Gravatar

#1 Fellaheen 13 år siden

Den tyske filminstruktør Werner Herzog sagde for nogle år siden ([url=

Jeg vil starte med nogle:

Spejlet (Tarkovsky) - afslutningen med marken og træerne og drømme-sekvensen
Offret (Tarkovsky) - scenen hvor hovedpersonen bliver overfaldet af sin søn i græsset og kommer til selv at slå ham omkuld
Rumrejsen år 2001 (Kubrick) - næsten hele afslutningssekvensen i hotelværelset
Også dværge er startet i det små (Herzog) - Fældningen af palmen, aben der bliver korsfæstet, Hombre der griner af kamelen (denne film er fyldt med sådanne fantastiske øjeblikke!)
Eraserhead (Lynch) - "radiator lady" sangen
Mulholland Drive (Lynch) - afslutningen oppe på bjerget hvor alt falder på plads
Satantango (Bela Tarr) - åbningscenen med kørene
Enconters at the end of world (Herzog) - pingvinen, der med vilje går væk fra sin flok og ind mod midten af kontinentet mod "en sikker død".
Grizzly Man (Herzog) - grizzly man bliver spist
The Room (Wiseau) - "flower shop scene"
Aguirre - The Wrath of God (Herzog) - Klaus Kinski taler til aberne på tømmerfloden til sidst.
Ikiru (Kurosawa) - gyngescenen
Enter The Void (Noé) - første scene oppe i lejligheden
Himlen over Berlin (Wenders) - scenen på biblioteket
Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Kino
Gravatar

#2 BN 13 år siden

Et rigtigt godt og interessant emne, som jeg vil give mit eget supplement til imorgen.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#3 Antlion 13 år siden

Jeg er ret så kritisk overfor netop den filosofi, at livets og altings mening kan kobles ned i en scenisk fremstilling, men kinematografiske øjeblikke, hvor begreber kan fragmenteres og sammensættes i ét øjeblik er der mange af. Deriblandt:

[url= Vangelo secondo Matteo"[/url] (1964, Pier Paulo Pasolini)
[url= ist kälter als der Tod"[/url] (1969, Rainer Werner Fassbinder)
[url= (1967, Robert Bresson)
[b][url= dienos atminimui"[/url]
(1990, Šarūnas Bartas)
[url= Meteoro Vima tou Pelargou"[/url] (1991, Theodoros Angelopoulos)
Gravatar

#4 Fellaheen 13 år siden

#Antlion: Det er jo også en "ekstatisk" sandhed og ikke intellektuel eller håndgribelig, for den findes jo ikke i kunst. Oplevelsen af at noget er "sandt" og "rigtigt" sådan rent intuitivt tror jeg er nem at manipulere med hos mennesker og det er vel også det kunsten skal. Selve det at man får indblik i en "kosmisk sandhed" må jo være løgn for universet er kaotisk og uordentligt - men det er kunstnerens (eller filminstruktørens) rolle at skabe orden i det uordentlige, at gøre verden perfekt. Hvis verden var perfekt ville vi ikke have brug for kunst. Så jeg tror de "ekstatiske øjeblikke" er når det lykkes for kunstneren at skabe det perfekte.
Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Kino
Gravatar

#5 RasmusFL 13 år siden

#1 - Elsker selv Werner Herzog og har hæftet mig meget ved dette citat.

Dine Herzog-valg er jeg meget enig i, på nær 'Ogås dværge...' som jeg endnu ikke har set. De sidste 10 minutter af 'Stroszek' skal dog tilføjes til listen. Ubegribelig stærkt.

Enig med 'Spejlet', hele filmen har generelt noget over sig der ophæver den over alle rammer. En top 5-film for mig, også selvom enkelte dele måske er for indadvendte og mærkelige. Den er personlig og dybt rørende i sin stil.

'Enter the Void' - for mig scenen hvor kameraet hæver sig op over Oscars lig og svæver opad gennem en snoet, mørk tunnel. Den viser bare noget man aldrig har set før.

'Friday Night Lights' - Billy Bob Thorntons powerspeech i halvlegen til sidst. En sindssygt undervurderet film og denne scene er den bedste af sin slags.

'Amores Perros' - kamphunden der har bidt alle de andre hunde i hjel.

'Magnolia' - Tom Cruise der græder foran sin far.

'The Thin Red Line' - Landsbyen invaderes og de efterfølgende reaktioner fra bl.a Nick Nolte, der fælder en tåre og puster ud efter at betragte det blodige kaos.

'Lost in Translation' - slutscenen. Den har alt. Subtilitet, hjerteskærende romantik og føles som en frisk havbrise der skyller ind over én. Personligt er det nok det bedste eksempel på hvad 'the ecstatic truth' egentlig betyder i mit hoved.
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"
Gravatar

#6 Fellaheen 13 år siden

#5 - Du har helt ret med Enter the Void-øjeblikket. Det er jo nærmest en illustration af individet, der opløses og bliver ét med helheden igen.

Det er også rigtigt med Stroszeks sidste 10 min. - det er jo en fænomenal kritik af den amerikanske drøm og af liberalisme. Og selve bankrøveriet er også helt fantastisk. Et andet øjeblik i den film er når den gamle tysker går rundt og undersøger Schopenhauers "animalske magnetisme" i det golde amerikanske landskab. Det er jo ægte tysk idealisme og dyb menneskekærlighed sat overfor moderne desillusioneret individualisme. Og han mener endda at kunne bevise at mennesker har en magnetisk tiltrækningskraft på hinanden - men ingen hører efter.
Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Kino
Gravatar

#7 Antlion 13 år siden

#4:

Jeg kan nogenlunde følge dig, men du skriver selv, at universet er et kaotisk og irrationelt væsen. Det fundamentale "Hvad er kunst?" spørgsmål har ligeså mange uenigheder som diskussionen om etiske værdier er objektive eller subjektive. Derfor kan jeg ikke se, hvordan det er instruktørens opgave at skabe orden i det uordentlige. Er vores intuitioner givet ud fra Kants universelle gyldighed; æstetiske vurderinger er formet ud fra vores subjektive responser, men da disse responser ligger i menneskets natur, er de universelle gyldige? Skønhed afhænger af øjnene, men samtidig fortæller vores intuitioner os, at der mere i et objekts skønhed end vores subjektivitet.

For at forklare yderligere, hvad jeg finder kritisk ved disse ekstatiske sandheder, vil jeg hive fat i Wittgenstein. Generelt er han en filosof, jeg ikke har meget til overs for, men netop i hans "Filosofiske Undersøgelser" revolutionerede han forståelsen af kunst. Han diskuterede blandt andet, hvad den essentielle mening med et "spil" var. Løst citeret sagde han i et passage:

"Vi ser komplicerede netværk af ligheder; til tider overordnede ligheder, til tider ligheder i detaljer."

Hvis vi også ser kunst som dette, giver vi afkald på ekstatiske sandheder, og at kunsterens rolle er at skabe orden i det uordentlige. Kunstværker har mange ligheder, men hvis vi forsøger at definere en funktion, de alle har eller burde have, vil vi begrænse kunsten og ultimativt fejle.

De øjeblikke, jeg linkede til, kan jeg derfor ikke betragte som ekstatiske øjeblikke. Nej, det er øjeblikke, hvor instruktøren gør udtryk for sine inderste følelser, naturens essens eller noget helt tredje. Disse øjeblikke kan både bevæge og skræmme os!

Udover de 5 eksempler, jeg har linket til, er der også:

[url= Zed & Two Noughts"[/url] (1985, Peter Greenaway)
[url= san"[/url] (2003, Tsai Ming-liang)
[url= Del II"[/url] (1990, Krzysztof Kieślowski)
[url= (1987, Béla Tarr)
[b][url= Lazarová"[/url]
(1967, Frantisek Vlácil)

#5-6:

Enig, "Stroszek" er Herzogs absolutte højdepunkt som instruktør!




Gravatar

#8 Fellaheen 13 år siden

#7 - Du siger øjeblikke, hvor instruktøren gør udtryk for sine inderste følelser og naturens essens. Er det ikke en oplevelse af intuitiv og ekstatisk sandhed? Det er jo subjektivt naturligvis, men vi kender vel alle følelsen af at se eller læse noget og tænke "det er hvad det hele drejer sig om!". Og det er egentlig blot min påstand, at den oplevelse og følelse er årsagen til at vi laver kunst, den er kunstens mening.

Jeg forstår ikke helt Wittgensteins idé, men jeg er heller ikke særligt bekendt med sprogfilosofi. Schopenhauer, Hegel, Otto Rank og de fleste, jeg er stødt ind i, er enige om én ting: at kunsten netop er kunstig, at den er en transcendental konstruktion, der eksisterer for at råde bod på eksistentiel ensomhed. Lad os blot sige at kunsten er en dødsdrift (som Freud ville sige), et ønske om tilbagevenden til vor oprindelige uorganiske enhed med verden, til et præ-refleksivt, upersonligt stadie.

Så kunst handler jo om besjæling - om at opløse grænserne mellem mennesker og mellem menneske og natur. Om at blive tilstanden omkring sig. Otto Rank skrev: "this transcendent (i kunst) feeling implies not only a "spiritual unity" between artist and enjoyer, I and Thou, but also with a cosmos floating in mystic vapors in which present, past, and future are dissolved - an identity with "the ALL" that once was but is no more". Dette "alt" er hos Rank fostertilstanden, hvor vi endnu ikke kan skelne mellem subjekt og objekt - føler identitet med hele verden - og jeg tror, at kunstens årsag og mening er at finde i så universelle tilstande. Freud tog fejl ved at kalde det dødsdrift - for det er jo en livsdrift - en vilje til at overkomme den individuelle, kropslige forgængelighed.

Desuden tror jeg, det er vigtigt at holde fast ved, at vi ikke er så subjektive som det påstås. Især ikke når det kommer til noget så fundamentalt som ego-transcendens - følelsen er jo den samme, vi har alle været fostre og er udstyret med lignende emotionelle grundstemninger. Hvordan vi kommer frem til det ekstatiske - om vi mediterer eller ser film (og hvilke film, det drejer sig om) - det er jo forskelligt. Min liste er jo ikke en kanon, næsten alle har det godt i selskab med Tarkovsky, men ingen kan lide eller føler sig i godt selskab med Herzogs dværgefilm.
Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Kino
Gravatar

#9 Fellaheen 13 år siden

Hvad er det, der er så utroligt ved Bela Tarr's film og starten af Satantango f.eks.:



Dødsdriften (livsdriften) må være indblandet!
Die Geburt der Tragödie aus dem Geiste der Kino
Gravatar

#10 Antlion 13 år siden

#8:

Jeg sagde, at det kunne være et udtryk for inderste følelser, naturens essens eller noget helt tredje. Eksempelvis Peter Greenaway gør på ingen måde udtryk for følelser eller naturlig essens i sine film, deriblandt "A Zed & Two Noughts".

Hvad Wittgenstein forsøger at sige er, at vi ikke kan definere kunsten med en funktion, alle værker har eller burde have. Kunst har ingen fællesnævner; javist, der er mange ligheder, men ingen præcis funktion, som de alle deler.

Hvor Tarkovskij mener, at kunsten har et transcendental væsen, der beriger livet i sig selv, mener en instruktør som Greenaway det modsatte: En film er ikke et stykke af livet, men en strukturel mekanisme, der ikke afhænger af følelser, men encyklopædiske ordner. Ordner der fungerer som et organisatorisk system, filosofisk teori og ideologisk praksis - men ikke et stykke af livet! Jeg har ikke tid til at besvare dit indlæg til fulde nu, men jeg kommer tilbage senere.

Forresten, nu hvor du åbenlyst holder meget af Tarkovskij og Tarr, hvad synes du så om Šarūnas Bartas og Theodoros Angelopoulos (nævnværdigt de to eksempler, jeg linkede til)?

Skriv ny kommentar: