Gravatar

#31 JannikAnd 19 år siden

Er lidt flov over, jeg har overset Alexandre Dumas og Robert L. Stevenson. Selvom de så langt fra har efterladt lige så stort indtryk, som de øvrige i min post #10, så har de givet mig mange gode timer.
Gravatar

#32 chandler75 19 år siden

Jeg vil lige nævne nogle flere der har gjort indtryk - og som indtil videre er blevet forbigået her i tråden:

1. Edward Albee (jeg fremførte "Zoo Story" på højskolen og skrev efterfølgende BA-projekt om det absurde teater).
2. Samuel Beckett
3. Ray Bradbury
4. Samuel Clemens (Mark Twain)
5. Roald Dahl (både hans børnebøger og outrerede voksennoveller)
6. John Dos Passos
7. Goethe
8. Knut Hamsun
9. Thorkild Hansen (primært hans dagbøger)
10. Klaus Lynggaard
11. Jan Sonnergaard (måske den bedste danske novelleforfatter i nyere tid).
12. Ayn Rand (en meget overbevisende moralist, som jeg dog er eget uening med).
13. Knud Sønderby
14. Virginia Woolf (Jeg syntes "The Hours" var en kedelig omgang set i forhold til hendes bøger).
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#33 filmfan 19 år siden

Jeg kan se, at mange har nævnt Charles Bukowski som en af deres yndlingsforfattere - og jeg kan kun være enig. Charles Bukowski kommer man ikke uden om.

"Post Office" og "Factotum" er bragt på bane - og med god ret. Jeg var selv postbud og postarbejder da jeg - way back - læste "Post Office" og romanen ramte mig som et spark i maven :-)

Jeg kan i høj grad anbefale hans digtsamlinger, hvis I ikke allerede har læst nogle af dem. I min reol står "You Get So Alone At Times That It Just Makes Sense" og "Play The Piano Drunk Like A Percussion Instrument Until The Fingers Begin To Bleed A Bit". Titlerne er jo små digte i sig selv. Bukowskis poesi er lige som han prosa. Tilværelsens bagside beskrevet i et forrygende sprogligt flow.

Men allersjovest er det måske at høre ham læse op. Jeg har to cd'er hvor Bukowski læser digte op foran et live-publikum og så bliver det ikke meget bedre. "Hostage" og "Bukowski Reads His Poetry". De skulle være til at få fat på.
There are two types of people that I can't stand in this world. People who are insensitive of other people's culture, and the Dutch
Gravatar

#34 chandler75 19 år siden

Ja, Bukowski var jo først og fremmest poet. Han skrev tusindevis af digte, og selvom han døde i 1994, bliver der stadig udgivet nye digte.

Min egen Bukowski bogsamling er eftehånden oppe på 18 bøger. Jeg kan også anbefale hans brevsamlinger.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#35 filmfan 19 år siden

Jeg blev noget forbavset da jeg så din top 10 ... den er meget, meget tæt på de 10 forfattere jeg selv kunne finde på at nævne.

Jeg har ikke læst nogle af Bukowskis brevsamlinger. Er der en samling du især vil anbefale?
There are two types of people that I can't stand in this world. People who are insensitive of other people's culture, and the Dutch
Gravatar

#36 chandler75 19 år siden

Der er udgivet tre amerikanske samlinger - "Screams from the Balcony: Selected Letters 1960-1970 (Volume 1), "Living on Luck: Selected Letters 1960s-1970s (Volume 2)" og "Reach for the Sun: Selected Letters 1978-1994" (Volume 3)". Jeg vil anbefale at man læser dem i kronologisk rækkefølge.

De er også udgivet i England (af Virgin tror jeg), men der kender jeg ikke den kronologiske rækkefølge.

Har du nogensinde læst noget Fante? (John eller sønnen Dan). John Fante var en af de få forfattere Bukowski virkelig så op til - og besøgte. Jeg skrev speciale om John Fantes forfatterskab ("American Assimilation and Cultural Dissociation in the Early Writings of John Fante" - det var i de high-brow uni-år), og skrev i den forbindelse lidt sammen med Dan Fante. En meget sympatisk fyr, som har arvet sin fars talent.

Den kommende film "Ask the Dust" er jo en filmatisering af John Fantes debutroman.
Gravatar

#37 filmz-jonasgr 19 år siden

Jeg må så indrømme, at jeg aldrig har læst noget af Fante.

Er der en bog du kan anbefale at man starter med, af enten far eller søn. Det er jo altid rart at læse lidt nyt en gang imellem.
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#38 dolphinfriendly 19 år siden

Har mange forskellige - men umiddelbart en lille top 30 udenfor primært skønlitteratur (in no particulary order):

1. Louis-Ferdinand Céline
2. Fjodor Dostovjeskij
3. Hubert Selbert Jr.
4. Herman Melville
5. H.P. Lovecraft
6. Honoré de Balzac
7. Chuck Palahniuk
8. Miguel de Cervantes
9. Bret Easton Ellis
10. Joseph Conrad
11. Charles Bukowski
12. Franz Kafka
13. Jorge Luis Borges
14. Jack Kerouac
15. Umberto Eco
16. Italo Calvino
17. Georges Perec
18. Thomas Mann
19. Thomas Boberg
20. James Joyce
21. Caleb Carr
22. Søren Kierkegaard
23. Mikhail Bulgakov
24. Brian Lumley
25. Neil Gaiman
26. Henri-Marie Stendhal
27. William Gibson
28. Ernest Hemmingway
29. Albert Camus
30. Milan Kundera

Gravatar

#39 filmz-Le Samouraï 19 år siden

Ti personlige favoritter i vilkårlig rækkefølge:

Fjodor Dostojevskij
Franz Kafka
Jorge Louis Borges
Charles Bukowski
Ernest Hemingway
Edgar Allan Poe
Howard Philips Lovecraft
Philip K. Dick
Johannes V. Jensen
Svend Åge Madsen
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#40 chandler75 19 år siden

Jeg er glad for at se at så mange har Charles Bukowski på deres lister :)

# 37 Jeg kan anbefale at man begynder med "Ask the Dust" af John Fante. Af Dan Fante kan man læse hans trilogi, som begynder med "Chump Change" og derefter "Mooch" og "Spitting Off Tall Buildings". Hvis man kan lide Bukowski kan jeg næsten garantere at man ikke bliver skuffet over Fante - hverken John eller Dan.

Skriv ny kommentar: