Gravatar

#101 dolphinfriendly 17 år siden

#94 Nu kender jeg ikke din top 20 og hver sin smag, det er så subjektivt som noget kan være. Men som en efterhånden garvet filmnørd, der har et temmeligt indegående kendskab til filmhistorien og har set min pæne andel af film, kan jeg med rette sige at "The Dark Knight" er at finde på min alltime top 20. :)

#98 Glæd dig, glæd dig rigtigt meget! Nu håber jeg ikke, at jeg har sat dine forventninger så højt op, at de ikke kan blive indfriet. :)

Gravatar

#102 filmz-mrhands 17 år siden

#89 formes?
Gravatar

#103 filmz-Bruce 17 år siden

#98 Det svarer til at man giver en film ti på IMDB, selvom man ikke har set den.

Nej det gør det ikke. Jeg siger jo netop ikke, at filmen er en 1'er eller 10'er. Jeg er ganske overbevist om, at filmen er hamrende god, jeg har blot mine tvivl, som jeg forklarer herunder.

Jeg har nu svært ved at se det odiøse i, at man på baggrund af ens baggrundskatalog af viden om film kombineret med ens smag, kommer med en udmelding omkring sandsynligheden for, at man vil betragte en given uset film indenfor en given genre som et mesterværk. Jeg har ofte udtalt mig om film jeg ikke har set og det er måske nemmere, når det er Böll, PWSA etc. men det ændrer ikke ved, at man stiller diagnosen udfra ens egne erfaringer og egen smag. Ligningen er måske en 3. fremfor en 2. gradsligning, med anderledes parametre, men man tager udgangspunkt i i en viden omkring ens egen erfaring og smag, som kun én selv kender til. Jeg om nogen, må da kende til mine egne succeskriterier for at en film, skal kunne betragtes som et mesterværk. Hvad andre har af succeskriterier, rager mig personligt en papand.

Jeg er helt på linie med jonasgr. Jeg har set traileren til Dark Knight og jeg har en ganske god idé omkring filmens omdrejningspunkter. På samme måde som jeg tog fejl omkring Daniel Craig som Bond, kan jeg da tage fejl omkring Dark Knights mesterværkspotentiale, men med baggrund i ovenstående, har jeg da mine seriøse tvivl også fordi mesterværk i min verden skal stille sulten på en måde, som jeg blot ikke tror Dark Knight er i stand til. F.eks. gav Ekstra Bladet 5, BT 5 og Peter Travers 3½, så fordi filmen har 9.6 på IMDB, så er det jo ikke ensbetydende med, at alle synes dette er det største siden Jesus gik på Geneserat sø.

Men jeg er 100% overbevist om, at det bliver et brag af en actionfilm og er den bedre end Batman Begins, hvilket jeg ikke tvivler et sekund på, så er jeg meget tilfreds.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#104 Yoda 17 år siden

Hvis blot den er halvt så god som "Batman Begins" - som jeg elsker - så er der vidst ingen fare på færde ;-)

Du formår nok selv at fjerne det forkerte -e, der har sneget sig ind! ;-)
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#105 cansi 17 år siden

# 100

Elwood.

Hvor skal du se den?
Gravatar

#106 elwood 17 år siden

#105 Biocity Århus.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#107 dolphinfriendly 17 år siden

Min anke går heller ikke på, at man ikke kan have en forudindtaget forestilling om TDK. Den går på folks forudindtaget holdning om, hvad en superheltefilm kan eller ikke kan, at den ikke kan være et mesterværk på højde med de gamle mestres film, hvilket jeg synes er dybt forstokket og helt igennem konservativt. Særligt når man IKKE har set den. TDK rykker bl.a. grænserne for genren, samtidig med at den byder på nyskabelse i narrativ og form, og er en stemningsfuld bombe af dimensioner. Det ser jeg som udlevet mesterværkpotentiale.

Ganske vist er vurderingen af hvad mesterværker er, en subjektiv sag udfra personlige præferencer i en eller anden forstand, men vi kan vist hurtigt blive enige om at der er massere af "officielt" udnævnte mesterværker. Jeg ser personligt TDK på lige linje med disse, men den skal jo helst have 10-20 år på banen, før det bliver en "konventionen".

Men jeg glæder mig til du har set den og få en diskussion på de vilkår. :)

Gravatar

#108 filmz-mrhands 17 år siden

#104 Det er stavepolitiet! Klokken er 16:10 og du er anholdt. Vidst? >8(
Gravatar

#109 Yoda 17 år siden

Du har fandens travlt med at snuse folks brølere op, hva'? Hold dig nu til din egen tråds tema...
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#110 McPeter 17 år siden

#107 - jeg er meget enig med dig.

Hvis folk bliver ved med at være forudindtagede om nye films kvaliteter udfra devisen at de "aldrig bliver et mesterværk ligesom A, B, C, etc altid har været for mig", hvor skulle nye mesterværker så komme fra? Så kunne man lige så godt have stoppet med at producere film efter de første 10 "mesterværker" var blevet udnævnt. ;-)

Jeg glæder mig primært til at se TDK pga. underholdningen, samt Nolan, Bale og alle de andre der var med til at gøre Batman Begins til den bedste superheltefilm jeg har set til dags dato. Skulle den gå hen og blive et mesterværk oven i det så ser jeg det da kun som en bonus, men det kan man jo ikke gå ind til en film med forudsætning om den gør eller ej... :-)
Mit film site: http://www.filmtips.dk/

Skriv ny kommentar: