Gravatar

#1 Corgan 16 år siden

Hej gutter.
Det ser ud til at der er en lille chance for at jeg kan komme til at arbejde i et stort firma for en kort periode i USA.... men det kræver jo et visum.
Problemet er at jeg ved intet om visum... og skal sikkert kontakte den amerikanske embassade for at få et klart svar, men har nogen af Jer erfaring med at få arbejdstilladelse i USA?
Hvordan kan man få det? Hvad kræver det? Og hvor lang tid vil der gå før man kan tage afsted til USA og arbejde?
Gravatar

#2 ks 16 år siden

Jeg har ikke personlig erfaring, så kan ikke svare konkret på alle dine spørgsmål. Men jeg har dog erfaring tæt på mig, og kan da i hvert fald lede dig lidt på vej.

Mine forældre flyttede til USA for 2½ år siden. Dengang var det i forbindelse med en udstationering via min mors arbejde (Novo Nordisk), og hun blev siden fastansat lokalt derovre.

Du bør kunne få et visum, der tillader dig at opholde dig 6 år (hvis jeg da husker korrekt) i USA, hvis du har en arbejdsplads, der er villig til at ansætte dig eller hvis du har en ægtefælle eller anden tæt familie, der tager dig med. Min far flyttede i sin tid med, og måtte vente en del tid før arbejdstilladsen faldt på plads, så hvis ikke en virksomhed er villig til at arbejde for at du kan få den, så kan det være meget svært.

Du kan ikke få et visum (så vidt jeg ved), hvis du ikke har en arbejdsplads, der på forhånd vil garantere, at du skal arbejde for dem.

De fleste større firmaer skulle gerne have en afdeling, der tager sig af "relocation" blandt medarbejdere, så mon ikke HR-afdelingen der - såvel som den amerikanske embassade - kan give dig - kan give dig mere konkrette svar?

Hvorhenne i USA skal du måske til? Lyder spændende! :)
Gravatar

#3 Corgan 16 år siden

Hmmm... ok. Tak for svaret, ks. Efter at have spurgt flere om det, lyder det mere og mere håbløst... men nu vil jeg prøve at kontakte den amerikanske ambassade.
Det sted jeg kunne have fået job, hvis jeg nu havde haft et visum, var Californien.
Gravatar

#4 Skeloboy 16 år siden

Jeg har ikke erfaring med Visum til arbejde, men da jeg arbejde på Odense Filmfestival og skulle inviterer f.eks. russiske instruktører til DK, så kontaktede de den danske ambassade i Moskva, som så sendte os en seddel vi skulle skrive under på...

Ikke at det direkte har noget med det at gøre, men du skal kontake den amerikanske ambassade, og så vil jeg tror de kontakter firmaet.

Hvis det går helt galt, kan du vel få det der 3 måneders turistvisum?...(eller hvor lang tid det nu er)
Gravatar

#5 Corgan 16 år siden

Hmmm.... I see.
Gravatar

#6 Highland Park 16 år siden

#5: Bare husk ikke at nævne noget om at du arbejder med eksplosioner og den slags, når du ringer til ambassaden. De er ekstremt sensitive for tiden.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#7 Corgan 16 år siden

Ha ha ha... good point. Det må jeg hellere undlade at fortælle noget om.
Gravatar

#8 filmz-Bruce 16 år siden

For sent. Echelon!!!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#9 Takfornu 16 år siden

# 4 Du må IKKE arbejde på et turistvisum, og det er ikke bare lige sådan at få arbejdstilladelse derover.

Folk der arbejder som journalist eller i medierne er der også særlige regler for i det hele taget er det noget anderledes end når Amerikanere kommer hertil.
A Life Lived in Fear - Is a Life Half Lived !
Gravatar

#10 Skeloboy 16 år siden

#9 - nejnej, det er jeg helt klar over, men det var mere det, at så kunne han få det, tage derover, og så få det lavet om, hvis nu firmaet var langsom...

Skriv ny kommentar: