#92 Årets bedste film og bedste tegneseriefilmatisering er ret gode bud. :) Hvis man kigger på IMDBs top 10, er der klart film som "The Dark Knight" kan erstatte. Personligt mener jeg, at den godt kunne gøre sig på en top 20 over bedste film til dato.
Efter at have taget halvanden hviledag er det min tur til at trække lidt op af bjergene, så her kommer min holdning til hvorfor filmen ikke bør være nummer 1. Et er at man ikke skal tage IMDB alt for seriøst og det ved vi vist godt allesammen efterhånden hvorfor der er nogle som ikke mener at den skal. For at en film skal kunne karakteriseres som et mesterværk skal den have et budskab der får mig til at tænke eller f.eks en gruopvækkende historie der gør en klogere på nogle historiske begivenheder. En film som "Army of Shadows" gør dette. Det kan også være en film som går forud for sin tid, enten i fortællestil eller science fiction. Jeg kan godt acceptere at en film som "2001" er et mesterværk pga. den satte nye standarder og simpelthen er så flot at se på. Jeg synes dog stadigvæk at den er umådelig kedelig, men forhåbentlig om nogle år kan det være at det billede ændrer sig. Det ændrer dog ikke ved at den objektivt set er et mesterværk. "Memento" satte nye standarder for fortællestil og havde i øvrigt en fantastisk historie. Og så har jeg slet ikke nævnt "Lawrence of Arabia" som indeholder det hele. En fortælling om en sand historie, fantastisk billedside og fantastiske skuespilspræstationer. Og så er der Hitchcock som er en detaljens mester.
Jeg kan ikke i min vildeste forstand forestille mig at The Dark Knight kan andet end at underholde, ganske vist på et højt plan. En film om en superheltefilm kan vist ikke tages alt for alvorligt og jeg kan ikke se hvordan man skal kunne lave en historie der har andet relevans end at underholde. Så kan man have nok så gode skuespilspræstationer og actionsekvenser, men det er ikke noget der vil få mig til at tænke bagefter og gøre mig klogere. Og det er ofte det der gør et mesterværk, at gøre en klogere på den ene eller anden måde. En film som Die Hard kan vel heller ikke siges andet end at have gode skuespilspræstaioner, veludførte actionsekvenser og rappe replikker. Kort sagt en veludført actionfilm, men som ikke gør en specielt klogere.
"I was afraid, I'd eat your brains 'Cause I'm evil"
Jeg tror problemet for flere herinde, af dem der ikke kan se "The Dark Knight" på en topplacering, er at de ikke kan komme udover den holdning, at superheltefilm ikke kan andet end at være underholdningsfilm. TDK er i en helt anden kaliber. Den skal - og vil - tages alvorligt, filmen tager menneskets skyggesider op som de færreste film før, sætter moralens paradoks på spidsen og fremhæver at den ene ekstremitet (Batman) fremmaner sit nemesis (Jokeren). For mit vedkommende sparker den "There Will Be Blood" af pinden som årets bedste film - og der skal sgu meget til.
Et andet problem, som jeg med hånden på hjertet syntes er snot indskrænket, er at flere herinde ikke har set filmen og stadig har deres holdning til den. Det svarer til at man giver en film ti på IMDB, selvom man ikke har set den. Se den først - og så kan vi tage en fornuftig diskussion på det grundlag.
Et andet problem, som jeg med hånden på hjertet syntes er snot indskrænket, er at flere herinde ikke har set filmen og stadig har deres holdning til den. Det svarer til at man giver en film ti på IMDB, selvom man ikke har set den. Se den først - og så kan vi tage en fornuftig diskussion på det grundlag.
Amen to that!
Du har i øvrigt ikke just med dine superlativer stukket en kæp i mit forventningshjul til "The Dark Knight" - glæder mig som en lille knejt til i morgen :-)
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
#91 elwood 17 år siden
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
#92 MadMartigan 17 år siden
#93 dolphinfriendly 17 år siden
#94 MadMartigan 17 år siden
#95 filmz-jonasgr 17 år siden
Et er at man ikke skal tage IMDB alt for seriøst og det ved vi vist godt allesammen efterhånden hvorfor der er nogle som ikke mener at den skal.
For at en film skal kunne karakteriseres som et mesterværk skal den have et budskab der får mig til at tænke eller f.eks en gruopvækkende historie der gør en klogere på nogle historiske begivenheder. En film som "Army of Shadows" gør dette. Det kan også være en film som går forud for sin tid, enten i fortællestil eller science fiction. Jeg kan godt acceptere at en film som "2001" er et mesterværk pga. den satte nye standarder og simpelthen er så flot at se på. Jeg synes dog stadigvæk at den er umådelig kedelig, men forhåbentlig om nogle år kan det være at det billede ændrer sig. Det ændrer dog ikke ved at den objektivt set er et mesterværk. "Memento" satte nye standarder for fortællestil og havde i øvrigt en fantastisk historie. Og så har jeg slet ikke nævnt "Lawrence of Arabia" som indeholder det hele. En fortælling om en sand historie, fantastisk billedside og fantastiske skuespilspræstationer. Og så er der Hitchcock som er en detaljens mester.
Jeg kan ikke i min vildeste forstand forestille mig at The Dark Knight kan andet end at underholde, ganske vist på et højt plan. En film om en superheltefilm kan vist ikke tages alt for alvorligt og jeg kan ikke se hvordan man skal kunne lave en historie der har andet relevans end at underholde. Så kan man have nok så gode skuespilspræstationer og actionsekvenser, men det er ikke noget der vil få mig til at tænke bagefter og gøre mig klogere. Og det er ofte det der gør et mesterværk, at gøre en klogere på den ene eller anden måde.
En film som Die Hard kan vel heller ikke siges andet end at have gode skuespilspræstaioner, veludførte actionsekvenser og rappe replikker. Kort sagt en veludført actionfilm, men som ikke gør en specielt klogere.
'Cause I'm evil"
#96 Michael Andersen 17 år siden
#97 Yoda 17 år siden
Absolut!
Hvis man udtaler sig mod bedrevidende, hvilket man gør, hvis man ikke har set filmen, så har ens udtalelser ikke megen pondus.
#98 dolphinfriendly 17 år siden
#99 Yoda 17 år siden
Amen to that!
Du har i øvrigt ikke just med dine superlativer stukket en kæp i mit forventningshjul til "The Dark Knight" - glæder mig som en lille knejt til i morgen :-)
#100 elwood 17 år siden
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"