Har ikke så stor viden omkring de forskellige arter ...
Begrebet "revisionistisk western" dækker bl.a. over de film der gør op med de romantiske myter og historiske usandheder, som western-genren mestendels serverede i 1930'erne, -40'erne og -50'erne. 'Soldier Blue' fra 1970 udstillede f.eks. amerikanernes umenneskelige behandling af indianerne, og 'Dances with Wolves' fra 1990 gjorde (lidt groft sagt) de hvide til skurke og indianerne til helte eller "good guys".
Den gammeldags western indeholder typisk et romantiseret, poleret billede af det vilde Vesten, selvom der nok kan findes visse undtagelser. Persontegningen er ofte også meget sort/hvid og unuanceret med en skarp opdeling af "good guys" og "bad guys", hvilket Sergio Leones spaghetti-westerns var med til at ændre på, idet hovedpersonen (Clint Eastwood) blev en slags anti-helt, altså en gut, der ikke adskilte sig så voldsomt meget fra skurkene med hensyn til brutalitet, koldblodighed og motivation, men som bare var smartere (og hurtigere med et skydevåben) end disse. Eastwood videreførte denne anti-helte-figur i sine egne westerns.
Hvad kan I så allerbedst lide? Den gammeldags type westerns? Spaghetti-westerns? De revisionistiske westerns? ... Eller bare en god blanding af det hele? (Selv hælder jeg til sidstnævnte valgmulighed.)
The works :)
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
For en god ordens skyld, så kommer der lige en liste over mine westerns :)
2/10 The Outlaw Geroninmo
4/10 The Santa Fe Trail The Painted Dessert Vengeance Valley
5/10 Rio Grande Django Rare Breed, The Butch Cassidy & The Sundance Kid
6/10 Red River One Eyed Jacks Young Guns Young Guns II The Magnificent Seven She Wore A Yellow Ribbon 3:10 To Yuma 7/10 Far Country, The Destry Rides Again Dead Man El Topo The Man Who Shot Liberty Valance The Wild Bunch A Fistful of Dynamite Hud Bend of the River Winchester ´73 Rio Bravo Night Passage McCabe & Mrs. Miller Fort Apache
8/10 Johnny Guitar The Searchers Open Range Shenandoah True Grit Forty Guns The Outlaw of Josey Wales Stagecoach
9/10 High Plains Drifter The Proposition High Noon The Assassination of Jesse James
10/10 Once Upon A Time In The West The Good, The Bad & The Ugly
Ikke set Duel In The Sun
VHS-bånd i kælderen: The Unforgiven, 5/10 (kræver gensyn) Blazing Saddles, 7/10 Tombstone, 7/10 A Fistful of Dollars, 9/10 For A Few Dollars More, 9/10
Serier Deadwood - ikke set færdig, men efter første sæson, 9/10 Lonesome Dove, 9/10 Return To Lonesome Dove, 6/10 Streets of Laredo, 6/10 Dead Man’s Walk, 5/10
Searchers har en rigtig skidt scene, med en idiot på guitar. Men derudover så er det en hård western og med en vild billedside. De sidste 2 minutter er så ikoniske, at man har dem på nethinden i lang tid efter.
Det er sikkert alt for mange år siden jeg har set filmen som helhed, men jeg genså for nylig et klip hvor John Wayne og hans venner galopperer
ind i indianerlejren til tonerne af en triumferende trompetfanfare.
Denne sekvens virker så naivt heroisk og næsten Morten Korch-agtigt munter på mig, at jeg ikke ligefrem får indtryk af en "hård" western som du kalder det. Men misforstå mig ikke: Jeg synes rigtigt godt om de sidste 2 minutter og ligeledes om scenen hvor
både Nathalie Wood og publikum tror, at John Wayne stadig har til hensigt at dræbe hende.
Men måske har jeg glemt en del af det forløb, der er undervejs i historien?
Efter et gensyn med denne må jeg erklære mig enig med dig i, at den er bedre end 'The Outlaw Josey Wales'. Og det betyder en revision af min Top 200. ... Nu håber jeg bare, at Bruce overser det her indlæg. *fløjter uskyldigt med himmelvendte øjne*
#16 The Searchers er den bedste western efter min mening. Jeg er dog også rigtig glad for de klassiske amerikanske western og deres kulturelle ophav. Jeg har dog ikke lige overskud til at diskutere den lige i aften :=)
Jeg er dog også glad for Leones westerns, men det er jo så også to forskellige grene af westerns. Selv om jeg dog stadigvæk anser "Once Upon a Time in America," som hans bedste film. Da den beviste at der var mere end bare stil gemt i ham.
#11 BN 13 år siden
Begrebet "revisionistisk western" dækker bl.a. over de film der gør op med de romantiske myter og historiske usandheder, som western-genren mestendels serverede i 1930'erne, -40'erne og -50'erne. 'Soldier Blue' fra 1970 udstillede f.eks. amerikanernes umenneskelige behandling af indianerne, og 'Dances with Wolves' fra 1990 gjorde (lidt groft sagt) de hvide til skurke og indianerne til helte eller "good guys".
Den gammeldags western indeholder typisk et romantiseret, poleret billede af det vilde Vesten, selvom der nok kan findes visse undtagelser. Persontegningen er ofte også meget sort/hvid og unuanceret med en skarp opdeling af "good guys" og "bad guys", hvilket Sergio Leones spaghetti-westerns var med til at ændre på, idet hovedpersonen (Clint Eastwood) blev en slags anti-helt, altså en gut, der ikke adskilte sig så voldsomt meget fra skurkene med hensyn til brutalitet, koldblodighed og motivation, men som bare var smartere (og hurtigere med et skydevåben) end disse. Eastwood videreførte denne anti-helte-figur i sine egne westerns.
#12 Bruce 13 år siden
The works :)
#13 BN 13 år siden
Huh? ... http://utenti.multimania.it/queentheworks/Immagini...
#14 TheEnd 13 år siden
Uden tvivl Unforgiven!
#15 Skeloboy 13 år siden
2/10
The Outlaw
Geroninmo
4/10
The Santa Fe Trail
The Painted Dessert
Vengeance Valley
5/10
Rio Grande
Django
Rare Breed, The
Butch Cassidy & The Sundance Kid
6/10
Red River
One Eyed Jacks
Young Guns
Young Guns II
The Magnificent Seven
She Wore A Yellow Ribbon
3:10 To Yuma
7/10
Far Country, The
Destry Rides Again
Dead Man
El Topo
The Man Who Shot Liberty Valance
The Wild Bunch
A Fistful of Dynamite
Hud
Bend of the River
Winchester ´73
Rio Bravo
Night Passage
McCabe & Mrs. Miller
Fort Apache
8/10
Johnny Guitar
The Searchers
Open Range
Shenandoah
True Grit
Forty Guns
The Outlaw of Josey Wales
Stagecoach
9/10
High Plains Drifter
The Proposition
High Noon
The Assassination of Jesse James
10/10
Once Upon A Time In The West
The Good, The Bad & The Ugly
Ikke set
Duel In The Sun
VHS-bånd i kælderen:
The Unforgiven, 5/10 (kræver gensyn)
Blazing Saddles, 7/10
Tombstone, 7/10
A Fistful of Dollars, 9/10
For A Few Dollars More, 9/10
Serier
Deadwood - ikke set færdig, men efter første sæson, 9/10
Lonesome Dove, 9/10
Return To Lonesome Dove, 6/10
Streets of Laredo, 6/10
Dead Man’s Walk, 5/10
#16 BN 13 år siden
Det er sikkert alt for mange år siden jeg har set filmen som helhed, men jeg genså for nylig et klip hvor John Wayne og hans venner galopperer
Men måske har jeg glemt en del af det forløb, der er undervejs i historien?
#17 BN 13 år siden
Efter et gensyn med denne må jeg erklære mig enig med dig i, at den er bedre end 'The Outlaw Josey Wales'. Og det betyder en revision af min Top 200. ... Nu håber jeg bare, at Bruce overser det her indlæg. *fløjter uskyldigt med himmelvendte øjne*
#18 Slettet Bruger [3992254302] 13 år siden
Jeg er dog også glad for Leones westerns, men det er jo så også to forskellige grene af westerns. Selv om jeg dog stadigvæk anser "Once Upon a Time in America," som hans bedste film. Da den beviste at der var mere end bare stil gemt i ham.
#19 MMB 13 år siden
#20 TheEnd 13 år siden
NooooOOOoooOO