Gravatar

#111 McPeter 17 år siden

#109 - det må næsten være en af dine fedeste anmeldelser - nogensinde... :-P Utroligt at så få ord kan sige så meget! :-D
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#112 filmz-Kadann 17 år siden

#109 -

Haha, jeg fornemmer at du er en vred mand. ;)
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#113 filmz-Bruce 17 år siden

#111 og #112

Utroligt, at hver eneste surprise jeg ser, altid er en skuffelse :( Ikke vred, men blot utroligt, at en mand, som har lavet Glengarry Glen Ross kan lave sådan noget argt pis! Halle Berry er en joke, som får Søren Fauli til at ligne Laurence Olivier!

En super film uge i biografen :( 6 af 20 mulige!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#114 filmz-Bruce 17 år siden

Ok, jeg er ikke den eneste :)

LOL
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#115 filmz-Crystalstar1200 17 år siden

# 114 Ehhh ... ikke for noget men med hensyn til Glengarry Glen Ross vil jeg nok sige at James Foley er ikke hoved grunden til at den går rent ind, det vil jeg mene er dels David Mamets fremragende manus basseret på sit eget skuespil, men også castet, som er en stjerne parade af Hollywoods bedste karakter skuespillere.

Jeg er stor Mamet fan på såvel teateret som på film, men mener at hans bedste bedrifter stadig er på scenen og hans tidlige film som fx "House of Games" og "Homicide".

Med hensyn til James Foley, ja så syntes jeg ikke at har lavet noget synderligt bemærkelsesværdigt, måske "At Close Range" med en ung Penn og Walken i topform tilbage i 80'erne, men ellers er hans film nede på 5-6/10 allesammen, men det er trist at høre at niveauet for Premiere Surprise ikke er højnet siden vi så "Break Up" :(
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
Gravatar

#116 filmz-Crystalstar1200 17 år siden

Enduring Love - Evig Kærlighed

Den alsidige Roger Michell har stået bag både romantiske hits (Notting Hill), effektiv spænding (Changing Lanes) og gribende drama (The Mother), og her opsøger han igen nyt land med dette psykologiske drama om en forfatter, der bliver kastet ud i en eksistentiel krise af en rød luftballon. Netop som Joe i idylliske omgivelser vil fri til sin kæreste, bliver han involveret i et dramatisk redningsforsøg, som får et tragisk udfald. Han rammes af stærk skyldfølelse, og hans forvirring bliver bare værre, da den mystiske Jed, som også overlevede ballonturen, erklærer ham sin kærlighed.

Hvad skal man stille op med en kærlighed, man ikke vil have ? ... er et af de mange spændende spørgsmål denne noget anederledes kærlighedsfilm på vrangen stiller, som er alt andet end en metervare og med forudsigelig slutning, hvis man kun vælger den udfra titlen.

Jeg har de senste måneder set og genset flere af Daniel Craigs film før Bond, som alle helt klart giver sit bevis for hvor han faktisk er en rigtig god Bond. Han er en rigtig god skuespiller som som giver sig selv meget i de roller han vælger og er ikke bare en pretty boy, som nedlægger damer.

I førnævnte "The Mother" og denne film yder han fremragende præstationer, men skyldes også at han kvalificeret med og modspil fra Rhys Ifans og de andre skuespillere.

Filmen er udover at være utrolig velspillet også utrolig velproduceret med en flot meget flot lyd- og billedside. Der er kælet for lyddesignet og musikken, som flere steder får filmen tile at krybe ind under huden på dig af ubehag, læg dertil et håndholdtkamera (som jeg egentlig var begyndt at blive træt af i film) som får dig til at føle dig mere som medvirkende i filmen end tilskuer, gør at filmen fortjener klart en chance på dvd, da den nu ikke ikke kom i dansk distrubution, til dem som ønsker lidt mere end blot en klichekærlighedsfilm søndag aften.

Udgivelsen er ikke den bedste rent teknisk set, den kan du læse mere om i The Insiders anmeldelse her på filz, som jeg kun kan tilslutte mig.

Som skrevet andet steds på dette site, så er her tale om en lille perle som jeg første gang så uoplagt en søvnig dag på CIFF i 2005, men som jeg heldigvis gav en chance til i dag på dvd, som jeg gerne vi give min varmeste anbefaling med på vejen.

Film: 8/10
Billede: 6/10
Lyd: 7/10
Replay Value: 7/10

Gravatar

#117 mr gaijin 17 år siden

#116 Ser meget interessant ud. Og jeg kan se, at Play har den billigt. Den vil jeg helt sikkert overveje at investere i.
Happiness is not always the best way to be happy.
Gravatar

#118 filmz-Crystalstar1200 17 år siden

# 117 Den kan faktisk købes flere steder til 50 kr herhjemme, men den du linker til har et bedre billede og bedre ekstras.

Gravatar

#119 filmz-Narniabæver 17 år siden

Besat (The Exorcism of Emily Rose)

En pige der skulle have været besat af dæmoner, eller være syg, ender med at dø, og det kommer der en retsag ud af.

Præsten bliver mistænkt for drabet på den besatte pige, og der bliver vist korte men ubehagelige flashbacks undervejs.

Langsom men effektiv gyser/drama med bl.a. Laura Linney dr skulle have været baseret på virkelige hændelser.

7/10
Chip: Rescue Rangers, away!
Gravatar

#120 filmz-Crystalstar1200 17 år siden

The Mother

Ja, så blev det sørme til endnu en Daniel Craig film i dag nemlig et gensyn med ”The Mother”, som indledte hans og Roger Michell samarbejde.

May (Filmens - The Mother) og Toots er et ældre ægtepar, som lever en stille og rolig tilværelse hjemme i deres hus ppå landet i det nordlige England lang fra Storbyens stress og jag. De har begge passeret de 60, og har stille og roligt begyndt at indstille sig på den nye fase i deres live uden børn og tilværelsens tempo er sat i et passende gear. En dag beslutter de sig dog for at forlade roen for en tid og besøge deres deres voksne søn og datter - og ikke mindst deres elskede børnebørn - i London. I storbyen er der som altid mere fart på i alle henseender, så meget, at Toots får et hjerteanfald og dør, hurtigt og uden varsel og pludselig står May pludselig alene. Men hun har heldigvis sin familie – Børnene er godt i gang med deres profitable og heftige karrierer, og naturligvis er begge parate til at tage sig af deres mor. - ”Hvor der er hjerterum…” - siger et gammelt mundheld så May tager noget tøvende imod et halvhjertet tilbud fra sin søn og svigerdatter, som har både råd og plads nok til at give moderen husly i denne svære tid og mens hun stille og roligt vender sig til sin tilværelse som nu pludselig meget enlige, mor.

Men børnenes live er meget forskelligt fra det hun kommer fra. Sønnen og forretningsmanden Bobby bundet til sin mobiltelefon det døgnet rundt og svigerdatteren Helen har lige åbnet en fancy modebutik og dukker kun op med jævne mellemrum ikke for at snakke lidt med ensomme May, men blot at give ordrer til barnepigen, inden hun forsvinder for at sælge tøj til sine kunder. Da May ike ønsker at være alene hjemme i Nordengland flytter hun i nysgerrighed og i al fredsommelighed ind i denne high-tech-heksekedlen og meget hurtigt får et godt øje til håndværkeren og drømmeren Darren, som arbejder for Bobby og Helen med at sætte deres villa i stand. Det viser sig dog hurtig at Darren tættere på hende end først antaget. Han er nemlig kæreste med Mays temmelig højtspændte datter og enlige mor, Paula. Fort at kommer på bedre fod med moderen og gøre lidt godt for hende forsøger Paula sig på forskellig vis at koble sin enkemor sammen med ’et passende parti’ af desværre ganske forkerte ældre herrer. Men selvom May efterhånden har nået den alder, hvor kvinder typisk bliver mere stille og ”usynlige”, evner hun at hive sig selv op, og med fornyet energi og livskraft gå sine egne veje og indleder bl.a. en hemmelig affære med Darren.

Intruktøren Roger Michell kommer som så mange af sine kollegaer fra teater-scenerne over TV til spillefilm. Han har som tidligere skrevet i dag lavet film inden for mange genre så som thrilleren ”Changing Lanes” og der romantiske ”Notting Hill”, der slog hans navn og talent fast udenfor Englands grænser. Med ”The Mother” vender han tilbage til det intense drama og efter min mening, der hvor han hører hjemme, men viser bestem også at han vil sætte sig i bås ikke vil låse sig fast i en bestemt genre tros succes i Hollywood. Han beviser derfor tros kun få spillefilm at han mestrer både såvel den lette komedie som det stilfærdige, intense drama.

”The Mother” er skrevet af en af Englands bedste, nemlig ingen ringere end Hanif Kureishi som stod bag ordene i den Oscar-nominerede succesfilm ”My Beautiful Laundrette” (1984) og bl.a. bogen ”The Buddha of Suburbia” (1993). Så alene kombinationen af disse 2 talenter er i sig selv nok til at leje/købe denne film.

Filmens tempo kan til tider godt virke som filmet teater. Der er ikke kælet for lydsiden som i ”Enduring Love/Evig Kærlighed” og der er heller ikke leget med billederne på samme måde, men det gør heller ikke noget for skuespillet er i top og dialogen holder dig fanget til skærmen hele vejen igennem de næsten 2 timer filmen varer.

Filmen er meget intens og giver meget at snakke om efter filmen for den sætter et kritisk øje på konsekvenserne af det moderne, og ikke altid lige nærværende, familieliv, på den skrøbelige hængebro, der er spændt ud over generationskløften - og på de følelser, der går på tværs af, ikke mindst, aldersgrænserne ved bl.a. at viser at kærlighed ikke har nogen alder og på tros af man rammes af en tragedie i en sen alder kan man sagtens komme videre og få et fornuftig liv, hvis man selv ønsker det.

DVD udgivelsen er en kedelig om gang hvor det mest spændende er kommentarsporet med Michell og hans producer Kevin Loader, der kommer med anekdoter og andre historier om filmen og dens tilblivelse.

Filmen er ikke et must, men rart at se en instruktør som ikke tager skade af en tur og succes i Hollywood.

Film: 7/10
Billede: 6/10
Lyd: 6/10
Replay Value: 6/10

Skriv ny kommentar: