På foranledning af Bony (og da denne udgave af filmen ikke umiddelbart ser ud til at få en dansk udgivelse foreløbig, hvis overhovedet) opretter jeg hermed en tråd til diskussion af Watchmen: Director's Cut.
Da jeg modtog DC'en i dag og derfor kun har set biografudgaven i sin helhed, kommer jeg desværre til at vente med at deltage i selve diskussionen.
Men for jer andre, der har set giraffen er der hermed frit slaw: Giv jeres meninger til kende!
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
#1419 Jeg er enig - det er pisse irriterende, når éns lange indlæg forsvinder!! Nåja, jeg er såmænd også enig omkring filmen. Den film har siddet i mig, siden jeg første gang så den i biografen - trods diverse forbehold og kritikpunkter dengang. Disse er blevet færre med Director's Cut, hvor det eneste der umiddelbart skurrer lidt er
Ozymandias' genetisk manipulerede los, der er lidt ude af kontekst, da hele genetikplottet fra tegneserien er fjernet/ændret.
Jeg kender flere, der ikke har læst tegneserien og studser lidt over, hvad dét går ud på.
Men da jeg i så mange år har elsket tegneserien, er det sgu svært at blive sur over lidt rendyrket fan-service. ;)
Ja, det er rigtigt. Det havde jeg slet ikke tænkt over. Hmm, det må have virket ret forvirrende for dem der så ikke havde læst tegneserien først. "Øh, hvor kom den lige fra..?". :)
Der var to ting som jeg lige studsede over. I tegneserien har Big Figure siddet i fængsel i 20 år, men i filmen er det kun 15. Det er en bagatel, men hvorfor er dette ændret, når nu størstedelen af filmen, følger tegneserien slavisk? Eller husker jeg forkert? :)
En anden ting var omkring Janey Slaters armbåndsur.
I tegneserien er der en tyk mand der træder på det, så det går i stykker. Jon tilbyder at lave det for hende og de ender senere i kanen. Men i filmen, er der intet ødelagt armbåndsur, hvilket jeg synes er synd, for på et tidspunkt i tegneserien, så sidder Jon og filosoferer over hvorfor han er som han er og hvis "skylden" er. Hans egen, Janeys eller den tykke mand. Jeg mener det er da han sidder på Mars. Den scene fandt jeg rigtig god, så den savnede jeg i filmen. Her var det blot hans eget ur, han skulle hente inde i partikel-maskinen.
Så var der faktisk også en tredje ting jeg studsede over. På et tidspunkt i filmen ser man
The Comedian sidde med et gevær, hvorefter han skyder JFK. Jeg er godt klar over, at det er for at vise at han arbejder for enten staten eller at det skyldes JFKs daværende politik overfor f.eks. den kolde krig.
Men jeg mindes ikke dette fra tegneserien? Var det virkelig med, for så må jeg vist hellere læse den igen snart, for så er jeg gået glip af noget. Hehe.. :)
En anden ting er overhovedet, om jeg fangede den rigtige pointe med denne scene? Skyldes det de ting jeg nævnte?
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/
I tegneserien har Big Figure siddet i fængsel i 20 år, men i filmen er det kun 15. Det er en bagatel, men hvorfor er dette ændret, når nu størstedelen af filmen, følger tegneserien slavisk? Eller husker jeg forkert? :)
Ja, det er da egentlig rigtigt: 20 år i tegneserien og 15 år i filmen. Underligt ... Jeg forstår heller ikke ændringen.
Bony (2) skrev:
En anden ting var omkring Janey Slaters armbåndsur.
I tegneserien er der en tyk mand der træder på det, så det går i stykker. Jon tilbyder at lave det for hende og de ender senere i kanen. Men i filmen, er der intet ødelagt armbåndsur, hvilket jeg synes er synd, for på et tidspunkt i tegneserien, så sidder Jon og filosoferer over hvorfor han er som han er og hvis "skylden" er. Hans egen, Janeys eller den tykke mand. Jeg mener det er da han sidder på Mars. Den scene fandt jeg rigtig god, så den savnede jeg i filmen. Her var det blot hans eget ur, han skulle hente inde i partikel-maskinen.
Jeg kan forestille mig, at man har følt, noget tanken bag det ødelagte armbåndsur opsummeres af scenen, hvor
Jon som barn sidder med en masse urdele og ifølge sin far skal samle delene i den rette rækkefølge. Dermed kan jeg forestille mig, man har følt, filmen illustrerede tanken om at samle delene, men det er rigtigt, at aspektet med årsag og konsekvens så udebliver. Jeg har godt tænkt over ændringen, men ikke lige dette ansvars-aspekt af den.
Kan det muligvis være for at undgå at fylde mere på formidlingen af Doctor Manhattans tidsoplevelse? Måske for at undgå at stikke i for mange retninger? Det er i forvejen en lidt syret passage, der stikker lidt ud i forhold til resten af filmen (nåja, og tegneserien), men ikke negativt. Jeg synes, den er meget fascinerende og kan i det hele taget godt lide den lidt episodiske måde, hvorpå hvert medlem af Watchmen (nærmest efter tur) behandles.
Bony (2) skrev:
Så var der faktisk også en tredje ting jeg studsede over. På et tidspunkt i filmen ser man
The Comedian sidde med et gevær, hvorefter han skyder JFK. Jeg er godt klar over, at det er for at vise at han arbejder for enten staten eller at det skyldes JFKs daværende politik overfor f.eks. den kolde krig.
Men jeg mindes ikke dette fra tegneserien? Var det virkelig med, for så må jeg vist hellere læse den igen snart, for så er jeg gået glip af noget. Hehe.. :)
En anden ting er overhovedet, om jeg fangede den rigtige pointe med denne scene? Skyldes det de ting jeg nævnte?
Tegneserien siger det aldrig direkte, men det antydes et par gange, at
The Comedian skød JFK:
Til det selskab, hvor Laurie laver en scene og smider en drink i ansigtet på ham, står han forinden og joker over for et par usympatiske jakkesætstyper, at man ikke skal spørge ham, hvor han befandt sig, da JFK blev myrdet. Noget, Ozymandias senere følger op på, da han bekender mordet på The Comedian (og resten af sin plan) til Nite Owl II og Rorschach og nævner, at The Comedian var i Dallas, da JFK blev skudt.
Mere kan jeg desværre ikke bidrage med lige nu, da det er langt over min sengetid, og jeg skal tidligt igang imorgen. Først åbnevagt på arbejdet, derpå zombiefilm i Århus ... Lang da forude!! :S
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Så har jeg fået set DC og det er en langt mere helstøbt film, end biografudgaven.
Filmen er dog stadig ikke helt uden problemer,
f.eks. da Laurie tager Night Owls briller på, der straks springer til live og viser en masse informationer om hende, hvilket virker utroværdigt, når man senere ser Night Owl bryde kodeordet på Ozzys computer, der er en Mac fra 80'erne. Bubastis er heller ikke supergodt lavet desværre, men er heldigvis så lidt med, at den ikke bliver en alt for stor øjenbæ.
Ozzy er også et stort irritationsmoment for mig, da det virker helt vildt fjollet at hans accent skifter i de forskellige scener, men det overskygges til gengæld af hvor ubeskrivelig sej Jackie Earle Haley er i rollen som Rorschach.
Der er også en håndfuld valg fra Snyders side, jeg ikke helt forstår, f.eks. at superheltene er mere "super" end de er i tegneserien, men det kan jeg så acceptere i filmens univers - til gengæld virker det ret fjollet at lave scenen om
hvor Rorschach dræber ham gutten, der har slået den lille pige ihjel. I tegneserien, hvor Rorschach giver morderen valget mellem at save sit hånd af eller dø i flammerne, virker Rorschach meget mere koldblodig og hans skift fra Kovacs til Rorscach virker meget stærkere på mig.
Men når det er sagt, er Snyder sluppet rigtigt godt afsted med filmatiseringen og har selv skabt små detaljer i filmen, der er lækre, bl.a. den oprindelige Night Owls måde at kæmpe på, da han tydeligt er "old school" bokser.
Filmen er virkelig solid og god, men mangler en håndfuld rettelser for at komme op på mesterværksstatus.
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Filmen er virkelig solid og god, men mangler en håndfuld rettelser for at komme op på mesterværksstatus.
Så fik jeg også set den og selvom jeg er enig med de ting du siger, Utyske, så vil jeg sige Snyders "Watchmen" opnår status som et mesterværk i Director's Cut Edition - i hvert fald inden for sin genre af filmatiserede graphic novels. Den eneste filmatisering af en tegneserie, der har vist sig mere succesfuld end Watchmen må være The Dark Knight.
Selvom den halve time virker ret meget på papiret, så fik jeg ikke følelsen af noget specielt nyt og anderledes. Det meste var scener, der var forlængede, med længere indledninger eller forlængede klip, men dette viste sig utrolig nyttefuldt i visse scener.
Jeg er een af de heldige, der ved nyheden om filmatiseringen, skynte mig at læse hæftet. Så selvom filmen ikke lever op til tegneserien og dens ufattelige mange lag, især "The Big Joke", så er den et mesterværk i sit eget medie. De forandringer der er blevet tilføjet filmen har vist sig nødvændige for at kunne overføre Watchmen til film.
Jeg synes Director's Cut gør en stor forskel, selvom det er svært at sætte fingeren på lige præcis hvad, der gør forskellen. Jeg holder i hvert fald meget mere af Watchmen ved second watch i Director's Cut.
Succesfuld, jep, men der er stadig noget der mangler for mit vedkommende og jeg tror det er den følelsesmæssige forbindelse jeg har til tegneserien, der ikke er tilstede i filmudgaven.
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Hvor har I købt den henne, skal ud og have den på blu-ray snarest muligt.
Over AxelMusic.com - den er Region Free og afspilles på alle danske afspillere inkl. PS3. Så hvis dine engelskkundskaber er i orden og du kan undvære danske undertekster, så er det helt klart at foretrække - og betydeligt billigere end BDs danske marked.
#1 evermind 15 år siden
Da jeg modtog DC'en i dag og derfor kun har set biografudgaven i sin helhed, kommer jeg desværre til at vente med at deltage i selve diskussionen.
Men for jer andre, der har set giraffen er der hermed frit slaw: Giv jeres meninger til kende!
#2 Bony 15 år siden
Ja, det er rigtigt. Det havde jeg slet ikke tænkt over. Hmm, det må have virket ret forvirrende for dem der så ikke havde læst tegneserien først. "Øh, hvor kom den lige fra..?". :)
Der var to ting som jeg lige studsede over. I tegneserien har Big Figure siddet i fængsel i 20 år, men i filmen er det kun 15. Det er en bagatel, men hvorfor er dette ændret, når nu størstedelen af filmen, følger tegneserien slavisk? Eller husker jeg forkert? :)
En anden ting var omkring Janey Slaters armbåndsur.
Så var der faktisk også en tredje ting jeg studsede over. På et tidspunkt i filmen ser man
En anden ting er overhovedet, om jeg fangede den rigtige pointe med denne scene? Skyldes det de ting jeg nævnte?
#3 evermind 15 år siden
Ja, det er da egentlig rigtigt: 20 år i tegneserien og 15 år i filmen. Underligt ... Jeg forstår heller ikke ændringen.
Jeg kan forestille mig, at man har følt, noget tanken bag det ødelagte armbåndsur opsummeres af scenen, hvor
Tegneserien siger det aldrig direkte, men det antydes et par gange, at
Til det selskab, hvor Laurie laver en scene og smider en drink i ansigtet på ham, står han forinden og joker over for et par usympatiske jakkesætstyper, at man ikke skal spørge ham, hvor han befandt sig, da JFK blev myrdet. Noget, Ozymandias senere følger op på, da han bekender mordet på The Comedian (og resten af sin plan) til Nite Owl II og Rorschach og nævner, at The Comedian var i Dallas, da JFK blev skudt.
Mere kan jeg desværre ikke bidrage med lige nu, da det er langt over min sengetid, og jeg skal tidligt igang imorgen. Først åbnevagt på arbejdet, derpå zombiefilm i Århus ... Lang da forude!! :S
#4 filmz-Utyske 15 år siden
Filmen er dog stadig ikke helt uden problemer,
Ozzy er også et stort irritationsmoment for mig, da det virker helt vildt fjollet at hans accent skifter i de forskellige scener, men det overskygges til gengæld af hvor ubeskrivelig sej Jackie Earle Haley er i rollen som Rorschach.
Der er også en håndfuld valg fra Snyders side, jeg ikke helt forstår, f.eks. at superheltene er mere "super" end de er i tegneserien, men det kan jeg så acceptere i filmens univers - til gengæld virker det ret fjollet at lave scenen om
Men når det er sagt, er Snyder sluppet rigtigt godt afsted med filmatiseringen og har selv skabt små detaljer i filmen, der er lækre, bl.a. den oprindelige Night Owls måde at kæmpe på, da han tydeligt er "old school" bokser.
Filmen er virkelig solid og god, men mangler en håndfuld rettelser for at komme op på mesterværksstatus.
#5 tranberg 15 år siden
Så fik jeg også set den og selvom jeg er enig med de ting du siger, Utyske, så vil jeg sige Snyders "Watchmen" opnår status som et mesterværk i Director's Cut Edition - i hvert fald inden for sin genre af filmatiserede graphic novels. Den eneste filmatisering af en tegneserie, der har vist sig mere succesfuld end Watchmen må være The Dark Knight.
Selvom den halve time virker ret meget på papiret, så fik jeg ikke følelsen af noget specielt nyt og anderledes. Det meste var scener, der var forlængede, med længere indledninger eller forlængede klip, men dette viste sig utrolig nyttefuldt i visse scener.
Jeg er een af de heldige, der ved nyheden om filmatiseringen, skynte mig at læse hæftet. Så selvom filmen ikke lever op til tegneserien og dens ufattelige mange lag, især "The Big Joke", så er den et mesterværk i sit eget medie. De forandringer der er blevet tilføjet filmen har vist sig nødvændige for at kunne overføre Watchmen til film.
Jeg synes Director's Cut gør en stor forskel, selvom det er svært at sætte fingeren på lige præcis hvad, der gør forskellen.
Jeg holder i hvert fald meget mere af Watchmen ved second watch i Director's Cut.
#6 filmz-Utyske 15 år siden
Succesfuld, jep, men der er stadig noget der mangler for mit vedkommende og jeg tror det er den følelsesmæssige forbindelse jeg har til tegneserien, der ikke er tilstede i filmudgaven.
#7 inflector 15 år siden
#8 filmz-Utyske 15 år siden
DVD Pacific.
#9 tranberg 15 år siden
Over AxelMusic.com - den er Region Free og afspilles på alle danske afspillere inkl. PS3. Så hvis dine engelskkundskaber er i orden og du kan undvære danske undertekster, så er det helt klart at foretrække - og betydeligt billigere end BDs danske marked.
#10 inflector 15 år siden