Hvis man får tilbudt at se afsnit fra en amerikansk serie, som IKKE har været udgivet på dansk TV endnu, optaget fra TV kanal, må man så det? Hvis ikke? Må harddisk recordere og video optagere så overhovet bruges i TV øjemed?
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Det enkle svar er nej. For det første, så er HDD recordere og video optagere til privat/eget brug. Det kan man jo ikke ligefrem kalde det hvis andre optager ting og derefter sælger/udlåner til andre. Men man gerne dele en analog kopi - dvs VHS. Så hvis det er ikke er fra en digitalkilde, så må du gerne, men det er jo sjældent tilfældet i disse tider...
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Det er jo reelt det samme som en piratkopi, og havde det været lovligt, kunne jeg jo reelt (hvis man har oceaner af tid) optage samtligt serier og film, vist på de kanaler jeg har, og så smide det på nettet - gratis vel og mærke. Eller starte en p2p service hvor folk kan uploade ting de har optaget. Det kunne hurtigt blive noget rod - praktisk og smart, men dem der har rettighederne og betalt for produktionerne vil sikkert have en anden holdning :)
Det er ikke utænkeligt at der kommer en eller anden form for revision eller lign. For nu kan man jo snart hive en del HD-kanaler ned herhjemme (samt de nuværende digitale), og har man en fed recorder eller et capturekort, kan man jo nærmest lave sin egen boka :)
#6 Kan forestille sig, at det er et sjovt område. Producenterne af film vil hindre kopiering og producenterne af hardware vil gerne sælge hardwaren som kan kopiere og i nogle tilfælde er producenten den samme, Sony f.eks. :)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Ja, det er ulovligt, ellers kunne man jo også bare downloade løs fra nettet, og påstå at man har fået det af en ens vens vens ven osv. Hvem skulle kunne tjekke? Man bliver jo nød til at trække stregen et eller andet sted. Nu har man sat den ved digital kopiering, da det jo reelt kan erstatte masteren. Det er på ingen måder en firkantet lov - og man har ret megen snor. Så vær glad for at man overhovedet kan og må optage ting som man kan gemme på lige fod med sine originale ting :)
Men det er jo stadig bundlatterligt, for enhver knægt med tv-out i sin computer kan jo bare lægge det på videobånd og sige, at det er optaget og sendt af familie i USA alligevel så..
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
#1 filmz-Bruce 18 år siden
#2 filmz-vassago 18 år siden
#3 filmz-vassago 18 år siden
#4 filmz-Bruce 18 år siden
#5 filmz-vassago 18 år siden
#6 filmz-vassago 18 år siden
#7 filmz-Bruce 18 år siden
#8 HonoDelLoce 18 år siden
Men hvis hun optager det på videobånd, så kan de intet sige til det.. ?
#9 filmz-vassago 18 år siden
#10 HonoDelLoce 18 år siden