5. - Strangers on a Train Jeg har et ganske specielt forhold til Strangers on a Train. Ikke nok med at det var min første Hitchcock-film, så var det faktisk også min reelt første sort/hvid film som jeg så. Og hvilken film! Hitchcocks brug af suspense er mesterligt, og får en til at sidde helt fremme i sædet. Skuespillet er i top og dialogen, især mellem Farley Granger og Robert Walker, er superb. Alt i alt en genial film.
4. - Star Wars Trilogien (IV, V, VI) For at få plads til flere film på listen har jeg snydt lidt og sat nogle af dem ind på samme plads. Og hvordan kan jeg have min liste over favoritfilm uden at have Star Wars i toppen? Disse film har fyldt meget i min barndom, hvor jeg genså dem igen og igen og igen. De er den ultimative blanding af eventyr og Science Fiction, og det er film der kan glæde folk i alle aldre.
3. - Elephant Denne film er nok den der skiller sig mest ud i min top 5 og det er nok også den der deler vandende mest. Det er en udstilling af almindelige elever, i en almindelig skole, på en ellers almindelig dag, der dog tager en uventet drejning. Det er en form for filmatisering af den frygtelige Columbine massakre, hvor et par elever mødte op på skolen bevæbnet til tænderne og begyndte at skyde løs. Hvor mange film formegentligt havde forsøgt at give en forklaring på hvorfor de to drenge gjorde som de gjorde, vælger Gus van Sant istedet bare at være en flue på væggen til begivenhederne. Disse to elever er nemlig ikke anderledes end de andre på skolen, men de er bare et produkt af en mentalitet der er rådden. Filmen er fyldt med smukke og dragende scener, som nogen muligvis vil finde kedelige, men som fuldt ud fascinerer mig. En absolut genial film.
2. - The Godfather + The Godfather: Part II Som jeg tidligere har nævnt så er jeg stor fan af både film fra 70'erne og Al Pacino, så derfor kommer det nok ikke som en overraskelse at disse to titler hører hjemme på min liste. Begge film er fantastiske efter min mening, og så er det fyldt med glimrende præstationer. Al Pacino leverer en fremragende underspillet Michael Corleone som fascinerer mig gang på gang. Og han er bestemt ikke den eneste der leverer pragtpæstationer. Selv en birolle som Fredo bliver formidabelt spillet af John Cazale. Det var ikke en rolle jeg lagde meget mærke til første gang jeg så The Godfather filmene, men sådanne "mindre roller" bliver mere og mere tydelige ved gensyn.
1. - A Clockwork Orange Første gang jeg så A Clockwork Orange var engang i folkeskolen, hvor jeg ganske godt kunne lide denne noget mærklige film, men ellers ikke tænkte mere over den. Da jeg så senere hen blev mere film-interesseret slog mine tanker tit tilbage på den fascinerende film. Rigtigt mange af scenerne havde nærmest brændt sig fast inde på min nethinde, så det var klart at jeg blev nødt til at få genset den. Og det gjorde den bare endnu bedre for mig. Det er efter min mening den mesterlige Stanley Kubricks allerbedste film. Stort set hver og en scene er lavet med perfektion og byder på dybt fascinerende billeder tit suppleret med klassisk musik af den bedste slags. Og så byder filmen på en fantastisk præstation fra Malcolm McDowell. Han spiller en voldelig og sexgal psykopat som både virker skræmmende og alligevel sympatisk på samme tid. Det ærgrer mig at Malcolm McDowell ikke fik mere ud af sit talent, da han i denne film og et par Lindsay Anderson film viser hvad han kan. Desværre er de fleste af hans andre film ikke særligt gode. Jeg begriber ikke hvordan at A Clockwork Orange kunne undgå at vinde oscars for bedste film, bedste instruktør og bedste skuespiller, da filmen på disse punkter er en hel del bedre end The French Connection(selvom dette også er en glimrende film). A Clockwork Orange er et mesterværk og Kubricks bedste film efter min mening.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Ahhh, Star Wars-trilogien ... Den gode gamle af dem ... Jeg overvejer også at snyde mht. filmserier. Når jeg forsøger at lave en liste, hvor trilogier og franchises indgår, ender de forskellige kapitler undertiden i en irriterende gang klumpspil, hvis de ligger tæt på hinanden kvalitetsmæssigt. Det føles også lidt underligt i tilfælde som f.eks. Ringenes Herre, hvor det er ligesom at vurdere historiens akter hver for sig ... I andre serier, f.eks. Indiana Jones, betyder det ikke så meget, da filmene ikke udgør én fortælling.
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Herligt at se Strangers on a Train nævnt! Som dig, betragter jeg nærmest Godfather I og II som én film. Er stor Kubrick fan, men som med Lynch falder jeg nogle gangen igennem på hans værker, eller også er de bare spildt på mig :) Det skal også siges, at det er længe siden, at jeg har givet filmen en chance og det godt kan være, at jeg har rykket mig siden. Måske man skulle overveje et køb nu!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Jeg nægter at snyde mht. filmserier ligegyldigt hvor fristende det end er! Men ellers nogle film der har fortjent deres pladser her med undtagelse af Elephant. Fremragende film - men så fantastisk synes jeg sgu heller ikke den er =)
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
#62: Det er noget nemmere at "snyde", da man så får plads til endnu flere film på ens liste. Jeg havde faktisk valgt ikke at have Star Wars-trilogien på min liste, og i stedet nævne den uden for kategori som nogle film der betyder meget for mig. Men da jeg skulle beskrive The Godfather: Part II på en 4. plads, så fandt jeg ud af at jeg ville have svært ved ikke at skrive det samme ved The Godfather: Part II som ved den første film. Derfor valgte jeg at slå dem sammen, og så inkludere Star Wars-trilogien, hvilket gjorde det hele meget nemmere ;)
#64: Nu er det heller ikke en liste over de bedste film, men over mine favoritfilm. Og selvom at der findes film der objektivt er bedre en Elephant, så findes der få film som jeg elsker mere :) Derfor ligger den som den gør.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
#65 Nå, så blev det Kubrick aften. Clockwork, Shining, Full Metal Jacket og søreme også Eyes Wide Shot (Cruise ... oh ... the horror ... the horror) røg i kurven til en billig penge. Tak for sparket :)
#68 Helt enig mht. Cruise. Han kan være dybt elendig, men han har sateme også vist, at han sagtens kan spille skuespil... men jeg kan sgu ikke beslutte mig for hvilken der skulle være Kubricks dårligste. Killer's Kiss lider måske af en lidt for ordinær historie, men filmteknisk synes jeg stadig den er pisseinteressant. Det er nemt nok at finde favoritter dog.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
#66 Der er forskel på personen på lærredet og personen IRL. Jeg hader ham ikke, jeg bryder mig blot ikke om hans holdninger IRL.
På lærredet synes jeg han er en dimensionel skuespiller, selvom jeg må give ham kredit for, at have spillet et par gode roller, sidst i Tropic Thunder, som overraskede mig. Han er som regel ellers meget forudsigelig i sine udtryk. Eller ogs har han bare samme problemer omkring rollevalg som Nicolas Cage, hvor man med sidstnævnte så blot ved, at han kan noget ... når han ikke spiller med i National Treasure, Wickerman eller lignende :)
#61 Kruse 15 år siden
5. - Strangers on a Train
Jeg har et ganske specielt forhold til Strangers on a Train. Ikke nok med at det var min første Hitchcock-film, så var det faktisk også min reelt første sort/hvid film som jeg så. Og hvilken film! Hitchcocks brug af suspense er mesterligt, og får en til at sidde helt fremme i sædet. Skuespillet er i top og dialogen, især mellem Farley Granger og Robert Walker, er superb. Alt i alt en genial film.
4. - Star Wars Trilogien (IV, V, VI)
For at få plads til flere film på listen har jeg snydt lidt og sat nogle af dem ind på samme plads. Og hvordan kan jeg have min liste over favoritfilm uden at have Star Wars i toppen? Disse film har fyldt meget i min barndom, hvor jeg genså dem igen og igen og igen. De er den ultimative blanding af eventyr og Science Fiction, og det er film der kan glæde folk i alle aldre.
3. - Elephant
Denne film er nok den der skiller sig mest ud i min top 5 og det er nok også den der deler vandende mest. Det er en udstilling af almindelige elever, i en almindelig skole, på en ellers almindelig dag, der dog tager en uventet drejning. Det er en form for filmatisering af den frygtelige Columbine massakre, hvor et par elever mødte op på skolen bevæbnet til tænderne og begyndte at skyde løs. Hvor mange film formegentligt havde forsøgt at give en forklaring på hvorfor de to drenge gjorde som de gjorde, vælger Gus van Sant istedet bare at være en flue på væggen til begivenhederne. Disse to elever er nemlig ikke anderledes end de andre på skolen, men de er bare et produkt af en mentalitet der er rådden. Filmen er fyldt med smukke og dragende scener, som nogen muligvis vil finde kedelige, men som fuldt ud fascinerer mig. En absolut genial film.
2. - The Godfather + The Godfather: Part II
Som jeg tidligere har nævnt så er jeg stor fan af både film fra 70'erne og Al Pacino, så derfor kommer det nok ikke som en overraskelse at disse to titler hører hjemme på min liste. Begge film er fantastiske efter min mening, og så er det fyldt med glimrende præstationer. Al Pacino leverer en fremragende underspillet Michael Corleone som fascinerer mig gang på gang. Og han er bestemt ikke den eneste der leverer pragtpæstationer. Selv en birolle som Fredo bliver formidabelt spillet af John Cazale. Det var ikke en rolle jeg lagde meget mærke til første gang jeg så The Godfather filmene, men sådanne "mindre roller" bliver mere og mere tydelige ved gensyn.
1. - A Clockwork Orange
Første gang jeg så A Clockwork Orange var engang i folkeskolen, hvor jeg ganske godt kunne lide denne noget mærklige film, men ellers ikke tænkte mere over den. Da jeg så senere hen blev mere film-interesseret slog mine tanker tit tilbage på den fascinerende film. Rigtigt mange af scenerne havde nærmest brændt sig fast inde på min nethinde, så det var klart at jeg blev nødt til at få genset den. Og det gjorde den bare endnu bedre for mig. Det er efter min mening den mesterlige Stanley Kubricks allerbedste film. Stort set hver og en scene er lavet med perfektion og byder på dybt fascinerende billeder tit suppleret med klassisk musik af den bedste slags. Og så byder filmen på en fantastisk præstation fra Malcolm McDowell. Han spiller en voldelig og sexgal psykopat som både virker skræmmende og alligevel sympatisk på samme tid. Det ærgrer mig at Malcolm McDowell ikke fik mere ud af sit talent, da han i denne film og et par Lindsay Anderson film viser hvad han kan. Desværre er de fleste af hans andre film ikke særligt gode. Jeg begriber ikke hvordan at A Clockwork Orange kunne undgå at vinde oscars for bedste film, bedste instruktør og bedste skuespiller, da filmen på disse punkter er en hel del bedre end The French Connection(selvom dette også er en glimrende film). A Clockwork Orange er et mesterværk og Kubricks bedste film efter min mening.
#62 evermind 15 år siden
#63 filmz-Bruce 15 år siden
#64 Lord Beef Jerky 15 år siden
#65 Kruse 15 år siden
#64: Nu er det heller ikke en liste over de bedste film, men over mine favoritfilm. Og selvom at der findes film der objektivt er bedre en Elephant, så findes der få film som jeg elsker mere :) Derfor ligger den som den gør.
#66 filmz-Bruce 15 år siden
#67 Lord Beef Jerky 15 år siden
#68 Skeloboy 15 år siden
Mht. Cruise, så har han nu lavet nogle fede præstationer.
#69 Lord Beef Jerky 15 år siden
#70 filmz-Bruce 15 år siden
På lærredet synes jeg han er en dimensionel skuespiller, selvom jeg må give ham kredit for, at have spillet et par gode roller, sidst i Tropic Thunder, som overraskede mig. Han er som regel ellers meget forudsigelig i sine udtryk. Eller ogs har han bare samme problemer omkring rollevalg som Nicolas Cage, hvor man med sidstnævnte så blot ved, at han kan noget ... når han ikke spiller med i National Treasure, Wickerman eller lignende :)