Gravatar

#1 MouseMickey 18 år siden

Jeg er netop blevet færdig med at se Auschwitz: The Nazis and the 'Final Solution' Og mig som troede at jeg vidste noget om Auschwitz.... Virkelig en Genial dokumentar..

Så jeg er forståeligt nok blevet tørstig efter mere!

Tænkte derfor på om The World at War er noget ved? Har hørt at det skulle være en af de bedste dokumentare der lavet om Anden Verdenskrig

Er det nogle stykker som kan skrive et par ord om den?
Nikko was easy. Now it's your turn. One night you'll close your eyes, and when they open I'll be there. It'll be time to die
Gravatar

#2 filmz-Bruce 18 år siden

#2 Det er den ultimative dokumentar om 2. verdenskrig. Der er ingen andre, som kommer op på den. Muligvis Ken Burns nyeste, The War, men han har en anden indgangsvinkel til krigen.

Jeg har The World at War og der er intet at betænke sig på.

Check denne [url= åbningssekvens[/url] ud fra afsnit 1, med Laurence Olivier som fortæller.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#3 filmz-Crystalstar1200 18 år siden

# 1 Måske lige på nær Ken Burns nye dokumentar finder du næppe en mere grundig serie og undervisning om denne krig :)
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
Gravatar

#4 MouseMickey 18 år siden

hvor kan jeg købe Ken Burns dokumentar henne.. bliver den udgivet i danmark.. eller skal man hente den hjem med engelske subs
Nikko was easy. Now it's your turn. One night you'll close your eyes, and when they open I'll be there. It'll be time to die
Gravatar

#5 filmz-Bruce 18 år siden

#4 Den kommer ikke med danske subs, ihvertfald ikke foreløbig. Du kan købe den med engelske undertekster fra Amazon.com eller fra hjemmesiden til PBS.
Gravatar

#6 loki 18 år siden

Kommer denne dokumentar, The World at War, også ind på den amerikanske finansverdens finansiering af Naziregiment før og under krigen? Kommer den ind på hvorledes der blev lånt penge, bl.a. fra Engelske banker til finansieringen af den tyske krigsmaskine?
www.peakoil.dk
Gravatar

#7 Bates 18 år siden

Jeg skal altså have fat i " Auschwitz: The Nazis and the 'Final Solution'" - Har kun hørt godt om den!

Surt at jeg allerede har brugt mit dvd budget for denne måned :(
Gravatar

#8 filmz-Bruce 18 år siden

#6 Ikke hvad jeg ved af. Serien er lavet i 70'erne og muligvis, var disse informationer ikke tilgængelig på det tidspunkt.

Men man kommer ind på den den amerikanske lend-lease aftale lavet af Roosevelt, som reelt betød, at USA supplerede England, Sovjetunionen, Kina, Frankrig og andre allierede med materiel, som gjorde, at England og USSR kunne holde stand mod Tyskland.

Ofte har jeg bl.a. hørt, at USSR gjorde hele arbejdet i Europa og uden dem, var krigen aldrig vundet. Hvor kom hovedparten af deres materiel fra? USSR var afhængige af lokomotiver. De producerede selv 92 under hele anden verdenskrig. De modtog 1.981 lokomotiver fra USA.

Her er, hvad USSR modtog af materiel af USA:

Aircraft 14,795
Tanks 7,056
Jeeps 51,503
Trucks 375,883
Motorcycles 35,170
Tractors 8,071
Guns 8,218
Machine guns 131,633
Explosives 345,735 tons
Building equipment valued $10,910,000
Railroad freight cars 11,155
Locomotives 1,981
Cargo ships 90
Submarine hunters 105
Torpedo boats 197
Ship engines 7,784
Food supplies 4,478,000 tons
Machines and equipment $1,078,965,000
Non-ferrous metals 802,000 tons
Petroleum products 2,670,000 tons
Chemicals 842,000 tons
Cotton 106,893,000 tons
Leather 49,860 tons
Tires 3,786,000
Army boots 15,417,001 pairs

Til sammenligning modtog England materiel for TRE GANGE så mange penge. DERUDOVER, skulle USA kæmpe hele Stillehavskrigen mod Japan alene og derudover sørge for al materiel til D-Dag og de allieredes krig i Europa mod Tyskerne. Jo, det var ikke småting, der blev produceret i USA.

#7 Den er helt fantastisk.
Gravatar

#9 duuk74 18 år siden

Enig. Den er af højeste klasse. Har den egentlig ikke lige kørt på DR2?
100.000 lemmings can't be wrong
Gravatar

#10 filmz-Bruce 18 år siden

#9 Jeg er nok ikke lige den første man skal spørge om, hvad der har været i TV :) På det område er jeg ignorant (...også det vil nogle mene!)

Skriv ny kommentar: