Gravatar

#41 davenport 19 år siden

Jeg gad godt læse mere Svend Åge Madsen.
Jeg har lige læst "Se Dagens Lys", som er meget underfundig.
(Lidt Neutzsky-Wulff sær)

Er der nogen der kan anbefale flere af hans bøger?
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#42 filmz-Le Samouraï 19 år siden

#41 - Jeg er ret vild med hans tidsrejseroman "Lad tiden gå". Ellers synes jeg, at han svinger en del, men han er også uhyggeligt produktiv, så det opvejer lidt hinanden. Hans tidlige værker er meget eksperimenterende, fx. "Dage med Diam", der både er en historie og historien om tilblivelsen af denne historie. Hans senere bøger er meget fabulerende, og det er dem, jeg personligt holder mest af. Mammutværket "Tugt og utugt i Mellemtiden" er nærmest uomgængelig i dansk litteratur.
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#43 Benway 19 år siden

Lidt til Bukowski fans:

[url= into this[/url]

[url= Genius of the Crowd[/url]
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#44 dolphinfriendly 19 år siden

#41 "Syv Alders Galskab" kan også anbefales.

Gravatar

#45 filmz-kaotmus 19 år siden

Jeg er overrasket over at Murakami kun nævnes af en enkelt - han er afgjort en af mine absolutte favoritter. Jose Saramago fortjener også at blive nævnt. Og så hører J. K. Rowling naturligvis til favoritterne.
Gravatar

#46 filmz-Le Samouraï 19 år siden

Tja, jeg har det så lige omvendt. Murakami er i mine øjne temmelig overvurderet - og jeg elsker ellers fabulerende litteratur, så han burde være right up my alley. Men af en eller anden grund fænger Murakami mig slet ikke. Jeg kan godt nyde momenter af hans bøger (henrettelsesscenen i "Trækopfuglens krønike" er fx. fantastisk skrevet), men som sammenhængende værker får de mig ikke op at ringe. Jeg kommer dog sikkert til at give ham et tredje forsøg. Der MÅ jo være en grund til, at så mange elsker ham. Nogen, der kan uddybe Murakamis kvaliteter for mig udover det lidt intetsigende "skrivestil"?
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#47 filmfan 19 år siden

Tak for henvisningen til Bukowskis brevsamlinger ... det vil jeg undersøge med spændt forventning. Jo - jeg har læst John Fante, men han rammer mig ikke på helt samme måde.

Apropos DR 2's Krimi-tema i går aftes. Rigtig god udsendelse. Især portrættet at James Ellroy var fascinerende. Underlig underlig fyr, men det er hans romaner jo på sin vis også. Jeg har kun læst Los Angeles-kvartetten (The Black Dahlia, The Big Nowhere, LA Confidential og White Jazz) og det er ikke meget indenfor den genre, der lever op til samme standard.
There are two types of people that I can't stand in this world. People who are insensitive of other people's culture, and the Dutch
Gravatar

#48 chandler75 19 år siden

Hvis man er til Chandler, Ellroy, etc. kan jeg anbefale Walter Mosley, hvis romanserie om den sorte Easy Rawlins strækker sig fra 1940'erne til (indtil videre) 1960'erne. Mosley tegner et portræt af et Los Angeles, der ikke altid er lige solbeskinnet, set ud fra en sort mands synspunkt...

Jeg beskæftigede mig en del med genren på uni, og skrev bl.a. opgave om racespørgsmålet i Mosley kontra Ellroy. Jeg havde desuden Bo Tao Michaelis som vejleder til en opgave om politiet i Chandlers forfatterskab. Så er det lidt sjovere at gå i skole :)

Walter Mosley er forøvrigt efter sigende Bill Clintons yndlingsforfatter. Jeg kan også anbefale filmen bygget over den første bog, "Devil in a Blue Dress", med Denzel Washington som Easy Rawlins. Dvd'en kan fås til £4.49 hos Play: http://www.play.com/DVD/DVD/4-/702411/Devil_In_A_B...
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#49 mini_jette 19 år siden

Jeg er ikke så meget for lister, for jeg glemmer altid nogen/noget... Men i kan da godt få en bette kort liste, med VEJLEDENDE placering

1. Oscar Wilde
2. Wilfred Owen
3. Guy Gavriel Kay
4. Susanna Clarke
5. Michael Ende
6. Robert Louis Stevenson
7. Judith Tarr
8. Jack London
9. Edgar Allen Poe
10. Arthur Conan Doyle
Don't take life too seriously. You'll never get out alive.
Gravatar

#50 filmz-jonasgr 19 år siden

#47 Los Angeles-kvartetten er også en helt igennem fremragende serie. Jeg synes personligt at The Black Dahlia er en af de bedste krimiromaner der er skrevet og jeg håber inderligt at De Palmas film er i stand til at skabe den samme stemning som Curtis Hanson var med L. A. Confidential. Castet ser i hvert fald lovende ud.

Jeg vil give dig helt ret i, at han er en meget speciel personlighed, hvilket nok også i en vis grad skyldes hans opvækst.
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"

Skriv ny kommentar: