Gravatar

#1 SpielbergFreak 18 år siden

Med alt det som jeg følgende skriver, forventer jeg intet mindre end bortvisning fra Filmz og en flok brugere med fakler og diverse skarpe genstande, stå og råbe efter blod, uden for min hoveddør.

Jeg har lige genset de tre gamle Star Wars film, og faktisk de helt gamle original versioner, som jeg havde købt på DVD, da jeg kun havde set special udgaverne.

Jeg ved ikke om jeg skal starte med det gode eller det dårlige, men det bliver nok det gode siden, det fylder mindst.

Jeg er stadig fascineret af Lucas' forunderlige univers med tilhørende væsner, navne, planeter, steder og meget mere. Hele Star Wars universet er et genialt påfund og det tager jeg hatten af for. Mytologien omkring The Force og de to stridende parter Jedi ordenen og The Sith er ligeledes genialt, og hvis ikke hele sagaens rygrad.

Darth Vader vil altid være på en meget kort liste og bedste filmskurke. Vaders design, ja faktisk hele Imperiets design er fabelagtigt. Filmene er godt lavet (meen til tider kniber det dog lidt, at se forbi nogle af de virkelig dårlige effekter) og rumskibsdesign, såvel som resten af production designet holder 100%, ikke mindst de legendariske lyssværd.

Men så tror jeg også det var hvad der kunne siges positivt om Star Wars. Magen til gammelt barnligt ravelse skal man lede længe efter. For det første skal alt med C3PO og R2-D2, cuttes ned til det halve, de er dræbende kedelige, og humoren omkring dem holder slet ikke stik længere. Og de forsætter med at være irriterende i de to næste film.

Mark Hamill spiller dårligt, Harrison Ford ligner en der keder sig, og bare skal have det overstået. Carrie Fischer er udmærket, men ikke videre overbevisende. Den bedste er klart Alec Guinness og han står helt alene, om at få alt dette til at fungere.

Men det er ikke kun A New Hope, det er alle tre den er galt med, Empire Strikes Back er dog en fed film, og klart den bedste, ja hvis ikke den eneste gode film i hele sagaen, den kan jeg ikke sige meget dårligt om, men nogle scener bliver lange og kedelige.

Helt galt er det med Return of the Jedi, Ewokkerne er det mest irriterende og latterlige påfund i hele sagaen, det er et fejlforsøg på at have nogle små søde og hjælpeløse skabninger på vores heltes side, der så alligevel formår at hjælpe godt til i slutningen.

Filmene er til tider så pinlige, at man kun venter på den næste scene hvor man kan nyde Darth Vader og John Williams' fantastiske Imperial March musik.

En anden god ting, som jeg glemte tidligere, er hele Skywalker familiens historie, som Lucas har formået at fortsætte flot (eller bagsætte, eller hvad man siger) i de tre nye film. Men igen dårligt skuespil gør bare at ideen er god, men udførelsen er et makværk.

Jeg er ikke ude på at træde nogle over fødderne, men der må være nogle ligesom mig, som altid har elsket og forgudet Star Wars, som nu har på deres "ældre" dage, har fundet ud af hvor banale og latterlige de film i virkeligheden er.

Det hjælper heller ikke at George Lucas bare er en kæmpe nar, der kun dur til at lave god forretning (hvilket han er meget god til), men når det kommer til film, fucker han det gevaldigt op. Han har fantasien, men ikke hænderne til at udføre det. Og at han gang på gang har taget 30 år gamle film op, for lappe hist og her, har jeg kun foragt for.

God weekend.
Gravatar

#2 elwood 18 år siden

God weekend.

Lige måde 8-)
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#3 Bobby Singer 18 år siden

"Helt galt er det med Return of the Jedi, Ewokkerne er det mest irriterende og latterlige påfund i hele sagaen"

Jeg tror vist, at du mener Jar Jar Binks.
Idjit
Gravatar

#4 BN 18 år siden

God, interessant redegørelse.

Jeg kan følge dig på nogle få punkter, nemlig m.h.t Ewokkerne. Og i enkelte scener i "A New Hope" synes jeg Harrison Ford virker uengageret, hvilket måske/måske ikke er en misforståelse fra min side, da han jo spiller en skødesløs, flabet fyr, der - ihvertfald til at begynde med - kun er interesseret i penge og i sine egne sager. Mark Hamill kan også her og der virke lidt svag i rollen, men han bliver bedre henad vejen. ... Carrie Fischer, Harrison Ford og Mark Hamill er allesammen lige en tand bedre i rollerne i "The Empire Strikes Back", og dér virker de også mere engagerede.

Men overordnet har jeg ingen klagepunkter - det er kun enkelte detaljer af sekundær betydning jeg synes der kunne være bedre.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#5 SpielbergFreak 18 år siden

Nu snakkede jeg om de gamle film, men ja Jar Jar Binks er også en fejl.

Gravatar

#6 Åkepool 18 år siden

#5 - Du skriver "De mest irriterende og latterlige, i HELE sagaen", så du snakkede vel også om de nye film ;)
So, at last we meet for the first time for the last time.
Gravatar

#7 HonoDelLoce 18 år siden

Jeg vil så sige, at.. Ja, endelig er der nogen, der har gidet at skrive det ned, jeg tænkte, da jeg så filmene sidste gang..

Jeg kan 100% følge dig, ja det er faktisk nærmest skræmmende så identisk din redegørelse og mine tanker er angående de film..

Det skal så retfærdigvis siges, at jeg har aldrig været den store star wars-fanboy .. Monstro det skyldes min alder? I don't know.. Jeg så filmene som purungt kid, mest fordi jeg havde en onkel der var sygeligt besat af universet - dengang blev jeg kun betaget af lyssværene og Chewie..

Men da jeg så "genså" filmene (i øvrigt også "helt" originale) for et par år siden, der kunne jeg nærmest.. Ja, jeg havde det præcis som du der beskriver..

Så helt alene er du i hvert fald ikke :)
Jeg har intet problem med ikke at have ret. Det er kun, hvis nogen påpeger det, jeg bliver stædig!
Gravatar

#8 SpielbergFreak 18 år siden

Together we can rule Filmz as father and son, or something....

Godt at høre at man ikke er helt alene:-)
Gravatar

#9 filmz-Bruce 18 år siden

Ingen fakler herfra. En udmærket eventyr trilogi, men groft overvurderet. Det er ikke klassisk a la værd at nævne blandt Olympens guder, men det er ok underholdning, en god 7'er værd, bortset fra 6'eren, hvis lorte aber, bør spiddes og grilles som Halloween tilbehør.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#10 cansi 18 år siden

Som stor star wars fan kan jeg godt følge dig, og nu hvor jeg tænker over det så var de Ewok jo til grine. Og jeg har også diskuteret det med min bror engang imellem, specielt de 3 seneste film...

Og jeg tror bare Star Wars er en biograf film, du ser den en gang og det er det. Jeg mener ikke at det er en film man skal smække i dvd´en hver 4. måneden. Nu er jeg fra ´89 så jeg ved ikke hvordan det var der i slutningen af ´70 erne... Men hvis jeg skal forholde mig til de nye, så ja Jar Jar binks er total tilgrin men hvad det fedeste ved den film, Darth Maul og Obi og Qui-gon.... og i episode 2 den sidste 20 min der kampen i areanen og i episode 3 de sidste 30 min(der tages forbehold for Gayden´s præstation)...

Men som sagt er jeg enig med dig på nogle punkter selvom jeg er en stor fan, men min svar ville blive, Star Wars er ikke andet end en biograf film, der bare skal nydes første gang...

Skriv ny kommentar: