Gravatar

#61 Hr. Nielsen 11 år siden

Ispep (60) skrev:
Så tvivler jeg i hvert fald på vi er på samme side, hvis du mener jeg misforstår et eller andet i debatten.
Om vi er 'på samme side' kan du vel vurdere bedst selv, hvis du læser hvad jeg skriver? I øvrigt skrev jeg derfor netop, ellers misforstår JEG!!!

Ispep (60) skrev:
Okay, jeg render til dagligt og lyver overfor mig selv for at tilfredsstille andre
Nu handlede det om debatten og hvordan man ratede en film og ikke udelukkende om dig som person jo:) Så alt jeg skriver, behøver du altså ikke føle rettet som en anklage nødvendigvis. Jeg tilkendegav MIN mening til emnet, som du tilkendegav din tænker jeg:)
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#62 Ispep 11 år siden

the_paki_don (58) skrev:
Men så begyndte jeg at nærstudere den

Det var også sådan lidt jeg gjorde med Inception. Jeg begyndte at nærstudere den, og synes også de senere gensyn med filmen gjorde, at jeg anskuede filmen mere kritisk end de første gange. Noget "andet" havde sneget sig ind i beregningen og mit syn om den, som jeg først havde svært ved at acceptere, da jeg jo elsker Nolans film, men som jeg i sidste ende blot ikke kunne forsvar længere.

the_paki_don (58) skrev:
5 ud af 6 stjerner ved første gennemsyn og nu er de begge på 2 ud af 6

Uha ja.. Jeg har også engang elsket meget bras :D
Gravatar

#63 Ispep 11 år siden

Rocky 'not so' Balboa (61) skrev:
Jeg tilkendegav MIN mening til emnet,

Den har du alligevel fra mig, så shut the fuck up din tosse :D
Gravatar

#64 BN 11 år siden

Rocky 'not so' Balboa (37) skrev:
Korrekt, det var vildledning;)

Hvad så med **** *******?

;-)
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#65 Hr. Nielsen 11 år siden

Ispep (63) skrev:
Den har du alligevel fra mig, så shut the fuck up din tosse :D
Ha ha ha, right din skøre skiderik:)

BN (64) skrev:
Hvad så med **** *******?
Vildledning BN, vildledning;-P
Gravatar

#66 BN 11 år siden

the_paki_don (40) skrev:
Som jeg læser det, så mener du, at man kun kan vurdere en film til at være god ud fra de følelser og tanker, man SELV danner sig.

Du er inde på noget af det rigtige, men der er alt for upræcist og svævende, så derfor vil jeg lige præcisere:

Det, jeg siger, er at du kun kan vurdere en film ud fra din EGEN oplevelse. Oplevelsen er jo din EGEN, idet det er det er DINE øjne og ører der ser og hører, og DIT sind (indbefattende dine tanker og følelser), der tager imod. Det kan andre mennesker ikke på nogen måde gøre for dig. (Det gælder også i forbindelsen med at opleve musik og koncerter.)

the_paki_don (40) skrev:
Men ens tanker er jo groft sagt ikke "ens egne". Vi deler jo viden og holdninger som overleveres til os gennem generationer af meningsudvekslinger og genetisk betingede omstændigheder. Du har vel en eller anden form for uddannelse (og det kan være gennem institutioner eller via "livets skole") og dine følelser er reaktioner på input fra din omverden.

Derfor er dine følelser og tanker direkte påvirket af, hvad andre folk siger/har sagt og gør/har gjort for at aktivere dem.

Vores sanser er skabt til at registrere verden og interagere med den. Simpelt. Og det gør man både bevidst og ubevidst, som du selv bemærker.

Du har ret i, at min personlighed er formet af dels nedarvede egenskaber ("genetisk betingede omstændigheder"), dels ydre påvirkninger ("input fra [m]in omverden"). Men du har kun til dels ret i, at mine følelser og tanker er direkte påvirket af, hvad andre folk siger/har sagt og gør/har gjort for at aktivere dem. For selvfølgelig er jeg (ligesom alle andre) påvirket af andres ord og gøren og laden, men det er mig - og KUN mig - der sorterer alle disse input, altså hvad der efter MIN mening kan bruges og ikke bruges. Eller som Rocky 'not so' Balboa siger:

"uanset om man 'selv' er kommer frem til den konklusion uden at have læst/set andet eller om den er frembragt af at have set/læst andet, så er det i sidste ende dig selv der skal tage stilling til om du finder den mening du ser/læser/hører rigtig (for dig!)."

the_paki_don (40) skrev:
Du vælger at lade en film afgøre, om den er god eller ej og Ispep f.eks. vælger at lade BÅDE film og andre menneskers argumentation være (hvis ikke afgørende) så medvirkende til det samme.

I bruger begge jeres følelser, men Ispep er mere udstrakt i sit følelsesliv, hvor han implementerer det sociale element, som er kommunikation og troen på, at andre mennesker kan have lidt mere viden end en selv og du mener at lade en anden persons holdning farve sin egen holdning til en film som værende ikke at have sin egen mening.

Dertil vender vi tilbage til tanken om, at ens mening ikke er ENS EGEN, men blot et produkt af flere forskellige personers, som man så stykker sammen til "sin egen".

Dér hvor kommunikation med mennesker, der har en stor filmviden, primært kan være til stor hjælp, er når de giver tips og anbefalinger om film, som de selv har set, hvad enten de nu fandt dem dårlige eller middelmådige eller godt kunne lide dem, ja, måske ligefrem elskede dem. Muligheden for sådanne tips og anbefalinger (eller - i enkelte tilfælde - direkte advarsler mod at se en bestemt film).

At høre/læse andres meninger om en film, som jeg fra starten selv ikke rigtigt ved, hvad jeg skal mene om, kan også være en stor hjælp for mig. I sådanne tilfælde vil jeg på det givne tidspunkt svinge mellem karakterne 6/10, 7/10 og 8/10, altså sådan i tankerne, uden at kunne lægge mig fast på en af dem. Hvis andre påpeger nogle svagheder (som jeg vel at mærke indtil da IKKE selv har set som styrker, kan det være, at dette trækker ned, hvis jeg må erklære mig enig. Eller hvis andre påpeger nogle styrker (som jeg indtil da IKKE har betragtet som skrigende svagheder), kan det være, at det trækker op.

Men sådan som her beskrevet har jeg det ikke med de film, som efter to-tre gensyn opnår topkarakter aka 10/10 hos mig. Mellem hvert kig på filmen læser jeg anmeldelser og/eller bedømmelser her på filmz.dk og på imdb.com, samt på andre film-sider og i aviserne. Men jeg former ikke min mening efter hverken de positive eller de negative bedømmesler - nej, jeg danner eller former da min mening ud fra MIN EGEN oplevelse: Var jeg dybt betaget af filmen fra ende til anden? Var min begejstring ubetinget eller uforbeholden? Var det for mig ægte filmmagi? Blev jeg revet med? Fløj tiden afsted? Var musikken og billederne ren nydelse? Var der en masse uforglemmelige scener? Ramte filmen mit hjerte, både i forhold til at demonstrere hvad optimal filmkunst KAN være og i forhold til, at den havde et indhold, jeg kunne associere til følelsesmæssigt, intellektuelt eller åndeligt? (Flere og lignende kriterier kunne nævnes.) ... Hvis jeg efter tre-fire gennemsyn af en film kan svare ja til alle disse spørgsmål, er der for mig tale om en ny favorit, en ny topfilm ... kort sagt en film til karakteren 10/10 (eller 6/6). Og i sådanne tilfælde kan andre filmfans rette alverdens kritik mod filmen - intet af det kan rokke ved min mening.

Hvis jeg f.eks. sidder i biografen og ser en film og er totalt opslugt af handlingen, kan han eller hun, der sidder lige ved siden af, måske sige: "Den er da kedelig, den film!" - det ændrer selvsagt ikke på min oplevelse og mening. Hvis jeg er vildt betaget af musik og billeder, kan vedkommende sige alt det negative han/hun vil om de selvsamme ting - det ændrer da ikke min oplevelse eller mening. Hvis jeg er imponeret over eller meget glad for skuespillet oppe på det store lærred, kan vedkommende rakke ned på det selvsamme skuespil - det ændrer ikke min oplevelse eller mening. Det kunne også være bestemte scener, der giver mig gåsehud, fordi de er enormt flotte og/eller medrivende. Hvor sandsynligt er det lige, at en negativ replik fra en anden person, ville få mig til at mene, at filmen er mislykket eller svag, hvis den har givet mig en af mit livs bedste filmoplevelser? ... Og sådan kunne jeg blive ved at stille lignende spørgsmål.

the_paki_don (40) skrev:
Mennesket er ikke skabt til at være kæmpe obelisker, der ikke kan rokkes, men fleksible væsner, der kan tilpasse sig ift. omgivelserne, om de så er fysiske eller psykiske.

Ja, vi kan og BØR tilpasse os hinanden rent praktisk og socialt på mange af livets områder. ... Men hvem siger, at hver enkelt af os skal tilpasse os andre, når det gælder filmsmag? Skal vi ensrettes? Nej, vel?
Gravatar

#67 the_paki_don 11 år siden

Okay, det klargjorde en MASSE ting for mig ang. din måde at beskue tingene på.

BN skrev:
Det, jeg siger, er at du kun kan vurdere en film ud fra din EGEN oplevelse. Oplevelsen er jo din EGEN, idet det er det er DINE øjne og ører der ser og hører, og DIT sind (indbefattende dine tanker og følelser), der tager imod. Det kan andre mennesker ikke på nogen måde gøre for dig. (Det gælder også i forbindelsen med at opleve musik og koncerter.)

Enig i at andre mennesker ikke kan afgøre for dig, om du kan vurdere noget ift. din egen oplevelse. Så langt så godt. :)

BN skrev:
Du har ret i, at min personlighed er formet af dels nedarvede egenskaber ("genetisk betingede omstændigheder"), dels ydre påvirkninger ("input fra [m]in omverden"). Men du har kun til dels ret i, at mine følelser og tanker er direkte påvirket af, hvad andre folk siger/har sagt og gør/har gjort for at aktivere dem. For selvfølgelig er jeg (ligesom alle andre) påvirket af andres ord og gøren og laden, men det er mig - og KUN mig - der sorterer alle disse input, altså hvad der efter MIN mening kan bruges og ikke bruges. Eller som Rocky 'not so' Balboa siger:

"uanset om man 'selv' er kommer frem til den konklusion uden at have læst/set andet eller om den er frembragt af at have set/læst andet, så er det i sidste ende dig selv der skal tage stilling til om du finder den mening du ser/læser/hører rigtig (for dig!)."

Så du er egentlig okay med at folk ændrer mening om en film eller musik eller anden slags kunst... Så længe, at du føler, at folk gør det, fordi de selv synes, at det giver mening at ændre mening og ikke for blot af følge konsensus? For jeg erkender flok/fåre mentaliteten blandt mennesker og samtidig også evnen til at bedrage sig selv.

BN skrev:
At høre/læse andres meninger om en film, som jeg fra starten selv ikke rigtigt ved, hvad jeg skal mene om, kan også være en stor hjælp for mig. I sådanne tilfælde vil jeg på det givne tidspunkt svinge mellem karakterne 6/10, 7/10 og 8/10, altså sådan i tankerne, uden at kunne lægge mig fast på en af dem. Hvis andre påpeger nogle svagheder (som jeg vel at mærke indtil da IKKE selv har set som styrker, kan det være, at dette trækker ned, hvis jeg må erklære mig enig. Eller hvis andre påpeger nogle styrker (som jeg indtil da IKKE har betragtet som skrigende svagheder), kan det være, at det trækker op.

Min tidligere kommentar til det tidligere citat underbygger jeg fra det, du skriver her.

Hmmm... Så hvis en person påpeger en svaghed, som du HAR set som en styrke... Så ville du kun ændre mening, hvis personens argumentation holdt? For hvis det er tilfældet, så forstår jeg egentlig ikke hele denne diskussion. For så gør vi jo vist alle det samme. :)

Især den del med, at du læser andre hjemmesider og anmeldelser og (antager jeg) vejer din egen mening mod de evt. tilkendegivelser eller angreb på det, du kan lide og beslutter dig for, at det kan du lide alligevel eller måske ikke lide alligevel, gør, at jeg tænker, at vi alle faktisk tænker rimelig ens. Vi tager os bare ikke tid til at sige det til hinanden. Eller har jeg forstået det som en mis?

Jeg synes heller ikke, at alle skal have samme smag for kunst. Jeg synes dog, at folkene, der laver Scary Movie filmene og Date Movie og Epic Movie meget gerne må holde op og at hele verden i dette tilfælde gerne må være enige med mig i dette tilfælde. :)

Gravatar

#68 BN 11 år siden

the_paki_don (67) skrev:
Så du er egentlig okay med at folk ændrer mening om en film eller musik eller anden slags kunst... Så længe, at du føler, at folk gør det, fordi de selv synes, at det giver mening at ændre mening og ikke for blot af følge konsensus? For jeg erkender flok/fåre mentaliteten blandt mennesker og samtidig også evnen til at bedrage sig selv.

Yes, Sir. :-)

the_paki_don (67) skrev:
Hmmm... Så hvis en person påpeger en svaghed, som du HAR set som en styrke... Så ville du kun ændre mening, hvis personens argumentation holdt? For hvis det er tilfældet, så forstår jeg egentlig ikke hele denne diskussion. For så gør vi jo vist alle det samme. :)

Jeps.

the_paki_don (67) skrev:
Især den del med, at du læser andre hjemmesider og anmeldelser og (antager jeg) vejer din egen mening mod de evt. tilkendegivelser eller angreb på det, du kan lide og beslutter dig for, at det kan du lide alligevel eller måske ikke lide alligevel, gør, at jeg tænker, at vi alle faktisk tænker rimelig ens. Vi tager os bare ikke tid til at sige det til hinanden. Eller har jeg forstået det som en mis?

Well, hvis alle gør det samme som mig, i forbindelse med at de udvælger og ser film (det ved jeg ikke, om ALLE OG ENHVER gør), så tænker vi da ihvertfald ens med hensyn til at skaffe os input og indtryk forud for og indimellem de film, vi ser.

the_paki_don (67) skrev:
Jeg synes heller ikke, at alle skal have samme smag for kunst. Jeg synes dog, at folkene, der laver Scary Movie filmene og Date Movie og Epic Movie meget gerne må holde op og at hele verden i dette tilfælde gerne må være enige med mig i dette tilfælde. :)

Hahaha. Godt sagt! ... Og jeg må tilslutte mig dine ord hvad angår de konkrete eksempler! ;-)
Gravatar

#69 BN 11 år siden

Ispep (53) skrev:
Flere elementer, blandt andet dem Paki er lide inde på; opvækst, omgivelser, viden, erfaring spiller en afgørende rolle.

Disse elementer har indflydelse på, hvordan du er eller bliver som menneske. Men jeg taler om, HVEM - og ikke HVAD - der bestemmer DIN smag, altså hvilke film der for dig er gode eller dårlige, elendige eller fantastiske eller noget midt imellem.

Ispep (53) skrev:
Tillægger du alles filmmeninger lige meget værdi??

Nej, ikke i den her sammenhæng. Når det gælder om at få DIN personlige filmmening frem, tillægger jeg kun DIN mening værdi. Og hvis/når du laver en gevaldig kovending med henvisning til nogle personer med nogle såkaldte "bedre" holdninger, bliver jeg næsten bekymret. ;-)

Ispep (53) skrev:
Det er ikke kun behovet det drejer sig om. Det kan ligeså godt dreje sig om manglerne og svaghederne. Filmhistorien skal nok tage imod eller sortere fra, når der er gået x antal år. Så det er meget fint at kun tale om behovet hos den enkelte - så slipper man for at tage stilling til film, kritik, mangler etc.

Et besynderligt argument. Du siger dermed faktisk, at du er 100 procent enig med filmhistorien (eller det film-demokratiske flertal). Du kan altså med andre ord kun lide klassikerne, kritiker-yndlingene og prisvinderne. Alle andre film sorterer du fra. Dit eget behov, din egen smag har nul og niks indflydelse på dine valg af film til samlingen derhjemme. ..... Interessant. Mjah, Ispep, dér kan man VIRKELIG tale om at "slippe for at tage stilling til film, kritik, mangler etc." ... En meget selvstændig holdning, det må jeg sige.

;-)

Ispep (53) skrev:
Kommer an på hvem de folk er, der kritiserer. Min kæreste vil nok mene Waterboy er bedre end Citizen Kane... Det er sgu da ligeså rigtigt, som omvendt!! :D

Lad os bare tage dit konkrete eksempel:

Nu ved jeg ikke, hvad Ingmar Bergman ville have ment om "Waterboy" (formentlig ikke noget specielt positivt!), men jeg ved, hvad han mente om "Citizen Kane", nemlig at den var overvurderet, og det var en tom, uinteressant og kedelig film fyldt med værdiløse skuespilpræstationer. ... Bergman havde afgjort forstand på filmmediet, uanset hvad man måtte mene om hans egne film. Om Bergman så havde ret, afhænger udelukkende af øjnene der ser.
Gravatar

#70 Hr. Nielsen 11 år siden

BN (69) skrev:
jeg ved, hvad han mente om "Citizen Kane", nemlig at den var overvurderet, og det var en tom, uinteressant og kedelig film fyldt med værdiløse skuespilpræstationer
Det er sgu da rigtigt ja. Havde jeg helt glemt. Godt eksempel BN!

Skriv ny kommentar: