Lookout var klart en stor overraskelse. Fed film! Godt skuespil i Talk to Me, men alligevel en lidt uforløsende biografi. The Host havde jeg forventet mere af og Sunshine var ikke lige mig.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
"Death at a Funeral" (eller "Stor opstandelse" som den hedder på dansk) er klart værd at se. Ikke mindst for "Firefly" fans. Alan Tudyk er ganske rigtigt stærkt underholdende i den.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
"The King of Kong" er helt klart en overset film. Det er sgu en cool film om et sjovt emne. Den kan I godt glæde Jer til. Men er også enig i Gone Baby Gone og Grindhouse (især Planet Terror).
"If you don't stand for something, you'll fall for anything"
Her er mine bud på de 19 bedste film, som de fleste overså i de danske biografer i år 2007. De første seks med kommentarer.
1) Time
Kim Kiduk rammer i ”Time” en nerve af fortvivlse, hysteri, usikkerhed og forvirring. Han går i flæsket på det moderne menneske med spørgsmål om identitet og kærlighed. Om at genskabe, tilpasse og ændre sig selv. Om at miste sig selv. Det er en smuk skildring af den menneskelige tilstand i vores postmoderne, forvirrede tid.
2) Inland Empire
Lynch åbner endelig helt op for Pandoras boks, og jeg labbede det i mig. ”Inland Empire” er hans mørkeste mareridt endnu. Man kan blive sindssyg af at lede efter hoved og hale i filmen. Eller også kan man bare åbne op for oplevelsen. Lidt ligesom livet.
3) Dykkerklokken og Sommerfuglen
Julian Schnabels film om en syg mands sind er en af de mest delikate, tankevækkende og rørende film i år. Det er en elegant blanding af svævende lyrik og tunge realiteter.
4) The Wind that Shakes the Barley
Denne guldpalmevinder om to brødre under den irske borgerkrig, der bliver splittet i de politiske spørgsmål om voldelig frihedskamp, er en højrelevant, tankevækkende politisk film.
5) A Mighty Heart
Michael Winterbottoms film skildrer smukt den kaotiske tidsånd med forvirring og tragedie via billeder af blod, støv og tårer i Karachis gader. Jeg så den som en moderne og højaktuel udgave af "Slaget ved Algier", men med et stærkt menneskelig center i form af den højgravide og altid fattede journalist Mariane Pearl.
6) 4 Måneder, 3 Uger, 2 Dage
Årets guldpalmevinder. Systemet i Rumænien i slutningen af 1980erne var ikke bare absurd, men kynisk og umenneskeliggørende. Cristian Mungius skildring af en desperation i en ufølsom verden er blandt de mest nervepirrende og foruroligende i år.
7) Anche Libero va Bene 8) Persepolis 9) This is England 10) Grbavica 11)Flandres 12)Red Road 13)Ghosts of Cité Soleil 14)I'm Not There 15)La Mome 16)De Unge År 17)The Host 18)Little Children 19)Fracture
#1 DarkLight 17 år siden
Personlig erfaring:
- Grindhouse (Se den!)
- The Host (Undgå!)
- The Lookout (Middel)
- Sunshine (Middel)
#2 PredatorX 17 år siden
The Host syntes jeg godt om:-D
Sunshine var også langt bedre end jeg havde forventet. Men man skal nok være i humør til den...
Fido er også klart en man bør se.
#3 filmz-Bruce 17 år siden
#4 sluppermand 17 år siden
#5 Benway 17 år siden
#6 Guts 17 år siden
#7 mr gaijin 17 år siden
1) Time
Kim Kiduk rammer i ”Time” en nerve af fortvivlse, hysteri, usikkerhed og forvirring. Han går i flæsket på det moderne menneske med spørgsmål om identitet og kærlighed. Om at genskabe, tilpasse og ændre sig selv. Om at miste sig selv. Det er en smuk skildring af den menneskelige tilstand i vores postmoderne, forvirrede tid.
2) Inland Empire
Lynch åbner endelig helt op for Pandoras boks, og jeg labbede det i mig. ”Inland Empire” er hans mørkeste mareridt endnu. Man kan blive sindssyg af at lede efter hoved og hale i filmen. Eller også kan man bare åbne op for oplevelsen. Lidt ligesom livet.
3) Dykkerklokken og Sommerfuglen
Julian Schnabels film om en syg mands sind er en af de mest delikate, tankevækkende og rørende film i år. Det er en elegant blanding af svævende lyrik og tunge realiteter.
4) The Wind that Shakes the Barley
Denne guldpalmevinder om to brødre under den irske borgerkrig, der bliver splittet i de politiske spørgsmål om voldelig frihedskamp, er en højrelevant, tankevækkende politisk film.
5) A Mighty Heart
Michael Winterbottoms film skildrer smukt den kaotiske tidsånd med forvirring og tragedie via billeder af blod, støv og tårer i Karachis gader. Jeg så den som en moderne og højaktuel udgave af "Slaget ved Algier", men med et stærkt menneskelig center i form af den højgravide og altid fattede journalist Mariane Pearl.
6) 4 Måneder, 3 Uger, 2 Dage
Årets guldpalmevinder. Systemet i Rumænien i slutningen af 1980erne var ikke bare absurd, men kynisk og umenneskeliggørende. Cristian Mungius skildring af en desperation i en ufølsom verden er blandt de mest nervepirrende og foruroligende i år.
7) Anche Libero va Bene
8) Persepolis
9) This is England
10) Grbavica
11)Flandres
12)Red Road
13)Ghosts of Cité Soleil
14)I'm Not There
15)La Mome
16)De Unge År
17)The Host
18)Little Children
19)Fracture
#8 Wrangque 17 år siden
#9 Guts 17 år siden
Kan KUN give dig ret!
Fed dokumentar!
#10 duuk74 17 år siden
Ja den er ret sjov.
King of California og Death at a Funeral er også gode.