The Fountain har i mange år været een af mine favorit film, men jeg ved at det også er en film overset af mange. Første gang jeg forsøgte at se den, måtte jeg give op efter 15 minutter da jeg simplethen ikke var klar til den. Filmen er ikke helt ligetil og det tager lidt tid før man kan danne sig et samlet billede af de små bidder man får severet. Personligt tog det mig et par gensyn at komme frem til hvad jeg føler er forklaringen på denne film... men jeg har hørt andre forklaringer så hvem ved... Denne video her beskriver meget godt hvad jeg føler er en fornuftig forklaring på filmen, så hvis du har problemer med at finde hoved og hale i historien, bør du se denne video: [url=
Der skal lige nævnes at videoen er fyldt med spoilers, så hvis du endnu ikke har set filmen, eller har givet op midtvejs, bør du overveje at give den en ny chance før du kaster dig over denne video.
Jeg er ikke sikker på, at The Fountain behøver en forklaring, men hvis den skal have en, så er det helt klart en af de bedste. Og jeg er enig i det meste. :)
Jeg er ikke sikker på, at The Fountain behøver en forklaring
Meget enig. The Fountain er en helt fantastisk film, som jeg egentlig aldrig har haft et behov for at få forklaret eller kortlagt. Filmen er, for mig, stærkest når den får lov til at være tvetydig og uden, at man forsøger at nedbryde hver scene.
Men ja, der findes mange forskellige forklaringer på hvad det hele betyder, og denne video giver et ganske godt bud.
Er der nogen der er villig til at uddybe det tvetydige i denne film? Jeg synes da filmen giver sig selv og dermed svarene. De tre historier går som sagt ud på det samme blot med forskellige scenarier. Der er noget symbolik og enkelte ting, som måske lige skal tygges lidt ekstra over, men jeg har meget svær ved at se det tvetydige i denne simple historie, selvom fortællestrukturen er ukonventionel.
Alt, der foregår i nutiden, er virkeligt. Resten foregår i bogen, "The Fountain". Fortiden er Rachel Weisz' skriverier, mens fremtiden er bogens sidste kapitel, som Hugh Jackman selv skriver - nøjagtig som Weisz havde håbet - i forsøget på at komme hendes død til livs, så at sige. "I finished it" siger Jackman til allersidst i filmen ved Weisz' gravsten. Med "it" mener han selvsagt bogen. Det er mit personligt indtryk, og det stemmer egentlig meget godt overens med det, som Aronofsky selv sagde engang i Empire (citeret frit fra hukommelsen): "It's just the story of a book. A book a woman gives to her man to help him cope with her death".
Et gensyn har i hvert fald konstateret, at der er meget lidt at gruble over. Selv hvis man har en anden og mere personlig tolkning af enkelte elementer, så når man i sidste ende stadig til den samme konklusion; en film om kærligheden og accepten af døden, som en naturlig del af livet.
#1 Corgan 10 år siden
Denne video her beskriver meget godt hvad jeg føler er en fornuftig forklaring på filmen, så hvis du har problemer med at finde hoved og hale i historien, bør du se denne video: [url=
Der skal lige nævnes at videoen er fyldt med spoilers, så hvis du endnu ikke har set filmen, eller har givet op midtvejs, bør du overveje at give den en ny chance før du kaster dig over denne video.
#2 misuma 10 år siden
#3 Outbound Sith 10 år siden
Fox Mulder
#4 Ispep 10 år siden
#5 Høegh 10 år siden
Meget enig. The Fountain er en helt fantastisk film, som jeg egentlig aldrig har haft et behov for at få forklaret eller kortlagt. Filmen er, for mig, stærkest når den får lov til at være tvetydig og uden, at man forsøger at nedbryde hver scene.
Men ja, der findes mange forskellige forklaringer på hvad det hele betyder, og denne video giver et ganske godt bud.
#6 Ispep 10 år siden
#7 The Insider 10 år siden
#8 Ispep 10 år siden
Det er jeg sådan set enig i.. Skulle det være tvetydigt? :D
#9 The Insider 10 år siden
#10 Ispep 10 år siden
Et gensyn har i hvert fald konstateret, at der er meget lidt at gruble over. Selv hvis man har en anden og mere personlig tolkning af enkelte elementer, så når man i sidste ende stadig til den samme konklusion; en film om kærligheden og accepten af døden, som en naturlig del af livet.