Gravatar

#21 The Insider 10 år siden

#20, yes, det hele smelter sammen, fordi Jackman lader sig selv flyde ind i konens historie (så mange elementer af fremtidshistorien afspejler hans arbejde i nutiden - bl.a. alt det med træet osv.), "The Fountain", for at få så stærk en tilknytning til den som muligt. "Finish it" bliver hun ved med at sige - med henvisning til bogen. "I finished" it konstaterer han så til slut, hvor han tydeligvis - omsider - har fundet sig til rette med hendes død. Han får sat det sidste punktum i konens bog og på sin egen smerte, så at sige. Hvad skulle der ellers være sket for ham, der gør, at han pludseligt går fra at spæne arrigt væk fra konens gravsted (tydeligvis uvillig til at acceptere hendes død) til pludseligt at dukke op igen og sige "farvel" til sin døde hustru?

Men, igen, helt fair hvis andre har en anden tolkning. Selv hvis en film har en "definitiv sandhed" (og det føler jeg nok selv, at "The Fountain" har), så vil jeg aldrig mene, at hverken en filmmager eller en tilskuer kan have 100% monopol på tolkningen.
War. War never changes.
Gravatar

#22 Høegh 10 år siden

The Insider (19) skrev:
Vi får ikke at vide, hvor godt den eventuelt vil virke på mennesker, om effekten er permanent, eller om der er eventuelle bivirkninger osv. :-) Man forsker jo også meget i dag - i virkelighedens verden - med bremsningen af "ældningsprocessen". Paradoksalt nok bl.a. gennem brug af kræft, fordi kræftceller er så sindssygt sejlivede. Der er en verden til forskel på dén slags forskning og så en mand, der har formået at isolere sig i en luftbobbel med et stort træ, der svæver gennem Kosmos med det mål at opfylde en oldgammel, mayansk profeti. Jeg forsøger ikke at dulme fremtidsscenernes "magiske" feel - jeg synes, det er en smuk(kere) tanke, at det alt sammen er Jackmans fantasi, der folder sig ud og forsøger at hele hans sår. Ligesom mayanerne fandt trøst i deres oldgamle mytologi :-)

Hvilken relevans gør det, at man ikke finder ud af om det virker på mennesker? Gør det scenariet mere realistisk? :P
At de finder kuren imod alderdom med tilbagevirkende kraft i forhold til aber (aben holder jo ikke bare op med at ældes, men bliver ung igen fra den ene dag til den anden), er akkurat lige så "realistisk" som at man adskillige tusinde år ude i fremtiden skaber et rumfartøj der på ingen måde minder om det vi kender i dag.

Jeg siger ikke at du tager fejl i forhold til, at både fremtidshistorien og fortidshistorien kun foregår i hans hoved - for det er såmænd en fin teori (omend jeg langt fra mener det er den eneste mulige forklaring). Men dit realisme-argument er ret hullet ;-)
Det der må ske må ske, måske

Gravatar

#23 The Insider 10 år siden

#22, Men dit realisme-argument er ret hullet ;-)

Som min filmhistorie-lærer altid yndede at sige: "Interesting point! You're wrong, of course!" ;-)

Eftersom læger reelt forsker i at modarbejde ældningsprocessen i virkelighedens verden, mens NASA ikke forsker i at konstruere boble-lignende rumskibe med store træer i midten, der flyver af sted uden motorer og noget form for life support-system, føler jeg i hvert fald selv, at Jackmans succes i laboratoriet er langt mere "realistisk" :-)
War. War never changes.
Gravatar

#24 dyg 10 år siden

Area 51, Johan, Area 51!
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#25 Høegh 10 år siden

The Insider (23) skrev:
Eftersom læger reelt forsker i at modarbejde ældningsprocessen i virkelighedens verden, mens NASA ikke forsker i at konstruere boble-lignende rumskibe med store træer i midten, der flyver af sted uden motorer og noget form for life support-system, føler jeg i hvert fald selv, at Jackmans succes i laboratoriet er langt mere "realistisk" :-)

Men der bliver dog forsket i rumfart. Og The Fountains fremtidshistorie foregår i en ikke specificeret fremtid. Så hvem ved hvad der er sket i mellemtiden i forhold til forståelsen af rumfart. Fremtidshistorien opnår sin plausibilitet idet den bare siger "sådan her foregår det langt langt ude i fremtiden".

Du kan ikke pege på det ene og sige at det er videnskab, og så samtidigt sige at det andet ikke er bare fordi du ikke kan finde noget der ligner en motor :)

The Insider (23) skrev:
Som min filmhistorie-lærer altid yndede at sige: "Interesting point! You're wrong, of course!" ;-)

hehe, du skulle nu nok have memoreret mere af hvad din biologilærer sagde i stedet ;-)

Gravatar

#26 The Insider 10 år siden

#25, Du kan ikke pege på det ene og sige at det er videnskab, og så samtidigt sige at det andet ikke er bare fordi du ikke kan finde noget der ligner en motor :)

I can and I have! Ooooooh yeah!
;-)

hehe, du skulle nu nok have memoreret mere af hvad din biologilærer sagde i stedet ;-)

Jeg hørte stort set aldrig efter i biologitimerne. Efter jeg besvimede under en omgang "Body Bio" i 8. klasse tænkte jeg som regel på andre ting i stedet...
War. War never changes.
Gravatar

#27 Høegh 10 år siden

The Insider (26) skrev:
I can and I have! Ooooooh yeah!

There are rules!
http://ibankcoin.com/chessnwine/files/2013/10/WaAJ...

Gravatar

#28 The Insider 10 år siden

War. War never changes.
Gravatar

#29 Patriarch 10 år siden

Johan har ret, fordi det han siger er også sådan, jeg forstår det.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#30 The Insider 10 år siden

#29, high five, dawg!
War. War never changes.

Skriv ny kommentar: