Gravatar

#21 lagoni 21 år siden

Jeg mener at det for et par år siden blev ændret, så den 'aldersgrænse' der er på film i Danmark, kun er vejledende, så biograferne kan vist ikke nægte børn under 11 at se Harry Potter.

Men dermed ikke sagt at de ikke bør påpege overfor forældre med småbørn at de lige skal tænke sig om...
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#22 ks 21 år siden

Aldersgrænserne gælder ikke hvis børnene har en voksen med.
Gravatar

#23 dyg 21 år siden

#21 - Påpegning af sådanne ting, virker ikke på dumme forældre.

Jeg har arbejdet i Legoland i en flok sæsonner, og har set hvor utroligt barnlige forældre kan være. Ikke kun barnlige, direkte farlige for dem selv og deres omgivelser.

Hvis en biograf ikke længere må afvise for små børn, så ser det skidt ud.

Men biografen må da kunne løfte pegefingeren overfor forstyrrende elementer, og hvis nødvendigt smide dem ud.

Jeg har kun én gang mandet mig op, og har bedt et par små teenage-unger om at holde deres små fettede kæfte. For høvlede det er træls, når de sidder og snakker i telefon i en biograf. De holdt heldigvis op, ellers havde jeg fluks sladret til de voksne (err. til de ansatte i biografen).
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Gravatar

#24 filmz-knepugle 21 år siden

Har skam os selv prøvet til Harry Potter 3, det at der sad en moder og læste op for sin søn/datter, så ikke lige hvad det var. Men da jeg var der inde med min mor og kæresten(min mor var med fordi jeg ikk selv gad betale) så gad jeg ikke rigtig sige noget til moderen.
Men jo det er provokerende, og jo der burdes tages med hårdere hånd om det.
Gravatar

#25 filmz-Le Samouraï 21 år siden

Statens Filmcensur blev nedlagt i 1997, og censurkategorierne ændrede fra at være påbydende - dvs. at man skulle overholde dem strengt - til at være delvist vejledende. Idag er det Medierådet for Børn og Unge, der fastsætter aldersgrænsen for filmene, og ansvaret er lagt over på forældrene.

Den største ændring i forhold til de gamle censurkategorier er, at ALLE film idag må ses af børn over 7 år, hvis de ledsages af en voksen. Børn under syv år og børn under 15 år, der ikke ledsages af en voksen skal stadigvæk holde sig til aldersgrænserne. Hvis en film er "tilladt for børn fra 11 år", så må mor og far altså ikke slæbe lille Alexander på 5 med ind, selvom han nok så gerne vil.

Medierådet fraråder i øvrigt helt at lade børn under 4 år se film i biografen.
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#26 Thorsby 21 år siden

#2 Og det kan ikke understreges nok at det er EFTER rulleteksterne. Gid folk dog ville holde deres kæft og sætte sig ned (og at biograferne ville lade være med at åbne døre og tænde lyset ved første billede af noget der ligner en rulletekst).
http://www.imdb.com/name/nm1302765/
Gravatar

#27 filmz-Alex De Large 21 år siden

#25 Hmm, jeg var da inde og se Løvernes Konge som tre årig i Imperial, hvis jeg husker korrekt.
Gravatar

#28 Kalle Ferm 21 år siden

Ja, og se så hvordan du er i dag. Din pointe falder ligesom lidt til jorden. ;-)
Opinions are like assholes - everybody has one. - Dirty Harry.
Gravatar

#29 filmz-Le Samouraï 21 år siden

#27 - Hvad er din pointe?
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#30 HeavyClaus 21 år siden

#28,29

Vel at han som tre-årige så en film for 7-årige før 1997... Det vil sige at det burde han ikke have haft lov til i følge #25 :S

Skriv ny kommentar: