#10, i Animatrix? Der må være noget jeg har misset. Mig bekendt er det eneste vi ser til Neo i the Animatrix et kort klip i "Kid's Story", hvor han er ombord the Nebuchanezzar. Det er dog rigtig at han genopliver Trinity i Reloaded, ligesom hun genoplivede ham i The Matrix, men som jeg nok kommer ind på i Kapitel 4, så er forholdet mellem dem meget specielt, så det kan ikke sammelignes med Jesus. Hovedsagen er at Neos evner hovedsageligt er kampstyrke.
"Let the universe howl in despair, for I have returned..." - Lord Darkseid
En anden mulighed kunne være at sammeligne The Architect med Lucifer, nærmere end gud. Han skabte the Matrix - en psuedo verden, hvor mennesker blot er til for hans skyld. Lullede ind i deres hverdag, uden syn for den virkelige verden (guds).
Med den tolkining er der ikke længere noget problem i at sammeligne Neo med Jesus når han står over for The Architect. På mange måder fortærkes det da man kan sammeligne det med Jesus der fristes af djævlen i ørknen.
Jeg mener bestemt ikke man kan afvise at Neo er en slags kristus figur. Netop som Spanner nævner laver han efter min mening også en del kristus lignende ting.
#13, for det første vil jeg gerne pointere (som jeg også har gjort i min analyse), at en direkte sammenligning mellem Neo og én bestemt, specifik Messias-skikkelse (Jesus, Moses etc.) fra én specifik religion (kristendommen, jødedommen, gnosticismen, hinduismen, buddhismen etc.) er så godt som umuligt.
Hvis Neo skulle være Jesus og the Architect Lucifer, så er der stadig et GIGANTISK problem, som umuliggører det. Hvem er det så Neo slutter fred med/indgår pagt med til sidst i Revolutions? Det er menneskehedens/Neos "fjende". Hvis det skulle være Lucifer, så ville Neo derved slutte fred med selve Djævelen, hvilket ikke hænger sammen med kristendommen. Hvis det er Gud, han slutter fred med, så er han på the Architects side, OG i direkte krig med menneskeheden.
Du har dog ret i at Neo laver flere Kristus-lignende ting, han lave dog også Buddha-lignende og Vishnu-lignende ting. Alt sammen blandes som sagt til et nyt, selvstændigt univers, hvorfor en direkte sammenlingning ikke er fuldt ud muligt. Hvad dette moderne, mytologiske univers er, kommer jeg ind på senere.
Der findes dog en skikkelse i trilogien som kan sammenlignes med Lucifer. Det kommer jeg nok ind på i Kapitel 4: Vejen til Oplysning, under alle omstændigheder vil det være nævnt i Appendix.
Nå, håber du kunne bruge svaret.
Desuden får vi at vide at the Architect (og the Oracle) har skabt Neo, så hvis the Architect skulle være Lucifer og Neo Jeus, så skulle Jesus være Lucifers søn. Det ville heller ikke holde.
Håber du kan bruge svarerne?
Jeg vil også meget gerne kommentere og rose dine skrifter, men jeg har endnu ikke fået taget mig sammen til at læse det. Men jeg har markeret begge tråde som interessante, og skal nok snart få læst det hele...
#15, tak. Er også så småt gået igang med Kapitel 3: Virkelighedens Illusioner, der bl.a. omhandler postmodernismen (Jean Badrillard og Simulacre et Simulation) samt René Descartes og hans cogito ergo sum (jeg tænker, altså er jeg).
Nå, men hvis interessen ikke er større, så gider jeg da, som det ser ud nu, ikke smide flere kapitler op herinde. Dem der har kommenteret skal dog ha' tak.
#11 filt 20 år siden
#12 Patriarch 20 år siden
Med den tolkining er der ikke længere noget problem i at sammeligne Neo med Jesus når han står over for The Architect. På mange måder fortærkes det da man kan sammeligne det med Jesus der fristes af djævlen i ørknen.
Jeg mener bestemt ikke man kan afvise at Neo er en slags kristus figur. Netop som Spanner nævner laver han efter min mening også en del kristus lignende ting.
Thoughts Filt?
#13 filt 20 år siden
Hvis Neo skulle være Jesus og the Architect Lucifer, så er der stadig et GIGANTISK problem, som umuliggører det. Hvem er det så Neo slutter fred med/indgår pagt med til sidst i Revolutions? Det er menneskehedens/Neos "fjende". Hvis det skulle være Lucifer, så ville Neo derved slutte fred med selve Djævelen, hvilket ikke hænger sammen med kristendommen. Hvis det er Gud, han slutter fred med, så er han på the Architects side, OG i direkte krig med menneskeheden.
Du har dog ret i at Neo laver flere Kristus-lignende ting, han lave dog også Buddha-lignende og Vishnu-lignende ting. Alt sammen blandes som sagt til et nyt, selvstændigt univers, hvorfor en direkte sammenlingning ikke er fuldt ud muligt. Hvad dette moderne, mytologiske univers er, kommer jeg ind på senere.
Der findes dog en skikkelse i trilogien som kan sammenlignes med Lucifer. Det kommer jeg nok ind på i Kapitel 4: Vejen til Oplysning, under alle omstændigheder vil det være nævnt i Appendix.
Nå, håber du kunne bruge svaret.
#14 filt 20 år siden
Håber du kan bruge svarerne?
#15 myggen 20 år siden
#16 filt 20 år siden
#17 filt 20 år siden
#18 filt 20 år siden
#19 Patriarch 20 år siden
#20 filt 20 år siden