Min absolutte yndlings King-filmatisering. Selvom han selv kritiserede den for ikke at følge bogen, så synes jeg til gengæld den er helt fantastisk i sig selv - også selvom Kubrick har taget sig nogle friheder. En af de gyserfilm der virkelig har formået at få hårene til at rejse sig - stemning er så dejlig creepy og Jack Nicholson er simpelthen suveræn.
10/10
The Shawshank Redemption
En helt igennem fantastisk filmatisering af en rigtig god novelle. Skuespillet er helt i top og slutningen hører blandt de fedeste nogensinde. Godt gået Frank Darabont; ville ønske han ville lave flere filmatiseringer af King-romaner.
10/10
Stand by Me
Èn ting Stephen King altid har været ekspert i er børn - og børns forhold og venskaber - suverænt portrætteret i denne film med 4 meget velspillende børn (River Phoenix, Wil Wheaton, Corey Feldman og Jerry O'Connell) og en meget vred ung Kiefer Sutherland. Rørende og spændende film med lidt lun humor. Rob Reiner er endnu en succesfuld King-filmatiseringsintruktør ;)
9/10
Misery
Genså den lige i går og føj hvor er Kathy Bates dog god og skræmmende i den film. Måden hun lige vender 180 grader på gør den til én af de fedeste psykologiske gysere ever - Endnu et Rob Reiner hit :D
8/10
Carrie
Stemingsfuld og med en creepy og suveræn Sissy Spacek. 8/10
Cujo
Genså den for nyligt og fik mig en positiv overraskelse. Husker den som mere B-filmsagtig men den er faktisk enormt effektiv og scary og flot filmet. Uden et stort budget og flotte effekter men alligevel i den gode ende af King-film.
8/10
The Stand
Selvom den på mange måder bærer præg af et lidt for lavt budget hører den stadig til en af mine favoritter - stemningen i den er simpelthen så fed og med en lille håndfuld fine skuespillere.
8/10
The Dead Zone
Har altid været rigtig glad for denne film. Christopher Walken er rigtig god og sympatisk i hovedrollen og den har en fed stemning og nogle rigtig fede scener.
8/10
Varulvenætter
Endnu én af mine personlige favoritter. Filmen er (på trods af at den måske er en anelse B til tider) rigtig stemningsfuld og ret spooky til tider. Musikken er fed og Gary Busey er underholdende som den fordrukne men rare onkel :D
8/10
IT
Tim Curry er simpelthen gennemført klam og scary som Pennywise. Hvis man ikke hadede klovne før denne så gør man det absolut efter. Desværre halter 2. halvdel gevaldigt efter - hvor børnene var noget nær perfekt castet så virkede hele det voksne cast alt for malplaceret og ikke nær så overbevisende. 7/10
The Mist
Stemningsfuld og flot film. Måske til tider en anelse overgearet men Thomas Jane og slutningen er nok til at opveje dette. 7/10
The Green Mile
Flot og underholdende - og velspillet. Dog også lidt for lang og alt alt for sentimental. Der bliver måske tudet lidt for meget... men bestemt en ganske god film. 7/10
Hearts in Atlantis
Rørende og god film - ikke en storfilm men til gengæld flot og med suverænt skuespil - både af Anthony Hopkins of børnene ;) 7/10
Dem i midten
1408
Flot lavet og med en altid god John Cusack. Historien bliver måske en anelse rodet men den er bestemt fed og i den gode ende af middel :)
6½/10
Sometimes they come back
Jeg elskede den som barn - creepy og effektiv ;) 6/10
Firestarter
Må indrømme at jeg ikke har set den længe men jeg husker den som ganske fed med en rigtig god Drew Barrymore. 6/10
Apt Pupil
Ganske fed film med gode præstationer - det er dog en del år siden jeg har set den så kunne godt lige bruge en gensyn for at genopfriske den. 6/10
Søvngængerne
Genså den for et par år siden og fandt den ret underholdende 6/10
The Dark Half
Underholdende og med altid gode Timothy Hutton. Desværre bærer den som så mange andre SK-filmatiseringer også præg af et lidt lavt budget. Men stadig en fin lille film. 6/10
Needful Things
Meget fed stemning og med en herligt ond Max Von Sydow :D Har den på dvd men jeg tror jeg har brug for at gense den for at kunne vurdere den ordentligt 5/10 eller 6/10
Dreamcatcher
Lidt skuffende men stadig fed nok og med et rigtig godt cast. 5/10
Storm of the Century
Lang men ganske underholdende - dog lidt ufrivillig morsomme passager hen imod slutningen. Endnu en filmatisering der bærer præg af et lidt for lavt budget og lidt flad instruktion. Dog ret stemningsfuld til tider. 5/10
The Cat (Tales from the Darkside)
Ganske fed idé og også underholdende - men ja, en B-film uden lige ;)
5/10
Children of the Corn
Fjollet - men også ret fed stemning. Børn er effin' creepy! Måske en karakter lavere ved gensyn - men stadig en form for guilty pleasure 5/10
De værste
Secret Window
På trods af en ok produktion og gode skuespillere var jeg meget meget skuffet. Slutningen var flad og ikke overraskende overhovedet (har ikke læst novellen) 4/10
Desperation
Havde også glædet mig til denne filmatisering men blev meget skuffet. Trods fede passager er den simpelthen for ringe lavet og skuespillet er kun lige omkring middel trods ellers habile skuespillere 4/10
Langolinerne
Endnu en skuffende men lang filmatisering. Ideen er fed og visse passager ligeså. Desværre er skuespillet ofte pinligt og karakterne ret fejlcastede. 4/10
Pet Sematary
Den starter egl. ok men bliver værre og værre og slutningen er virkelig ufrivilligt morsom. Bogen er dog ret fed. 3/10
The Mangler
Pure crap! Dog ret underholdende på en bizar måde - med maskiner der bliver levene og et køleskab der prøver at æde helten... :p
1/10
For længe siden jeg sidst har set dem til at kunne bedømme
Salem's Lot Tommyknockers Graveyard Shift (husker den dog som morsom men med ringe effekter - meget B ) Christine Maximum Overdrive Rose Red
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Skuespíllet er suverænt og det er også én af de bedre og mere afdæmpede King-filmatiseringer. 8/10[/10]
[b]De værste
The Shining (mini)
Hold da op en skuffelse. Pinligt ringe produktion, slet ikke uhyggelig, grim lille dreng og en meget lidt scary hovedperson. Så er jeg altså ligeglad med hvor godt den følger bogen - den er virkelig slem. 2/10
Thinner The Lawnmower Man Cat's Eye
#11: Jeg er enig med dig i de fleste af de anmeldelser du giver (i hvert fald omkring de film jeg har set.) Dog er jeg uenig omkring "Secret Window", som jeg syntes er rigtig god. Depp er fantastisk, og bærer meget af filmen. Derudover er der god stemning, og filmen er smukt optaget med et herligt score. Jeg har længe haft lyst til at få et gensyn med denne film, og jeg kan mærke det rykker nær.
Jeg kan se at jeg har mange King film til gode endnu. "Stand by me" har jeg f.eks. ikke set. Dog har jeg set "Creepshow" (den oprindelige) som vist ikke er blevet nævnt endnu. Jeg var rædselsslagen for filmen da jeg var mindre. Den overdrevne tegneseriestil faldt fuldstændig forbi min humor da jeg først så filmen, og selv nu finder jeg stadig filmen ganske skræmmende. Der er noget over den der 80'er feeling. Skønt bevidst overdrevne historier, er nogle af dem, på ganske ekstrem vis, billede på noget andet end hvad de umiddelbart viser, og det er deri Kings genialitet ligger.
Ofte når King omtales fokuseres der på gysersiden af hans forfatterskab, men manden kan vitterligt skrive dybe og indholdsrige karakterer. Dette gør sig både gældende indenfor gys, men også indenfor en mere realistisk genre. Green Mile er et godt eksempel på dette. Melankolsk og stemningsfuld bog, som på mange måder lykkedes som film, men hvis forlæg stadig kan nogle helt andre, og mere subtile ting. (Nu er jeg godt klar over at det naturligvis ikke er herinde at King blot ses som gyserforfatter, men min pointe er da stadig væsentlig? : )
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Har altid været rigtig glad for denne film. Christopher Walken er rigtig god og sympatisk i hovedrollen og den har en fed stemning og nogle rigtig fede scener.
8/10
Hvordan i alverden kunne jeg glemme 'The Dead Zone'? Det er jo nærmest utilgiveligt! Det er en af min favoritfilm og dermed også en af de tre bedste Stephen King-filmatiseringer jeg nogensinde har set. Og ja, Christopher Walken er fantastisk i hovedrollen.
Det overrasker mig hvor mange film jeg faktisk har glemt, blot for at nævne nogle enkelte:
Dolores Claiborne, Dead Zone, Needful Things og The Dark Half, og det er jo ganske solide film endda.
I dag vil jeg luske ned i filmrummet med krydset fingre og håber at jeg har Dead Zone. Jeg fik pludselig en vældig trang til netop at se denne her film i aften.
Jeg er skyldig i at have set alle Kings film, men kan ikke i mín rette sans give de fleste af dem mere en 2-3 stjerner ud af 6, med untagelse af The Shawshank Redemption 6/6 ,The Green Mile 6/6 og så Misery 4/6 , ud over det synes jeg sgu resten ligger pænt under middel, The Shinning holdt måske meget godt den gang den blev fremstillet, men har set den for nylig, og nej nej, sikke en gang lort, slet ikke som jeg husker den.
Jeg kunne til gengæld godt tænke mig at vide hvilke af hans bøger I meget gerne så en filmatisering af - og hvem der skulle instruere dem? (Den første der nævner Mick Garris får tæv :p )
#11 wimmie 14 år siden
The Shining
Min absolutte yndlings King-filmatisering. Selvom han selv kritiserede den for ikke at følge bogen, så synes jeg til gengæld den er helt fantastisk i sig selv - også selvom Kubrick har taget sig nogle friheder. En af de gyserfilm der virkelig har formået at få hårene til at rejse sig - stemning er så dejlig creepy og Jack Nicholson er simpelthen suveræn.
10/10
The Shawshank Redemption
En helt igennem fantastisk filmatisering af en rigtig god novelle. Skuespillet er helt i top og slutningen hører blandt de fedeste nogensinde. Godt gået Frank Darabont; ville ønske han ville lave flere filmatiseringer af King-romaner.
10/10
Stand by Me
Èn ting Stephen King altid har været ekspert i er børn - og børns forhold og venskaber - suverænt portrætteret i denne film med 4 meget velspillende børn (River Phoenix, Wil Wheaton, Corey Feldman og Jerry O'Connell) og en meget vred ung Kiefer Sutherland. Rørende og spændende film med lidt lun humor. Rob Reiner er endnu en succesfuld King-filmatiseringsintruktør ;)
9/10
Misery
Genså den lige i går og føj hvor er Kathy Bates dog god og skræmmende i den film. Måden hun lige vender 180 grader på gør den til én af de fedeste psykologiske gysere ever - Endnu et Rob Reiner hit :D
8/10
Carrie
Stemingsfuld og med en creepy og suveræn Sissy Spacek. 8/10
Cujo
Genså den for nyligt og fik mig en positiv overraskelse. Husker den som mere B-filmsagtig men den er faktisk enormt effektiv og scary og flot filmet. Uden et stort budget og flotte effekter men alligevel i den gode ende af King-film.
8/10
The Stand
Selvom den på mange måder bærer præg af et lidt for lavt budget hører den stadig til en af mine favoritter - stemningen i den er simpelthen så fed og med en lille håndfuld fine skuespillere.
8/10
The Dead Zone
8/10
Varulvenætter
Endnu én af mine personlige favoritter. Filmen er (på trods af at den måske er en anelse B til tider) rigtig stemningsfuld og ret spooky til tider. Musikken er fed og Gary Busey er underholdende som den fordrukne men rare onkel :D
8/10
IT
Tim Curry er simpelthen gennemført klam og scary som Pennywise. Hvis man ikke hadede klovne før denne så gør man det absolut efter. Desværre halter 2. halvdel gevaldigt efter - hvor børnene var noget nær perfekt castet så virkede hele det voksne cast alt for malplaceret og ikke nær så overbevisende.
7/10
The Mist
Stemningsfuld og flot film. Måske til tider en anelse overgearet men Thomas Jane og slutningen er nok til at opveje dette.
7/10
The Green Mile
Flot og underholdende - og velspillet. Dog også lidt for lang og alt alt for sentimental. Der bliver måske tudet lidt for meget... men bestemt en ganske god film. 7/10
Hearts in Atlantis
Rørende og god film - ikke en storfilm men til gengæld flot og med suverænt skuespil - både af Anthony Hopkins of børnene ;)
7/10
Dem i midten
1408
Flot lavet og med en altid god John Cusack. Historien bliver måske en anelse rodet men den er bestemt fed og i den gode ende af middel :)
6½/10
Sometimes they come back
Jeg elskede den som barn - creepy og effektiv ;)
6/10
Firestarter
Må indrømme at jeg ikke har set den længe men jeg husker den som ganske fed med en rigtig god Drew Barrymore. 6/10
Apt Pupil
Ganske fed film med gode præstationer - det er dog en del år siden jeg har set den så kunne godt lige bruge en gensyn for at genopfriske den.
6/10
Søvngængerne
Genså den for et par år siden og fandt den ret underholdende 6/10
The Dark Half
Underholdende og med altid gode Timothy Hutton. Desværre bærer den som så mange andre SK-filmatiseringer også præg af et lidt lavt budget. Men stadig en fin lille film. 6/10
Needful Things
Meget fed stemning og med en herligt ond Max Von Sydow :D Har den på dvd men jeg tror jeg har brug for at gense den for at kunne vurdere den ordentligt 5/10 eller 6/10
Dreamcatcher
Lidt skuffende men stadig fed nok og med et rigtig godt cast. 5/10
Storm of the Century
Lang men ganske underholdende - dog lidt ufrivillig morsomme passager hen imod slutningen. Endnu en filmatisering der bærer præg af et lidt for lavt budget og lidt flad instruktion. Dog ret stemningsfuld til tider. 5/10
The Cat (Tales from the Darkside)
Ganske fed idé og også underholdende - men ja, en B-film uden lige ;)
5/10
Children of the Corn
Fjollet - men også ret fed stemning. Børn er effin' creepy! Måske en karakter lavere ved gensyn - men stadig en form for guilty pleasure 5/10
De værste
Secret Window
På trods af en ok produktion og gode skuespillere var jeg meget meget skuffet. Slutningen var flad og ikke overraskende overhovedet (har ikke læst novellen)
4/10
Desperation
Havde også glædet mig til denne filmatisering men blev meget skuffet. Trods fede passager er den simpelthen for ringe lavet og skuespillet er kun lige omkring middel trods ellers habile skuespillere 4/10
Langolinerne
Endnu en skuffende men lang filmatisering. Ideen er fed og visse passager ligeså. Desværre er skuespillet ofte pinligt og karakterne ret fejlcastede.
4/10
Pet Sematary
Den starter egl. ok men bliver værre og værre og slutningen er virkelig ufrivilligt morsom. Bogen er dog ret fed. 3/10
The Mangler
Pure crap! Dog ret underholdende på en bizar måde - med maskiner der bliver levene og et køleskab der prøver at æde helten... :p
1/10
Salem's Lot
Tommyknockers
Graveyard Shift (husker den dog som morsom men med ringe effekter - meget B )
Christine
Maximum Overdrive
Rose Red
#12 wimmie 14 år siden
Dolores Claiborne
Skuespíllet er suverænt og det er også én af de bedre og mere afdæmpede King-filmatiseringer.
8/10[/10]
[b]De værste
The Shining (mini)
Hold da op en skuffelse. Pinligt ringe produktion, slet ikke uhyggelig, grim lille dreng og en meget lidt scary hovedperson. Så er jeg altså ligeglad med hvor godt den følger bogen - den er virkelig slem. 2/10
Thinner
The Lawnmower Man
Cat's Eye
#13 Collateral 14 år siden
Jeg kan se at jeg har mange King film til gode endnu. "Stand by me" har jeg f.eks. ikke set. Dog har jeg set "Creepshow" (den oprindelige) som vist ikke er blevet nævnt endnu. Jeg var rædselsslagen for filmen da jeg var mindre. Den overdrevne tegneseriestil faldt fuldstændig forbi min humor da jeg først så filmen, og selv nu finder jeg stadig filmen ganske skræmmende. Der er noget over den der 80'er feeling. Skønt bevidst overdrevne historier, er nogle af dem, på ganske ekstrem vis, billede på noget andet end hvad de umiddelbart viser, og det er deri Kings genialitet ligger.
Ofte når King omtales fokuseres der på gysersiden af hans forfatterskab, men manden kan vitterligt skrive dybe og indholdsrige karakterer. Dette gør sig både gældende indenfor gys, men også indenfor en mere realistisk genre. Green Mile er et godt eksempel på dette. Melankolsk og stemningsfuld bog, som på mange måder lykkedes som film, men hvis forlæg stadig kan nogle helt andre, og mere subtile ting. (Nu er jeg godt klar over at det naturligvis ikke er herinde at King blot ses som gyserforfatter, men min pointe er da stadig væsentlig? : )
#14 BN 14 år siden
Hvordan i alverden kunne jeg glemme 'The Dead Zone'? Det er jo nærmest utilgiveligt! Det er en af min favoritfilm og dermed også en af de tre bedste Stephen King-filmatiseringer jeg nogensinde har set. Og ja, Christopher Walken er fantastisk i hovedrollen.
#15 misuma 14 år siden
Dolores Claiborne, Dead Zone, Needful Things og The Dark Half, og det er jo ganske solide film endda.
I dag vil jeg luske ned i filmrummet med krydset fingre og håber at jeg har Dead Zone. Jeg fik pludselig en vældig trang til netop at se denne her film i aften.
#16 filmz-ab 14 år siden
#17 djibyman2-the seque 14 år siden
#18 misuma 14 år siden
Weird, but true.
#19 wimmie 14 år siden
Ikke engang Stand by Me?
Læser du den da ofte? ;)
Jeg kunne til gengæld godt tænke mig at vide hvilke af hans bøger I meget gerne så en filmatisering af - og hvem der skulle instruere dem? (Den første der nævner Mick Garris får tæv :p )
#20 djibyman2-the seque 14 år siden