Gravatar

#91 dyg 19 år siden

#89 - Jeps, som Yoshi siger, så er det fra Romero's Night of the Living Dead, hvor Barbara og hendes broder er på en kirkegård, hvor de støder på zombierne. Der siger han på et tidspunkt "They're coming to get you, baaaarbara".
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#92 filmz-Kadann 19 år siden

#88 -

Kan du anbefale andre gode zombiefilm udover de to? Jeg har naturligvis set Romeros film og har udover dem set: "Return of the Living Dead" filmene, den nye "Dawn of the Dead" og "28 Days Later", men mangler lidt inspiration til andre gode zombiefilm. :)
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#93 dyg 19 år siden

#92 - Jeg er desværre ikke så kendt i zombie-verdenen.

Men jeg håber snart på at stifte bekendtskab med Umberto Lenzi, som jeg har fået anbefalet. Derudover har jeg hørt en meget lille smule om Marino Girolami, dog ved jeg ikke hvordan hans film er.

Tror vi skal have evermind på banen, til at komme med lidt inspiration :)
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#94 dvjik 19 år siden

Det er blevet en af mine favorit genrer inden for gyserfilm. Så bare kom med nogle titler.
Gravatar

#95 evermind 19 år siden

#92-94
Uha, nu presser NayZe jo... :S Jeg er desværre endnu ikke så velbevandret i genren, som jeg gerne ville være... selv om jeg selvfølgelig holder af de kære skabninger!

Det meste af det, jeg umiddelbart selv ville anbefale, er allerede blevet nævnt. Jeg vil dog slå et ordentligt slag for Tom Savinis genindspilning af Night of the Living Dead, som efter min mening er absolut vellykket. Meget tro mod originalen, men så tilpas forfriskende, at den giver en helt ny oplevelse. Tillige har den rigtig god make-up.

Jeg købte Bio-Zombie (en Hong Kong-zombiefilm) ud fra gode udtalelser og vurderinger på såvel Laserdiskens hjemmeside som imdb.com. Meget spøjs oplevelse, idet den som en del Hong Kong-film lider af en vis stil-/genreforvirring. Men jeg vil nu ikke sige, den levede op til alle sine lovende anbefalinger.

Som noget lidt alternativt kan jeg foreslå Dead & Buried, som nogle måske vil have svært ved at betragte som en decideret zombiefilm. Bevares, de levende døde stavrer ikke hvileløst rundt og mæsker sig med menneskekød. Vinklen på zombie-temaet er snarere lidt mere traditionelt ( - inden Romero tilførte genren et paradigmeskift, var filmzombier ofte noget, der blev dirigeret af en ond heksemester, eksempelvis i Bela Lugosi-filmen White Zombie!)

Wes Cravens The Serpent and the Rainbow skulle være til at få for under 100 kr. Igen ikke en "human flesh"-film, idet der er fokuseret på Haiti og voodoo, men hvis man gerne vil opleve flere sider af genren, skal der vel også være plads til lidt perifert.

Jeg har endnu ikke set Redneck Zombies, men alt afhængig af, om man er til Troma Films mærkværdige form for humor eller ej, forestiller jeg mig, at den enten er sjov eller dybt intetsigende. Under alle omstændigheder er den nok langt fra politisk korrekt... :)

hjemmesiden til den nye Dawn of the Dead findes en såkaldt Undead Timeline, der har givet mig masser af inspiration, når jeg skulle finde titler til den ønskeliste, som økonomien desværre ikke tillader opfyldelsen af. Selv Plan 9 From Outer Space er nævnt. Den vil jeg så undlade at anbefale! ;) Men ud over at være inspirerende, giver tidslinjen et interessant indblik i udviklingen samt mange af digressionerne inden for genren.

Sluttelig vil jeg lige advare mod House of the Dead og Resident Evil. Det er sikkert blevet gjort før, og alle ved det med garanti allerede, men man kan aldrig understrege det tilstrækkeligt...

God fornøjelse - og meld meget gerne tilbage om jeres opdagelser på området!
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#96 filmz-dr. hoax 19 år siden

Jeg synes nu Resident Evil er fed nok...!
http://www.intervocative.com/dvdcollection.aspx/Dr.%20Hoax
Gravatar

#97 evermind 19 år siden

Ja, okay, det kom måske til at lyde forkert - selv om den ikke gør det for mig, kan andre jo sagtens have glæde af den... :)
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#98 Captain Vallo 19 år siden

For nyligt var jeg oppe i den lokale Blockbuster, for at rode deres brugte lejefilm igennem. Her faldt jeg over The Salton Sea. Jeg havde flere gange tidligere haft gik på den, når vi har været oppe for at leje film, men havde været tøvende med at skulle punge ud... Jeg havde aldrig hørt om den, på trods af et rimelig imponerende cast.
Nu lå den så der med en prismærkat, hvorpå der stod: Kr. 19,95

Filmen var dermed min.

Dens skæbne blev dog, at stå ubeset i reolen i en månedstid. Vi havde sågar medbragt den op hos Evermind & Frue, hvor vi besluttede os for at se Godfather part III istedet.

Hvorom alting er...
Min hustru, Dark Phoenix, og jeg satte os til at se den i går. Den blæste os totalt omkuld! Det var en af de bedste thrillers jeg har set i lange tider. Betegnelsen New Noir er ikke ramt
helt ved siden af.

Det er lidt svært, at gengive handlingen her, for det er én af den slags film: Jo mindre du ved - jo bedre!
Men det korte af det lange:

Val Kilmer spiller en tidligere jazztrompetist med en tragisk baggrund, der befinder sig i et miljø, hvor speed (eller gak) bestemmer dagligdagen og tempoet. Dybt involveret i dette miljø er han en uvurderlig stikker for de lokale strissere. Desværre har han nu udsigten til et columbiansk slips efter løsladelsen af en grum fyr, som han var med til at få buret inde i sin tid...
Ja, jeg beklager, men I får ikke mere. Jeg har allerede sagt for meget.

Og nu tror I, at I har regnet hele historien ud på forhånd...
Det har I ikke.
The Salton Sea tager et par drejninger undervejs, der gør, at man ikke aner, hvor man har den. Den forstår, at balancere mellem at være både spændende, grotesk, poetisk, grum og morsom, uden på noget tidspunkt at tabe det hele på gulvet.
Castet er som tidligere nævnt ret imponerende:
Val Kilmer spiller hovedrollen med bravour.
Desuden ser vi den altid fabelagtige Vincent D'Onofrio i endnu en storpsykopatisk kamelæonrolle som Pooh-Bear.
Meat Loaf, Danny Trejo, Luis Guzmán (altid en fryd!), Doug Hutchison (Percy fra The Green Mile), Adam Goldberg (fra Saving Ryan's Privates og Beautiful Mind), Peter Sarsgaard (Shattered Glass), Deborah Kara Unger (The Game), for ikke at tale om R. Lee Ermey ("Who's the slimy little communist shit, twinkle-toed cocksucker down here who just signed his own death warrant?") Flere af de ovennævnte er kun med i få minutter, men alligevel...

Nå, jeg ævler løs. Sorry 'bout that.
Se The Salton Sea!
5/6
If there was a god
then why is my arse
the perfect height for kicking?
Gravatar

#99 ks 19 år siden

#98 - Lyder interessant, den ryger lige på ønskelisten! :)
Gravatar

#100 Corgan 19 år siden

#98:

Hmmm... den film sagde nu ikke mig noget. IMO er den langtrukken og kedelig det meste af vejen. Den bruger en masse tid på at fortælle om Val Kilmers ensomme tilværelse, hvilket sådanset er uinteressant i forhold til grunden til denne tilværelse.

Kun til sidst formår den at sætte en smule gang i handlingen, men det er ikke nok til at kunne redde det samlede indtryk af filmen.

Jeg havde forventet en del mere af filmen... nok alt for meget.

Skriv ny kommentar: