Gravatar

#1 filmz-Bruce 14 år siden

Det kunne være ganske interessant at se, hvilke kritikere man sætter sin lid til, når film inspirationen skal i spil.

Jeg har et kuld af instruktører, som altid går urørt igennem nåleøjet af kritikere, hvis tidligere værker giver dem carte blanche iht. at suge penge ud af min pung, for at se deres film i biografen eller købe dem på disc.

Men som regel rådfører jeg mig altid med diverse orakler for at komme til en erkendelse af, om en film er biograf potentiale, direct to dvd eller direct to hell.

Dette er et godt udgangspunkt for mig:

Peter Bradshaw, The Guardian
Todd McCarthy, Indiewire
Anthony Quinn, The Independent
Roger Ebert, Chicago Sun Times
Dana Stevens, Slate
Nick Schager, Independent Magazine
Andrew Pulver, The Guardian
David Edelstein, New York Magazine
A.O. Scott , New York Times
Lisa Schwarzbaum, Entertainment Weekly
David Denby, The New Yorker
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#2 Skeloboy 14 år siden

Jeg læser ikke rigtig nogen filmkritikerer...jeg undersøger selv, hvad der er, og finder ud, hvad der er interessant. Men på den anden side, så går jeg heller ikke meget op i at se nye film. Med mindre de er nomineret til en masse priser, så skal jeg nok få dem set :)

Som inspiration bruger jeg mere lister.
Gravatar

#3 rockysds 14 år siden

Læser disse fast:
J. Hoberman - The Village Voice
Manohla Dargis - The New York Times
Ed Gonzalez, Andrew Schenker og Nick Schager hos Slant
Glenn Kenny - bloggen Some Came Running

+ en del forskellige blogs, men det går ikke så meget på biografpremierer.
There was no bullshit, no arty pretensions. "Doug," he'd say when we were doing Written on the Wind, "Give me some bosom."
Gravatar

#4 DarkLight 14 år siden

Jeg holder mig til nogle filmpodcasts, og hvis jeg så fornemmer en film får positiv omtale, så er det som regel en jeg giver en chance. Man skal ikke undervurdere 20 minutters dialog imellem filminteressere i forhold til en artikel.
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
Gravatar

#5 gi-jones 14 år siden

Jeg læser meget få anmeldelser. Hvis jeg støder på en anmeldelse af en film jeg ikke har hørt om, eller som jeg ikke regnede med at skulle se (ud fra hvad jeg har hørt om den) så læser jeg den, og ind imellem konkluderer jeg så at den er et forsøg værd.

Jeg læser KUN anmeldelser fra Filmz.dk i øvrigt. Dels er det nok stædighed, at jeg bare ikke gider sidde og trawle diverse sites igennem for at følge med, og dels synes jeg bare at niveauet er for lavt de fleste steder (især i aviser og tv-programmer).

Jeg er rigtig glad for den måde Filmz strukturerer anmeldelser, da det den faste form gør det forholdsvis nemt at springe over hele synops-delen, som jeg ærlig talt helst undværer.
Gi' dog pengene til Afrika... De har mere brug for dem.
Gravatar

#6 Skeloboy 14 år siden

#5 - bruger også kun filmz, og normalt læser jeg ikke anmeldelser på forhånd. Jeg kigger kun stjerner.
Gravatar

#7 filmz-Bruce 14 år siden

Har prøvet og opsummere årets ønskede titler fra nu og ud og suk, jeg skal have mig en avis rute!

Psycho
Charade
The Thin Red Line
Spirits of the Dead
The Twilight Zone
Paths of Glory
The Innocents
Artificial Intelligence (A.I.)
Breathless
Tokyo Story
Late Spring
The Only Son
The Pacific
Seven Samurai
Darjeeling Limited
Maltese Falcon
The Treasure of Sierra Madre
Dictator
Goldrush
City Lights
Modern Times
Metropolis
Alien Anthology
The Exorcist
Merry Christmas Mr. Lawrance
Seven
Sound of Music
Chitty Chitty Bang Bang
Sons of Anarchy Season 2
La Vita e Bella
The Player
Seven
How To Train Your Dragon
American Beauty
Robin Hood Extended Cut
Tommy
Whats Up Doc?
Kenneth Branaghs Hamlet
Krzysztof Kieslowski Tricolore
Moulin Rouge
Last of the Mohicans
American Beauty
That Evening SUn
The Rocky Horror Picture Show
French Cancan
Delicatessen
Back to the Future Trilogy
Y Tu Mama Tambien
Secret of the Grain
Picnic at Hanging Rock
Elvis Blu-ray Collection
The Ghost Writer
Blood Simple
Prospero's Books
The Baby of Mâcon
A Zed & Two Noughts
Steamboat Bill Jr.
Black Orpheus
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#8 jessup 14 år siden

Læser ikke Filmz anmeldelserne ofte - medie-, filmhistorie- og genreforståelsen er ofte lidt tvilsom og er ofte primært brugbare udfra en absolut øjblikkelig opfattelse af filmen.

Bruger (har brugt) lister og finder det ofte spænende at se forskellige film klatre op af ned af listerne.

Man kan med nogen mening dele anmeldere op i før og efter man har set filmen.

Ebert har jeg ofte læst før en film- han skriver godt og jeg har flere gange fået appetit på en film selvom han ikke er begejstret. Han åbner dog sjældent en film betydeligt efterfølgende.

Slant anmelderne kan "åbne" filmen yderliger efter jeg har set en film.

Ellers læser jeg Guardian og New York Times. Læste før i tiden meget Sight... o læser fra tid til anden Kael "anmeldelser".
This is just until June
Gravatar

#9 Collateral 14 år siden

#4: Hvilke podcasts er det? Hører selv kun filmland fra DR, fordi jeg simpelthen ikke kender andre.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#10 filmz-jonasgr 14 år siden

Jeg læser anmeldelser dels for at se om det er en film som det er værd at se, men også, især når det gælder film jeg har store forventninger til, for forventningens skyld.

Biografanmeldelser læser jeg altid inden jeg ser den og ofte også efter jeg har set den. Alle andre anmeldelser læser jeg for det meste efter jeg har set filmen, da jeg i så tilfælde får mere ud af den.

Nogle læser jeg fordi de er underholdende. Nogle fordi de er velskrevne. Og igen andre fordi jeg har nogenlunde den samme opfattelse af film som anmelderen.

Det er dog egentlig ikke fordi jeg læser fra så mange anmeldere, men dem jeg til gengæld følger læser jeg til gengæld også alle deres anmeldelser. Dette drejer sig om følgende:

Roger Ebert, Chicago Sun Times
Peter Travers, Rolling Stone (kun for underholdningens skyld, da hans anmeldelser er meget overfladiske og han går mere op i at underholde end af at være kritiker)
Todd McCarthy, Indiewire - freelance
Brian Orndorf, DVDtalk - freelance
Sasha Stone/Ryan Adams - Awards Daily (omend det mest er deres nyheder jeg går efter. Og desværre er de til tider også en anelse arrogante).

Fra Danmark følger jeg med i Filmland. Det er egentlig ikke fordi jeg så ofte er enig med Per Juul Carlsen, men han er en af de dygtigste filmreportere på Danmarks bedste filmprogram.

Jeg har også fulgt Eric D. Snider men har sorteret ham fra. Få men godt er mit motto.
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"

Skriv ny kommentar: