Gravatar

#11 filmz-DocDoom 17 år siden

That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#12 chandler75 17 år siden

# 8 "Pride of Baghdad" er rigtig nok en god tegneserie - eller graphic novel. Den er skrevet af Brian K. Vaughan ("Y: The Last Man") og omhandler en flok løver, der slipper løs fra en zoo i Baghdad, da amerikanerne invaderer. Man ser hele historien fra løvernes synsvinkel (titlen er dobbeltydig, da 'pride' på engelsk både betyder stolthed og en flok af løver).

# 9 + 10 Jeg er enig med Kadann - tegneserier er et fint og dækkende ord. I USA udkommer de fleste "voksen"-tegneserier jo også stadig i almindelig hæfteform (32 sider), hvilket kaldes comics, før de samles i samlede udgaver, kaldet trade paperbacks.

Graphic novels-begrebet dækkede oprindeligt over de tegneserier, der ikke udkom som comics, men som var "samlet" til at begynde med i stil med en roman. Det var primært folk som Will Eisner, Art Spiegelman og de europæiske tegneserieskabere, der stod bag disse. Men nu bruges begrebet ofte også i stedet for trade paperback til tegneserier som fx. "Watchmen" (der jo oprindeligt udkom i 12 numre i hæfteform) - netop for at give det et mere voksent (og måske finere?) udtryk.

Om der bruges det ene eller andet, synes jeg egentlig er ligegyldigt, men jeg har endnu ikke taget det danske grafisk roman til mig...

I øvrigt modtog jeg i dag Garth Ennis' "Midnighter: Killing Machine" trade paperback fra Book Depository. Det er en spin-off fra "Authority" og handler om en Batman-lignende, homoseksuel superhelt. Den har bl.a. tegninger af danske Peter Snejbjerg.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#13 filmz-Kadann 17 år siden

#12 -

"Midnighter: Killing Machine" må du gerne give en lille anmeldelse af, da jeg er ret vild med Snejbjergs streg. :)
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#14 chandler75 17 år siden

# 12 Det er vist desværre kun en af de seks numre, der er tegner af Snejbjerg. Men resten er af Chris Sprouce, hvilket jo heller ikke er helt ringe :)

Den koster 70 kr. inkl. forsendelse hos Book Depository.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#15 rockysds 17 år siden

Jeg vil også lige anbefale to senere filmatiserede tegneserier:

John Wagners "A History of Violence" - som David Cronenberg jo filmatiserede - men selvom starten på bogen og filmen er nogenlunde ens, er anden halvdel dog forskellig i de to versioner.
Den er god pulp :)

Daniel Clowes "Ghost World" (filmatiseret af Terry Zwigoff) Sarcasm a'plenty. Me like. :)
There was no bullshit, no arty pretensions. "Doug," he'd say when we were doing Written on the Wind, "Give me some bosom."
Gravatar

#16 filmz-Narniabæver 17 år siden

Chip: Rescue Rangers, away!

#17 17 år siden

Noget man heller ikke må snyde sig for er

Ed Brubaker´s: Captain America omnibus og hans Sleeper serie
Gravatar

#18 filmz-Narniabæver 17 år siden

Gravatar

#19 filmz-DocDoom 17 år siden

#18: Jeg har engang læst et Anders And-blad hos frisøren, men så vist det sig, at en historie om Bjørne-Banden var fortsat i næste nummer.
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#20 filmz-Narniabæver 17 år siden

#19 Har du set køer hoppe over månen?

Skriv ny kommentar: