (hvis det endelig skulle være, hvorfor kunne det så ikke være Costner?).

Så er der Donnie Darko soundtrack'et som er noget helt andet og temmelig syret. Kan desværre ikke huske hvem der komponerede det :( men det anbefales varmt, især hvis du har lyst til at sidde derhjemme alene og have den dér fornemmelse af at nogen stirrer på dig. >:)

Det samme kan siges om James Horners musik til The Name of The Rose (desværre ret bøvlet at få fat i).

Klaus Doldingers musik til Das Boot er også et kapitel for sig.
Ud over det har jeg en svaghed for det han lavede til den gamle filmatisering af The Neverending Story - men skal ikke kunne sige om det har noget at gøre med personlig sentimentalitet.

Angelo Badalamentis værker er selvfølgelig også noget man bør unde sig selv. Ud over det kendte Twin Peaks musik bør nævnes hans storslåede lydside til Un long dimanche de fiancailles.

Yann Tiersens gøglerharmonika musik til Amélie de Montmartre er et must i enhver soundtrack samling, ligesom :

Trainspotting soundtrack'et med div. kunstnere

Og sidst men ikke mindst, endnu et must : Vangelis' uforlignelige Blade Runner musik!!!
If the doors of perception were cleansed, everything would appear to man as it is : infinite.
....
But why is the rum gone?!
Gravatar

#7 filmz-melian 20 år siden

oh! om forladelse, jeg glemte at sidstnævne også har begået fantastisk musik til 1492 - Conquest of Paradise (som jeg også havde i hammerrotation mens jeg i sin tid læste the Da Vinci Code, til stor effekt!)
If the doors of perception were cleansed, everything would appear to man as it is : infinite.
....
But why is the rum gone?!
Gravatar

#8 filmz-gofferoffer 20 år siden

James Newton Howard har lavet mit yndlingsscore fra Unbreakable. Det kan jeg virkelig anbefale.

Thomas Newman er bestemt også en favorit. Road To Perdition scoret er intet mindre end fantastisk, fordi den er så smukt melankolsk. American Beauty scoret er også ret så fedt, og det er brugt i mange trailers.

Derudover synes jeg virkelig, at Gladiator scoret er ret så fedt.
Men at some time are masters of their fates: The fault, dear Brutus, is not in our stars, but in ourselves, that we are the underlings.
Gravatar

#9 gi-jones 20 år siden

#8: Unbreakable er også helt fantastisk, fordi det er så stort og helteagtigt, på en så minimalistisk måde. Det er det eneste soundtrack, der tager sig så god tid til at nå klimaks.

Min egen personlige favorit vil nok altid være Jurassic Park. Men det hører jeg ikke så meget mere, nu hvor vi har rundet 2000 afspilninger :)
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#10 gi-jones 20 år siden

Er jeg i øvrigt den eneste der har det lidt svært med James Horner. Bevares han laver fede soundtracks, men det ville måske mere være på sin plads at kalde dem variationer. Jeg har svært ved at høre forskel på fx. Titanic og Braveheart, selvom de to film jo umiddelbart ligger ret langt fra hinanden.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.

Skriv ny kommentar: