Rigtig god pointe du har fat i der. Der vil altid være folk, der ikke bryder sig om de værker, som de "rigtige" filmelskere har udnævnt til mesterværk. Jeg kan f.eks. ikke fordrage L.A. Confidential, da jeg mener at den er så overvurderet som noget overhovedet kan blive. Det skammer jeg mig ikke over at indrømme, selvom jeg ved, at den af rigtig mange bliver betragtet som en klassiker.
Der eksisterer ingen facitlister indenfor kategorier, hvor personlig smag skal afgøre kvalitet. I den henseende, kan man godt sige, at der ikke er nogle der har mere ret end andre. Men derfra til at mene, at alle så vil være lige gode filmkritikere, hvis ord alle er lige, der er godt nok en mælkevej eller en milliard.
Uanset hvordan man vender og drejer det, så er og bliver der forskel på folk på alle måder og jeg vil da personligt lægge mere vægt på professionelle filmkritikeres ord, som forventeligt og forhåbentlig besidder en baggrundsviden, som gør dem i stand til at begå kritik, med langt flere facetter end blot nogle superlativer uden forklaring.
Man skal have lov til at synes There Will Be Blood og No Country For Old Men etc. er lort, kedelige whatever. Det vil være kedeligt, hvis vi alle havde samme indstilling til alle film. Puha da. At de nævnte film trods alt kommer ud af deres filmår som suveræne samlede vindere af nærmest alle de store filmpriser (bedste film, bedste skuespiller, bedste instruktør), siger til allersidst, nok det meste om kvaliteten af disse.
Derudover mener jeg, at Karthago bør ødelægges!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Jeg glemte ikke noget "synes jeg", da jeg anser det som en selvfølge, at enhvert indlæg i enhver tråd på et filmsite-forum, naturligt efterfølges af et udskrevent "synes jeg".
Jeg mener selvfølgelig at alle har ret til at mene hvad som helst om hvad som helst. Jeg mener også at jeg til enhver tid har ret til at anfægte deres subjektive mening.
Det handler på ingen måde om at ophøje egen smag til noget specielt "rigtigt", men derimod om at tage sin smag seriøst. Når jeg nu anser "There Will Be Blood" for et af nyere tids største filmværker, er der vel intet underligt i at jeg ligeledes anser Davenports vurdering af filmen som forfejlet, og at han ikke kan genkende godt filmhåndværk. Det er jo min holdning! Jeg siger ikke at jeg nødvendigvis har ret, derfor er det stadig min holdning. Hvis ikke jeg mente noget om Davenports smag, kunne jeg ligeså godt lade være med at mene noget i første omgang.
Og lad os slå det fast: jeg angriber ikke nogen personligt, jeg angriber Davenports smag. Jeg siger hverken han lugter, er grim eller at han er et dårligt menneske der skulle brænde i helvede. Jeg siger udelukkende at hans filmssmag er fornærmende dårlig.
Og for lige at sætte tingene i perspektiv: vi befinder os i en tråd hvor man taler om de sidste tre årtiers største fiaoskoer, der bliver nævnt titler som Batman & Robin, Catwoman og The Streetfighter, og pludselig dukker "There Will Be Blood" op! Fred være med om man synes There Will Be Blood var kedelig, eller at Daniel Day-Lewis overspillede, eller karaktererne var for usympatiske, eller hvad man nu end mener om filmen. Men derfra til at kategorisere filmen som en af nyere tids største brølere, i en tid hvor vi terroriseres af High School Musical og Beverly Hills Chihuahua er netop som jeg oprindeligt skrev det: useriøst!
Det svarer til at sige Weekendavisen er dårlig journalistik fordi artiklerne er for lange og kedelige, og de ikke handler om noget der er relevant for almindelige mennesker. Hvorimod Se&hør...
Tænk at det kan vække mere opsigt at jeg kommenterede Davenports indlæg, end indlægget gjorde i sig selv.
Og lad os slå det fast: jeg angriber ikke nogen personligt, jeg angriber Davenports smag. Jeg siger hverken han lugter, er grim eller at han er et dårligt menneske der skulle brænde i helvede. Jeg siger udelukkende at hans filmssmag er fornærmende dårlig.
Det er muligt at Davenport selv er ret ligeglad, men jeg ser nu dette:
og hvis du finder filmen gabende kedelig har du et utrolig afstumpet krav til en films underholdningsværdi + koncentrationsevne som et barn.
som værende et pænt stykke under bæltestedet.
Og det er i mine øjne ligemeget hvad både du og altid velartikulerede Bruce siger, der er ikke nogen der har "den rigtige" smag, uanset hvor mange Oscars diverse film vinder, for så går jeg ud fra, at i så også synes "Titanic" er et mesterværk? Eller var det et dårligt filmår da den skovlede priser ind?
Og iøvrigt har jeg ikke mulighed for at give hverken jer eller Davenport ret, da jeg stadig har "There will be blood" tilgode.
Jeg ser iøvrigt denne tråd, som der hvor vi skriver de største skuffelser, som Bigemaster666 skriver i #1 og helt ærligt lolmanden, jeg går ikke ud fra, at film som "High school musical" og "Beverly Hills Chihuahua" har skuffet dig. For det første har du nok ikke set dem og for det andet, så tror jeg simpelthen ikke, at du har haft nogle store forventninger til disse film?
Jeg kunne ha' skrevet 100 film, der var dårligere end "NCFOM", men de skuffede ikke som den, da jeg forventede zero af dem. Derimod forventede jeg en hel del af "NCFOM" som Davenport nok gjorde med "TWBB".
Uanset hvad, så er det i mine øjne for lavt og småligt, at skrive som du gjorde til Davenport ang. hans koncentrationsevne.
So, at last we meet for the first time for the last time.
Ha ha, har ikke lige været inde i tråden et stykke tid, og hold da op :D
Min koncentrationsevne er intakt (synes jeg..), dog både lugter jeg og er grim. Og for lige at kommentere min fornærmende dårlige filmsmag, så er det da på sin plads at nævne, at jeg faktisk ser en del forskelligt. Jeg undlader at se fransk film, da det ikke fanger mig og jeg ikke bryder mig om sproget. Jeg undlader alt der minder om de der Høj Pistolføringsfilm o.a. Jeg udtaler mig ikke om den slags film, da jeg ikke ser dem, men kommenterer gerne hvis jeg har set dem, og dermed kan danne en mening. Derfor synes jeg også det er en fejl at Lolmanden bringer Beverly Hills Chiuava og High School Musical osv. ind i billedet, da referencerammen (bør) være/er fraværende. Har du helt ærligt set dem og kan danne dig en mening herfra?
Jeg så TWBB og den kedede mig. Intet andet. Der sker ikke en skid i 3 timer. Billedsiden er flot nok, med store skud, men det holder sku ikke røven oppe på resten, når handlingen er fraværende. (Synes jeg)
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
#51 database 16 år siden
Rigtig god pointe du har fat i der. Der vil altid være folk, der ikke bryder sig om de værker, som de "rigtige" filmelskere har udnævnt til mesterværk.
Jeg kan f.eks. ikke fordrage L.A. Confidential, da jeg mener at den er så overvurderet som noget overhovedet kan blive. Det skammer jeg mig ikke over at indrømme, selvom jeg ved, at den af rigtig mange bliver betragtet som en klassiker.
#52 Åkepool 16 år siden
Nej det er selvfølgelig helt iorden, da der jo ikke er nogle der har mere ret end andre, selvom der desværre er dem der mener noget andet.
#53 filmz-Bruce 16 år siden
Uanset hvordan man vender og drejer det, så er og bliver der forskel på folk på alle måder og jeg vil da personligt lægge mere vægt på professionelle filmkritikeres ord, som forventeligt og forhåbentlig besidder en baggrundsviden, som gør dem i stand til at begå kritik, med langt flere facetter end blot nogle superlativer uden forklaring.
Man skal have lov til at synes There Will Be Blood og No Country For Old Men etc. er lort, kedelige whatever. Det vil være kedeligt, hvis vi alle havde samme indstilling til alle film. Puha da. At de nævnte film trods alt kommer ud af deres filmår som suveræne samlede vindere af nærmest alle de store filmpriser (bedste film, bedste skuespiller, bedste instruktør), siger til allersidst, nok det meste om kvaliteten af disse.
Derudover mener jeg, at Karthago bør ødelægges!
#54 Zabriskie 16 år siden
Jeg glemte ikke noget "synes jeg", da jeg anser det som en selvfølge, at enhvert indlæg i enhver tråd på et filmsite-forum, naturligt efterfølges af et udskrevent "synes jeg".
Jeg mener selvfølgelig at alle har ret til at mene hvad som helst om hvad som helst.
Jeg mener også at jeg til enhver tid har ret til at anfægte deres subjektive mening.
Det handler på ingen måde om at ophøje egen smag til noget specielt "rigtigt", men derimod om at tage sin smag seriøst.
Når jeg nu anser "There Will Be Blood" for et af nyere tids største filmværker, er der vel intet underligt i at jeg ligeledes anser Davenports vurdering af filmen som forfejlet, og at han ikke kan genkende godt filmhåndværk.
Det er jo min holdning! Jeg siger ikke at jeg nødvendigvis har ret, derfor er det stadig min holdning. Hvis ikke jeg mente noget om Davenports smag, kunne jeg ligeså godt lade være med at mene noget i første omgang.
Og for lige at sætte tingene i perspektiv: vi befinder os i en tråd hvor man taler om de sidste tre årtiers største fiaoskoer, der bliver nævnt titler som Batman & Robin, Catwoman og The Streetfighter, og pludselig dukker "There Will Be Blood" op!
Fred være med om man synes There Will Be Blood var kedelig, eller at Daniel Day-Lewis overspillede, eller karaktererne var for usympatiske, eller hvad man nu end mener om filmen. Men derfra til at kategorisere filmen som en af nyere tids største brølere, i en tid hvor vi terroriseres af High School Musical og Beverly Hills Chihuahua er netop som jeg oprindeligt skrev det: useriøst!
Det svarer til at sige Weekendavisen er dårlig journalistik fordi artiklerne er for lange og kedelige, og de ikke handler om noget der er relevant for almindelige mennesker. Hvorimod Se&hør...
Tænk at det kan vække mere opsigt at jeg kommenterede Davenports indlæg, end indlægget gjorde i sig selv.
#55 Åkepool 16 år siden
Det er muligt at Davenport selv er ret ligeglad, men jeg ser nu dette:
som værende et pænt stykke under bæltestedet.
Og det er i mine øjne ligemeget hvad både du og altid velartikulerede Bruce siger, der er ikke nogen der har "den rigtige" smag, uanset hvor mange Oscars diverse film vinder, for så går jeg ud fra, at i så også synes "Titanic" er et mesterværk? Eller var det et dårligt filmår da den skovlede priser ind?
Og iøvrigt har jeg ikke mulighed for at give hverken jer eller Davenport ret, da jeg stadig har "There will be blood" tilgode.
Jeg ser iøvrigt denne tråd, som der hvor vi skriver de største skuffelser, som Bigemaster666 skriver i #1 og helt ærligt lolmanden, jeg går ikke ud fra, at film som "High school musical" og "Beverly Hills Chihuahua" har skuffet dig. For det første har du nok ikke set dem og for det andet, så tror jeg simpelthen ikke, at du har haft nogle store forventninger til disse film?
Jeg kunne ha' skrevet 100 film, der var dårligere end "NCFOM", men de skuffede ikke som den, da jeg forventede zero af dem. Derimod forventede jeg en hel del af "NCFOM" som Davenport nok gjorde med "TWBB".
Uanset hvad, så er det i mine øjne for lavt og småligt, at skrive som du gjorde til Davenport ang. hans koncentrationsevne.
#56 filmz-HPS3000 16 år siden
#57 davenport 16 år siden
Min koncentrationsevne er intakt (synes jeg..), dog både lugter jeg og er grim.
Og for lige at kommentere min fornærmende dårlige filmsmag, så er det da på sin plads at nævne, at jeg faktisk ser en del forskelligt. Jeg undlader at se fransk film, da det ikke fanger mig og jeg ikke bryder mig om sproget. Jeg undlader alt der minder om de der Høj Pistolføringsfilm o.a. Jeg udtaler mig ikke om den slags film, da jeg ikke ser dem, men kommenterer gerne hvis jeg har set dem, og dermed kan danne en mening.
Derfor synes jeg også det er en fejl at Lolmanden bringer Beverly Hills Chiuava og High School Musical osv. ind i billedet, da referencerammen (bør) være/er fraværende.
Har du helt ærligt set dem og kan danne dig en mening herfra?
Jeg så TWBB og den kedede mig. Intet andet. Der sker ikke en skid i 3 timer. Billedsiden er flot nok, med store skud, men det holder sku ikke røven oppe på resten, når handlingen er fraværende. (Synes jeg)
#58 filmzkim 16 år siden
Kunne ikke blive mere enig! Gaaaab, skuffende!