Birth Of A Nation Cabinet Of Dr. Caligari Mod Lyset(Asta Nielsen) Zorros Kendemærke Nosferatu Hunchback Of Notre Dame Battleship Potemkin Phantom Of The Opera The General Metropolis Wings Passion Of The Joan Of Ar og Chaplin(The Circus, City Lights, The Kid, A Woman of Paris, Modern Times, Gold Rush)
Er de stumfilm, jeg har set.
Hvilke andre stumfilm er superfede? Bliver dog nødt til at sige med det samme, at jeg nok ikke er intesseret i Keaton eller Lloyd.
Men kom gerne med anbefalinger, og gerne et par ord.
Senere kommer jeg selv lige med en lille anmeldelse af Wings og The Kid...dvs. når jeg kommer hjem fra arbejde, eller måske først i morgen
Murnaus "Sunrise" er næsten den mest oplagte at pege på. Den er en ekstrem smuk, rørende og bittersød fortælling. Så fantastisk som hans "Nosferatu" er, så synes jeg faktisk "Sunrise" er endnu bedre. Masters of Cinema har lavet en lækker udgivelse, som jeg selv har, og som varmt kan anbefales.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Der er mange virkeligt gode stumfilm, og jeg kan lige komme med et par titler, som jeg synes du bør give dig i kast med. :)
Murnaus "Sunrise" er helt afgjort en fantastisk film, og har du ikke set den, bør du komme igang! :) "Der Letzte Mann" er et af hans absolutte mesterværker, og har du ikke set hans "Faust", er det også et kig værd. Der er andre ekspressionistiske værker som absolut er værd at se mere af. Poul Wegeners "Der Golem" er fremragende, mens bl.a. Wienes "Raskalnikow", Fritz Langs "Der Müde Tod" Paul og Lenis "Das Wachsfigurenkabinett" har fine elementer. Jeg har endnu ikke selv set Langs to Niebelungen fantasyfilm, som efter sigende skulle være ret fantastiske (og meget ambitiøse).
Der er skam også gode franske film, med Jean Epsteins "La chute de la maison Usher", et mindblowing impressionisk værk, som er en af mine stumfilmsfavoritter. Ellers er Abel Gance the man - jeg synes rigtigt godt om "La roue" og "J'accusé!", men har ikke set hans vel nok største film - "Napoleon".
Lon Chaney er efter min mening den måske allerstørste stumfilmsstjerne, og har du ikke set "The Unknown" og "The Unholy Three", bør du absolut komme igang. Der er lavet en ret spændende dokumentarfilm om ham, "Lon Chaney: A Thousand Faces", som er meget anbefalesværdig.
I det hele taget er der lavet en rigtigt fin dokumentarfilm, der dækker den europæiske stumfilm ret godt, ved navn "Cinema Europe". Det tog lang tid for mig at opspore den, men det er absolut en god og overskuelig indførelse. :)
Og iøvrigt - prøv evt at give dig i kast med Guy Maddin, som er en nulevende canadisk instruktør. Han har lavet nogle ret fantastiske stumfilmsprojekter, hvor bl.a. "Brand Upon The Brain!" er helt genial.
Udover dem du, Benway og dolphinfriendly har nævnt (som uden tvivl er nogen af de største værker), så er følgende også nogle af mine favoritter:
"Le voyage dans la lune" (1902, Georges Méliès) "The Great Train Robbery" (1903, Edwin S. Porter) "Les vampires" (1915, Louis Feuillade) "Judex" (1916, Louis Feuillade) "Intolerance: Love's Struggle Throughout the Ages" (1916, D.W. Griffith) "Broken Blossoms or The Yellow Man and the Girl" (1919, D.W. Griffith) "Körkarlen" (1921, Victor Sjöström) "Nanook of the North" (1922, Robert J. Flaherty) "Foolish Wives" (1922, Erich von Stroheim) "Dr. Mabuse, der Spieler - Ein Bild der Zeit" (1922, Fritz Lang) "Häxan" (1922, Benjamin Christensen) "Michael" (1924, Carl Th. Dreyer) "Greed" (1924, Erich von Stroheim) "Die Nibelungen" (1924, Fritz Lang) "Stachka" (1925, Sergei M. Eisenstein) "Spione" (1928, Fritz Lang) "Oktyabr" (1928, Sergei M. Eisenstein) "The Wind" (1928, Victor Sjöström) "Chelovek s kino-apparatom" (1929, Dziga Vertov) "Un chien andalou" (1929, Luis Buñuel)
Så hvis du ikke har set disse, vil jeg da anbefale dig at overveje det. :)
Jeg har ikke selv set noget fra August Blom endnu, men Christensen, Holger-Madsen og Urban Gad (og selvfølgelig stumfilmsmesteren Dreyer) er helt klart værd at se på!
Nå ja - hvordan kunne jeg glemme "Körkarlen" og Mélies' eventyrfilm. :) Du har set "Die Nibelungen" filmene - hvilken af dem er bedst, og hvor har du set dem? (eller købt dem - jeg vil vildt gerne se dem!)
"Nanook of The North" synes jeg er ret grinagtig, selvom det er et vigtigt filmhistorisk værk.
Men ellers gode titler - og nu Vertovs "Manden med Kameraet" bliver nævn, kan Walter Ruttmanns fremragende "Berlin: Die Sinfonie der Grossstadt" også nævnes her. :)
Altså det kommer vel egentligt an på hvilket kapitel af "Nibelungenlied", du bedst synes om (hvis du da overhovedet kender til det klassiske epos?). "Siegfried" er nok den film, de fleste vil synes om, men jeg vil da anbefale dig, at se begge film.
Køb Kino Videos 2-disks version, hvor der også er en del ekstramateriale til.
Mht. "Nanook", så valgte jeg den også primært pga. dens betydning for dokumentarfilmen som genre.
har kun set 2-3 stykker i skolen vi havde historie:) det var med Chaplin. så har jeg også lånt Metropolis på biblioteket men den fandt jeg for kedelig i starten jeg havde nok ikke lyst til at se den da jeg satte den på.
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
En sidebemærkning: MoC's udgave af Murnaus mesterlige "Sunrise" er udgået, fordi de snart kommer med en ny version. Den nye skulle bl.a. være baseret på et flot print, der er fundet i Østeuropa, og så skulle den iøvrigt være deres første "dual format"-udgivelse, dvs. den kommer til at indeholde både dvd og BD i samme æske (+ en bog på 100 sider).
MoC har i øvrigt også planlagt at udsende noget af franske Epstein. Der går rygter om, at hans "maison Usher" (som er nævnt længere oppe) skulle være blandt de titler, der har i gryden. Forhåbentligt er det sandt, for den amerikanske dvd er forlængst udgået og efterhånden lidt pebret på eBay.
Jeg kan varmt anbefale Kino og nogle af deres opsamlingsbokse, fx. den om tysk, ekspressionistisk film og den med "Silent Horror".
#8 - Du er ikke den eneste. Jeg har altid syntes, at "Metropolis" var lige så kedelig, som den er flot. Man kan ikke tage dens enorme betydning fra den. Men derfor er den stadigvæk alt for melodramatisk og langtrukken til min smag. Fritz Lang har lavet andre, langt bedre film efter min mening.
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
#1 Skeloboy 16 år siden
Birth Of A Nation
Cabinet Of Dr. Caligari
Mod Lyset(Asta Nielsen)
Zorros Kendemærke
Nosferatu
Hunchback Of Notre Dame
Battleship Potemkin
Phantom Of The Opera
The General
Metropolis
Wings
Passion Of The Joan Of Ar
og Chaplin(The Circus, City Lights, The Kid, A Woman of Paris, Modern Times, Gold Rush)
Er de stumfilm, jeg har set.
Hvilke andre stumfilm er superfede? Bliver dog nødt til at sige med det samme, at jeg nok ikke er intesseret i Keaton eller Lloyd.
Men kom gerne med anbefalinger, og gerne et par ord.
Senere kommer jeg selv lige med en lille anmeldelse af Wings og The Kid...dvs. når jeg kommer hjem fra arbejde, eller måske først i morgen
#2 Skeloboy 16 år siden
Dr. Mabuse, Sunrise, Spies af Lang
Strike, October af Eisenstein
Cabiria
Underworld af Sternberg
Samt The Movies Begin - A Treasury of Early Cinema, 1894-1913
Samt jeg overvejer at købe de danske af August Blom, Benjamin Christensen, Dreyer, Urban Gad og Holger-Madsen
#3 Benway 16 år siden
#4 dolphinfriendly 16 år siden
Murnaus "Sunrise" er helt afgjort en fantastisk film, og har du ikke set den, bør du komme igang! :) "Der Letzte Mann" er et af hans absolutte mesterværker, og har du ikke set hans "Faust", er det også et kig værd. Der er andre ekspressionistiske værker som absolut er værd at se mere af. Poul Wegeners "Der Golem" er fremragende, mens bl.a. Wienes "Raskalnikow", Fritz Langs "Der Müde Tod" Paul og Lenis "Das Wachsfigurenkabinett" har fine elementer. Jeg har endnu ikke selv set Langs to Niebelungen fantasyfilm, som efter sigende skulle være ret fantastiske (og meget ambitiøse).
Der er skam også gode franske film, med Jean Epsteins "La chute de la maison Usher", et mindblowing impressionisk værk, som er en af mine stumfilmsfavoritter.
Ellers er Abel Gance the man - jeg synes rigtigt godt om "La roue" og "J'accusé!", men har ikke set hans vel nok største film - "Napoleon".
Lon Chaney er efter min mening den måske allerstørste stumfilmsstjerne, og har du ikke set "The Unknown" og "The Unholy Three", bør du absolut komme igang. Der er lavet en ret spændende dokumentarfilm om ham, "Lon Chaney: A Thousand Faces", som er meget anbefalesværdig.
I det hele taget er der lavet en rigtigt fin dokumentarfilm, der dækker den europæiske stumfilm ret godt, ved navn "Cinema Europe". Det tog lang tid for mig at opspore den, men det er absolut en god og overskuelig indførelse. :)
Og iøvrigt - prøv evt at give dig i kast med Guy Maddin, som er en nulevende canadisk instruktør. Han har lavet nogle ret fantastiske stumfilmsprojekter, hvor bl.a. "Brand Upon The Brain!" er helt genial.
#5 Antlion 16 år siden
"Le voyage dans la lune" (1902, Georges Méliès)
"The Great Train Robbery" (1903, Edwin S. Porter)
"Les vampires" (1915, Louis Feuillade)
"Judex" (1916, Louis Feuillade)
"Intolerance: Love's Struggle Throughout the Ages" (1916, D.W. Griffith)
"Broken Blossoms or The Yellow Man and the Girl" (1919, D.W. Griffith)
"Körkarlen" (1921, Victor Sjöström)
"Nanook of the North" (1922, Robert J. Flaherty)
"Foolish Wives" (1922, Erich von Stroheim)
"Dr. Mabuse, der Spieler - Ein Bild der Zeit" (1922, Fritz Lang)
"Häxan" (1922, Benjamin Christensen)
"Michael" (1924, Carl Th. Dreyer)
"Greed" (1924, Erich von Stroheim)
"Die Nibelungen" (1924, Fritz Lang)
"Stachka" (1925, Sergei M. Eisenstein)
"Spione" (1928, Fritz Lang)
"Oktyabr" (1928, Sergei M. Eisenstein)
"The Wind" (1928, Victor Sjöström)
"Chelovek s kino-apparatom" (1929, Dziga Vertov)
"Un chien andalou" (1929, Luis Buñuel)
Så hvis du ikke har set disse, vil jeg da anbefale dig at overveje det. :)
Jeg har ikke selv set noget fra August Blom endnu, men Christensen, Holger-Madsen og Urban Gad (og selvfølgelig stumfilmsmesteren Dreyer) er helt klart værd at se på!
#3:
Det bliver også den første stumfilm, der vil blive udgivet på BD. Jeg glæder mig, som et lille barn! :)
#6 dolphinfriendly 16 år siden
Du har set "Die Nibelungen" filmene - hvilken af dem er bedst, og hvor har du set dem? (eller købt dem - jeg vil vildt gerne se dem!)
"Nanook of The North" synes jeg er ret grinagtig, selvom det er et vigtigt filmhistorisk værk.
Men ellers gode titler - og nu Vertovs "Manden med Kameraet" bliver nævn, kan Walter Ruttmanns fremragende "Berlin: Die Sinfonie der Grossstadt" også nævnes her. :)
#7 Antlion 16 år siden
Altså det kommer vel egentligt an på hvilket kapitel af "Nibelungenlied", du bedst synes om (hvis du da overhovedet kender til det klassiske epos?). "Siegfried" er nok den film, de fleste vil synes om, men jeg vil da anbefale dig, at se begge film.
Køb Kino Videos 2-disks version, hvor der også er en del ekstramateriale til.
Mht. "Nanook", så valgte jeg den også primært pga. dens betydning for dokumentarfilmen som genre.
#8 MOVIE1000 16 år siden
#9 Thomsen 16 år siden
MoC har i øvrigt også planlagt at udsende noget af franske Epstein. Der går rygter om, at hans "maison Usher" (som er nævnt længere oppe) skulle være blandt de titler, der har i gryden. Forhåbentligt er det sandt, for den amerikanske dvd er forlængst udgået og efterhånden lidt pebret på eBay.
Jeg kan varmt anbefale Kino og nogle af deres opsamlingsbokse, fx. den om tysk, ekspressionistisk film og den med "Silent Horror".
http://www.silentera.com/ er et godt sted at starte, hvis man vil vide, hvad der er ude og hvor.
#10 Thomsen 16 år siden