Gravatar

#1 davenport 19 år siden

Jeg har længe gået og tænkt over, hvad der gør, at vi i Danmark ikke har så mange restriktioner som de har i USA.
Jeg læste på IMDB, at en pige ikke kunne se en film med hendes idol, fordi der forekom nøgenhed i filmen. Så hun valgte den selv fra. Det var jo ikke noget for hende..
Er det ikke meget naturligt? - Jeg har aldrig set et barn få en hjerneblødning, af at se et par patter i en film, eller høre nogen bande.
Jeg mener, selv i TV2 nyhederne har jeg hørt Jes Dorph bande, og vi griner af det, og synes det er morsomt.
I USA var han blevet fyret, og sikkert fået en monster bøde, for at have udsat en befolkning for den slags svineri.
Er det et religionsspørgsmål, set på den måde, at USA er en meget sammensat kultur, hvor alle skal tilgodeses, eller hvorfor er det så puritansk?
Jeg har selv boet der ovre, og de synes jeg var sindsyg, når jeg fortalte om vores topløse strande, reklamer for badeforhæng eller bandeord i radio/tv. (De ville så på den anden side gerne flytte hertil efterfølgende ;)

Hvad er meningen om dette?
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#2 Bates 19 år siden

"Reklamer for badeforhæng"??? :D
Gravatar

#3 lyspunkt 19 år siden

Der er ingen tvivl om at politisk korrekthed og angsten for urimelige sagsanlæg er med til at hæmme, hvad der bliver sagt og vist på amerikansk TV.
Man kan jo kun sige at det må være deres problem, men i lyset af nogle verdenskendte tegninger så nærmer vi os med hastige skridt samme udvikling her i Dannevang.
"Ud fra størrelsen på halen har vi beregnet, at dyret har været kæmpemæssigt" Prof. Martens - Reptilicus
Gravatar

#4 jessup 19 år siden

#1 fortalte du dem også om Kanal København ?:)

Den sammensatte kultur har selvfølgelig noget at gøre med udviklingen af begrebet politisk korrekthed (pc) men næppe med bandeord og nøgenhed - det må WASP kristne nok tage æren for.
This is just until June
Gravatar

#5 filmz-Bruce 19 år siden

Det er oppe i tiden med puritanisme, hvilket som regel afstedkommes af enten religiøse stemninger eller en generations reaktion/modstand mod en anden generation. 68'erne reagerede mod det puritane/konservative, så kom en generation som reagerede mod 68'erne.

For tiden er neo-con'erne i USA i flertal og ortodoks kristendom er på fremmarch. Derfor ser man retssager, hvor man forsøger at forbyde undervisning i andet end den bibelske skabelsesberetning og at jorden er 6000 år gammel. Det svarer groft sagt til den samme imbecile tilgang til de religiøse skrifter, som koranen prædiker. Hvad der står ordret, må vi tro på og der er ingen fortolkningsret ud fra en nutidig kontekst, dialog og kritik accepteres ikke. Den katolske kirke er også ved at pakke sig ind i fortidens dyder, fremme uvidenhed og prædike på latin, så ingen fatter en brik.

Alt i alt, bliver information og uddannelse noget kritisabelt, for det er den største fare mod disse religiøse tendenser.

Den almindelige danske Jens og Karen (ikke Djengis Khan), står lidt udenfor, fordi vi som sædvanlig reagerer imod autoritet og siger "det skal de kraftedeme ikke bestemme" og så trækker vi den anden vej.

Tilstandene i USA i slut 60'erne var helt anderledes i USA, hvor man nærmest kunne skyde sig med heroin, tage LSD etc og leve et udsvævende sexliv. Den generation som fulgte efter, har sikkert reageret mod dette og det ser vi nu, blot meget mere kraftigt end herhjemme fordi USA har stærkere religiøse traditioner. Den næste generation reagerer sikkert imod denne puritanisme.

Historiens gang og i det store hele ikke noget at bekymre sig om, andet end vi sikkert på et tidspunkt igen får store verdensomspændende konflikter i verden.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#6 gi-jones 19 år siden

#5: I grunden noget sygeligt ævl det med skabelsesberetningen. Hvorfor er det at kirken ikke kan forstå at verden ville være lettere at leve i, og at de ikke ville tabe synderligt ansigt, ved at de indrømmede at de for fanden har taget fejl. Altså helt ærligt. Det Gamle Testamente blev jo ikke skrevet for 6000 år siden. Det er langt nyere end det og stykket sammen af diverse historier og legender der er gået fra mund til mund i tusindvis af år. Der er sikkert større procentvis sandhed i Brødrene Grimms eventyr end i Det Gamle Testamente. Så læs det dog for helvede som det eventyr det er! Nå, lille sidespring der.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#7 davenport 19 år siden

#6 Man kan jo opfatte sig selv som bedrevidende, men det er jo DERES overbevisning. Det modsatte ville være, hvis en nazist prøvede at forklare dig "den eneste sandhed". (Hvis du forstår hvad jeg mener?) - den ville du heller ikke købe, for det er ikke det du har lært og tror på.
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#8 gi-jones 19 år siden

#7: Naturligvis. Men derfor kan jeg jo godt være uenig :)
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#9 Kalle Ferm 19 år siden

#6. Man behøver ikke se det som en fejl! Det afhænger jo af hvordan man læser biblen. Jeg læser den fx sådan at jeg tror at Gud har skabt verden - og stadig er med i verden.

Men om det skete på 7 dage eller milliarder af år - det er sådan set for mig flintrende ligemeget. Det interessante er, at Gud har en mening med verden. Personligt tror jeg selv på at verden er skabt gennem millarder af år - det vi læser i biblen er blot en billedlig omskrivning af den proces, så man kan forholde sig til den.

Jeg kender nogen der tror på at verden er skabt på 7 dage - og fred være med det. For det første tager jeg ikke skade af det og for det andet giver det mening set fra deres synspunkt: Gud skabte en verden på 7 dage, men med en masse som man kan forundre sig over som menneske.
Opinions are like assholes - everybody has one. - Dirty Harry.
Gravatar

#10 filmz-Bruce 19 år siden

#9 Jeg er enig langt hen af vejen! Jeg kan ikke bruge det Gamle Testamente til meget andet end gode historier, med gode moraler! Men det er heller ikke at foragte. Det Nye Testamente derimod indeholder så mange gode ting, at selv om man er ateist, bør man leve som om der var en Gud. For budskaberne er i mine øjne sund fornuft og er det ikke egentlig det vigtigste?
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140

Skriv ny kommentar: