Gravatar

#1 filmz-Spunkmeier 18 år siden

Sad lige og så Ravenous igen og kom i tanke om at en gang imellem dukker der en film op hvor soundtracket ikke bare er baggrundstapet, men faktisk fungerer som en aktiv medspiller i filmen ud over det sædvanlige.

Af andre film jeg lige kan komme på, hvor soundtracket på lignende måde er "uundværligt", kan nævnes:

Blade Runner, Kill Bill: Vol. 1, 2001: A Space Odyssey, Brazil.

Jeg elsker sgu den slags filmoplevelser. Kan I komme på flere?
Gravatar

#2 filmz-vassago 18 år siden

Jeg har endnu ikke set en film hvor soundtracket ikke er en væsentligt medspiller - det både værende en dårlig eller god medspiller :)
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#3 elwood 18 år siden

#2 Agree

Det er også ret vild, hvor meget musikken er istand til at ændre på en films genren, prøv bare at se det her eksemple med The Shining, hvor en gut har fået det til at fremstå som en rigtig hjertevarm komedie.

[url=

klipningen hjælper også en del, men musikken er den vigtigeste spiller her synes jeg.

Men ja musikken er vigtig i alle film, Indiana Jones skal jo ha hans Theme, så man ved at dada nu er helten her, Psycho skal ha dens violiner til badeværelset, Dart Vader sin Imperial March, fordi her kommer det onde dada da.

Musikken er en films anden hovedrolle.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#4 filmz-Spunkmeier 18 år siden

Mjaeh... Det er lidt svært at formulere hvorfor jeg finder at musikken i de nævnte film er en "aktiv medspiller ud over det sædvanlige", men det har vel noget at gøre med at man bemærker musikken og tænker: "Hey, det er en interessant/fed/utraditionel brug af musik her". Tag f.eks. Ravenous hvor en chase-scene i stedet for et traditionelt actiontema skiftevis veksler mellem et dystert rumsterende tema og en slags munter folkemusik. Og som med Shining-eksemplet, så har komponisten en hel del at skulle have sagt i forhold til filmens endelige stemning.

Nu hvor Indiana Jones er blevet nævnt, så havde jeg faktisk John Williams i tankerne som et eksempel på det modsatte af en aktiv medspiller, forstået på den måde at hans musik som regel er forudsigeligt og fast defineret før det er skrevet - uden at det i øvrigt på nogen måde er negativt ment. Williams er vel en af branchens bedste komponister til netop skabelondrevne soundtracks med traditionelt heltetema, actiontema, kærlighedstema, sørgetema, osv. Han er nemlig i stand til at lave den slags musik uden at det bliver anonymt og gennemsigtigt.
Gravatar

#5 McPeter 18 år siden

Jeg betegner nærmest også en film som Trainspotting som en slags musical - der er utroligt mange scener uden dialog kun med det pulserende soundtrack. Fantastisk udnyttelse af mediet.

Musikken har også en super stor rolle i sing-along-scenen fra Magnolia. Om man kan lide den er en smagssag, men det er i hvert fald inddragelse af soundtracket i filmen.

#4 - mht. skabelondrevne soundtracks, så synes jeg også Howard Shore fortjener ros for de lange soundtracks til LOTR-filmene. Har 4-disc udgivelsen af soundtracket til den første film, hvor de mange, mange temaer bliver gennemgået. Det er jo et helt fænomenalt stykke arbejde IMHO.
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#6 elwood 18 år siden

Ok jeg bliver nødt til at hive mit skole esemple frem fra musiktimerne.

Peter og Ulven, hvis ikke det er Musik der har en aktiv rolle så ved jeg hvad er 8-)
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#7 filmz-vassago 18 år siden

Man siger jo ellers også, at når man ikke har "hørt" musikken, så har den fungeret som den skulle. Fjerner den derimod din fokus på filmen, eller river dig ud af universet - så fungerer det ikke for mig.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#8 Patriarch 18 år siden

"Man siger jo ellers også, at når man ikke har "hørt" musikken, så har den fungeret som den skulle."

Kan ikke huske hvem det var, men der var en af de store drenge der har udtalt at det er noget forbandet vås... jeg må sige mig enig tildels, selvom jeg forstår argumentet.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#9 Michael Andersen 18 år siden

#8 Morricone har ved flere lejligheder sagt, at han er meget imod det synspunkt (som bl.a. John Williams er fortaler for), med at man helst ikke må "høre" musikken.

Selv ligger jeg midt imellem, da det helt kommer an på filmen eller situationen. Ligesom med f.eks. skuespillere, nogle gange er det bedst med en nedtonet præstation og andre gange skal det være plads til noget mere flashy.
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#10 Patriarch 18 år siden

Jeps... sjovt at lige præcis JW er fortaler for at man ikke skal høre musikken :D

Tror bare det er noget krukket fis han lukker ud :)
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”

Skriv ny kommentar: