#5 Godt at se Louis Feuillade blive nævnt. Jeg har for øvrigt fået set Georges Franjus genindspilning af "Judex", som klart at værd at se, særlig hvis man har en svaghed for den oprindelige (som dog er bedre).
Buñuels "Un chien andalou" er ganske rigtig fantastik. Den må være den kortfilm, jeg har set flest gange. Den fås i en ret lækker boks fra BFI med L'Age d'Or, som også er fremragende.
Man kan virkelig mærke, at Buñuel her er på sit mest anarkistiske, og ihærdigt forsøger på at provokere så mange som muligt - en præst kastes ud af vinduet sammen med en giraf, en kvinde dyrker oralsex på en statues tå, og Jesus deltager i en voldtægt. Det lykkedes over al evne, da filmen udløste optøjer og blev forbudt.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
#10 Det er sådan jeg har det med "The Birth of a Nation". En film som dengang den udkom var banebrydende. Men man skal nærmest have indsat et drop med kaffe, for at kunne holde sig vågen til den. 3 timer kan lige pludselig føles meget lange.
Jeg vil dog sige at den kan være ganske morsom i perioder, da budskabet i den er noget forældet og virker latterlig sådan som verden ser ud i dag.
"I was afraid, I'd eat your brains 'Cause I'm evil"
Jeg er meget ny til stumfilm så alle de anbefalninger. Jeg bliver nødt til selv lige at nævne "The Flesh and the Devil" og "A Woman of Affairs" med Greta Garbo og John Gilbert og instrueret af Clarence Brown. Jeg har også hørt meget gode ting om "Die Büchse der Pandora" (Georg Wilhelm Pabst, 1929).
#11 Benway 16 år siden
#9 Det lyder spændende. :)
#12 Benway 16 år siden
Man kan virkelig mærke, at Buñuel her er på sit mest anarkistiske, og ihærdigt forsøger på at provokere så mange som muligt - en præst kastes ud af vinduet sammen med en giraf, en kvinde dyrker oralsex på en statues tå, og Jesus deltager i en voldtægt. Det lykkedes over al evne, da filmen udløste optøjer og blev forbudt.
#13 Yoda 16 år siden
http://www.ekkofilm.dk/?allowbreak=false&id=70...
#14 filmz-Utyske 16 år siden
Interessant, så er det da meget godt at jeg har udskudt at se den, så jeg kan nappe den på BD. :)
#15 filmz-jonasgr 16 år siden
Jeg vil dog sige at den kan være ganske morsom i perioder, da budskabet i den er noget forældet og virker latterlig sådan som verden ser ud i dag.
'Cause I'm evil"
#16 BN 16 år siden
Mel Brook's 'Silent Movie' ;-)
#17 Notorious 16 år siden
Jeg bliver nødt til selv lige at nævne "The Flesh and the Devil" og "A Woman of Affairs" med Greta Garbo og John Gilbert og instrueret af Clarence Brown.
Jeg har også hørt meget gode ting om "Die Büchse der Pandora" (Georg Wilhelm Pabst, 1929).
#18 filmz-Bruce 16 år siden
#19 Bony 16 år siden
#20 filmz-Bruce 16 år siden