Gravatar

#51 Skeloboy 15 år siden

70 - En Lang Forlovelse
69 - Dykkerklokken og Sommerfuglen
68 - American Gangster
67 - In The Mood For Love

66 - Saraband(NB: det er først lige, mens jeg har skrevet denne post, at jeg lige kom i tanke om, at det er en TV-film. Det er en smutter fra min side, så der kommer ikke flere TV-film med.)

65 - Things We Lost In The Fire
64 - Hustle & Flow
63 - Gone Baby Gone
62 - Easten Promises
61 - Dogville

En Lang Forlovelse er Jean-Pierre Jeunets mest romantiske film. Men den er også rigtig, rigtig smuk og veludført.

Dykkerklokken og Sommerfuglen handler om locked-in syndrome. Hovedpersonen kan kun flytte sit ene øje, men hjernen fungerer. Det er et tragisk, humanistisk og af og til morsomt værk.

American Gangster er der ikke meget at sige om: det er knaldgodt håndværk, skidegodt skuespil og en gedigen god film.

In The Mood For Love er et kærlighedsdrama på sin helt egen måde. Den handler om to gifte personer, der bliver tiltrukket, men man ser ikke de respektive ægtefæller. Det er japansk film, når det er bedst.

Saraband er fra mesteren Bergman. Han formår at få en spændende historie ud af de mest simple scenarier og historier. Og han formår at få de bedste ud af sine skuespillere. Det simple drama mellem et forhenværende ægtepar bliver således aldrig kedelig.

Things We Lost In The Fire viser Bier i storform. Selvfølgelig viser den også Benicio Del Toro i storform, mens Halle Barry er i særklasse. Historien er tilpas romantisk, tilpas hjærteskærende og knaldhamrende god.

Hustle & Flow var en stor overraskelse for mig: jeg troede simpelthen ikke, jeg ville kunne lide den. Men historien om den rappende alfons i sin midtvejskrise er emninet skuespil og et herligt eventyr.

Gone Baby Gone er en eminent thriller med eminent skuespil. Der er tilpas mange twists uden det er forceret. Fra start til slut er man opslugt.

Easten Promises viser, at Viggo Mortensen og Cronenberg skal lave flere film sammen. For Viggo er genial, og Cronenberg styrer historien med hård hånd. Så er den fyldt med mange afsindigt fede scener.

Dogville er bare god. Rigtig, rigtig god. I starten føles det som en eksperiment, men efterhånden som man vænner sig til scenografien, så kan man koncentrere sig om det vigtige: skuespillet og historien. Og det er præcis formålet og det er præcis der, hvor Dogville brilliere.
Gravatar

#52 wimmie 15 år siden

Er helt med på "Things we lost in the fire", "Gone baby Gone" og "Dogville".

"En lang forlovelse", "Eastern promises" og "American gangster" er også rigtig gode film :)
- Resten har jeg ikke set :)
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#53 Highland Park 15 år siden

"In the Mood for Love" er alt alt for langt nede på listen. ;)

Jeg er dog ikke helt enig med dig i, at "Un long dimanche de fiançailles" er Jeunets mest romantiske film, men den hører til blandt hans allermest romantiske, ingen tvivl om det. Den er i øvrigt for langt nede på listen. :P

Kors hvor jeg glæder mig til "Micmacs à tire-larigot".
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#54 Bony 15 år siden

Jeg er helt enig i dine to sidste, "Dogville" og "Eastern Promises". Jeg er især glad for Triers eksperimenterende scenografi, som du jo også selv er inde på. Fantastisk film.

"Eastern Promises" er veludført. Som du igen selv er inde på, så fungerer de to virkelig godt sammen og resultatet er mesterligt.

Resten af filmene har jeg desværre stadig til gode.
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/
Gravatar

#55 filmz-jonasgr 15 år siden

Jeg er helt vild med "A Very Long Engagement". Den er så umådelig flot filmet. Noget af det som jeg er meget begejstret ved hos Jeunet. Når historien og skuespillet så også følger med så har vi en fremragende film. Jeunet og Tautou er en god cocktail.

De andre film er også ganske gode, men ovennævnte film skiller sig, for mit vedkommende, ud.
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#56 Antlion 15 år siden

Meget spændende læsning!

Indtil videre er det en ret så interresant liste, men jeg må erklære mig enig med Highland Park, at "In the Mood for Love" ligger for langt nede på listen. :)

Ellers er det eneste skuffende ved din liste, at du placeret "Werckmeister harmóniák" helt nede i bunden. Personligt har den en plads i min top 10 (2000-2009), som tilnærmelsesvis ser således ud, hvis nogen skulle være interesseret:

"Bom yeoreum gaeul gyeoul geurigo bom" (2003, Kim Ki-duk)
"Bu san" (2003, Tsai Ming-liang)
"Inland Empire" (2006, David Lynch)
"Le conseguenze dell'amore" (2004, Paolo Sorrentino) - Så jeg faktisk først for nylig!
"Oh! Soo-jung" (2000, Hong Sang-soo)
"The Tulse Luper Suitcases, Part 2: Vaux to the Sea" (2004, Peter Greenaway)
"There Will Be Blood" (2007, Paul Thomas Anderson)
"Uzak" (2002, Nuri Bilge Ceylan)
"Werckmeister harmóniák" (2000, Béla Tarr)
"Yi yi" (2000, Edward Yang)

Skeloboy (51) skrev:
Det er en smutter fra min side, så der kommer ikke flere TV-film med.

Har jeg overset noget? Hvorfor vil du ikke inkludere TV-film?
Gravatar

#57 Skeloboy 15 år siden

#56 - Yi Yi har jeg ikke fået fat på endnu. Tasi Ming-Liang og Peter Greenaway står på min liste over instruktører, jeg skal have set op på. Men...kan afsløre at nogen af de film, der er på listen, kommer højere oppe...;) og husk også, det er kun ud fra de DVD'er, jeg selv ejer.

Antlion (56) skrev:
"Le conseguenze dell'amore" (2004, Paolo Sorrentino) - Så jeg faktisk først for nylig!

Kan godt huske dine forbehold.

Antlion (56) skrev:
Har jeg overset noget? Hvorfor vil du ikke inkludere TV-film?

Det ved jeg egentlig ikke. Men det er nu også den eneste TV-film, jeg har set.
Gravatar

#58 Skeloboy 15 år siden

#53 - tjo, In The Mood For Love mangler lige det sidste for at komme højere op. Tænker du på Amelie, som er mere romantisk?
Gravatar

#59 Highland Park 15 år siden

#58: Ikke nødvendigvis mere men heller ikke mindre. ;)
Den slags kan man jo ikke ligefrem måle. Jeg synes blot, at de begge hører til hans mest romantiske værker.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#60 Skeloboy 15 år siden

#59 - måske Amelie kommer længere op på listen, måske ikke;)

Skriv ny kommentar: