Gravatar

#1 Atheos 16 år siden

Jeg var forleden i biografen og se Charlie Kaufman's debut film: Synecdoche, New York. Er i forvejen kæmpe fan af Kafman og det han har lavet, så forventede derfor noget i samme stil, hvilket det til min overraskelse på ingen måde var. Filmen var meget rodet og gav til tiden ingen meningen. Samtidig var filmen yderest interessant og havde en fed surrealistisk stil.

Jeg ville da høre om andre havde set den og hvad jeres mening om film i så fald er?
Trees… I take care of them… I’m a tree wizard… six dollars and forty-eight cents
Gravatar

#2 MuManden 16 år siden

Hvorfor går du ikke bare ind under anmeldelser og finder den der?

Men nu skal jeg hjælpe dig! http://filmz.dk/forum/anmeldelser/synecdoche-new-y...
http://profiles.us.playstation.com/playstation/psn/profiles/MuManden
Gravatar

#3 RasmusFL 16 år siden

#1 - filmen er jo i bund og grund udgjort af en simpel præmis, nemlig dødsangst og frygten for ikke at udrette noget i livet. Når der samtidig står Kaufman på menuen ved man jo, at der er syrede og løsrevne sidespring for underholdningens eller poesiens skyld. Hvis du tænker på scener som det brænde hus, kvinden på flyet, rose-tatoveringen der falder osv., når du siger at filmen til tider ingen mening gav, så giver Kaufmans ofte abstrakte form for udtænkning af idéer uden dybere mening vel svar på det. Kaufman har bl. a. selv sagt, at det brændende hus er et fedt påfund fordi... det bare er fedt :)

Det er en mesterlig og monumental film i mine øjne.
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"
Gravatar

#4 Atheos 16 år siden

Arh, okay. Havde ikke lige set den tråd.

Er med på selve budskabet af filmen. Men synes du modsiger dig selv lidt. Jeg siger at filmen til tider ingen mening giver og du besvarer, at der ingen mening er med det, udover at det er en god ide?
Hvis det er tilfældet, så syntes jeg at filmen taber meget af sin værdi, hvis scenernes påfund bare er for idéens skyld. F.eks. det med at afføringen er grøn, der i mine øjne ikke har noget konkret at sige til historien.
Trees… I take care of them… I’m a tree wizard… six dollars and forty-eight cents
Gravatar

#5 RasmusFL 16 år siden

#4 - den grønne afføring er jo - akkurat som de dødsprofeterende TV-reklamer - blot endnu en 'reminder' til Caden om at han er en ængstende hypokonter.

Jeg hentyder f. eks til scenen hvor kvinden i flyet fortæller Caden at hans bog er slut, og resten af bogen efterfølgende er blanke sider. Det kan jeg kun tro er et lille forfriskende indspark fra Kaufmans skæve hovede. En ren absurditet - og det fungerer jo i filmen sådan, fordi det (synes jeg) er så morsomt.

Hvis du eksempelvis føler dig hægtet af på forløbet, hvor Caden løbende læser sin datters tanker nedskrevet på papir i hendes barndomsdagbog, så tror jeg også kun det kan tolkes som et bevis på, at Kaufman tager de kunstneriske og drilleriske friheder hans fantasi tillader ham.
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"
Gravatar

#6 Atheos 16 år siden

Jeg kan kun give dig ret i det meste af det. Med hensyn til den grønne afføring, så menes jeg at kunne erindre, at datteren også har grøn afføring? Så idéen om at det skulle være en forestilling i Caden's hovede passer ikke helt.
Og med hensyn til de 'kunstneriske friheder', så føler jeg, at det det kun fungere i Kaufman's hovede, da vi andre ikke rigtig har mulighed for, at forstå indholdet/ meningen i det. Og da jeg ikke mener at filmen forklare det særligt godt, synes jeg det giver en vis meningsløshed.

Det skal nu ikke lyde som om, at jeg disser filmen, for synes at det er et yderst interessant filmværk, der kun er for lidt af for tiden.
Gravatar

#7 filmz-Megan Fox 16 år siden

Min afføring er også grøn. Det sker der er blod i den, ved ikke om det er blod pølse?

Jeg nød nu filmen, dog så jeg den ikke i bio men på dvd. Det var et rigtig godt cast og the Hoff leverede som altid skuespil i en klasse for sig.

Skriv ny kommentar: