Århus Studenternes Filmklub, den århusianske afdeling af Cinemateket, viste i dag denne franske klassiker af Jacques Becker, som jeg stiftede bekendtskab med i dag for første gang. Hvis der eventuelt er nogen herinde, der kender mere til ham, så vil jeg meget gerne høre et par meninger om hans film.
"Antoine et Antoinette" er en sød lille film, der umiddelbart kan betegnes som et lystspil. Der er slapstick og ufarlig spænding til den store guldmedalje. Men samtidig er der også noget andet på spil i denne film. Den mørke side af en stormende forelskelse: jalousi, mindreværdskomplekser, usikkerhed. Det er utroligt flot gjort af Becker, at han kan lave et underholdende og tilforladeligt lystspil og samtidig indenfor lystspilsrammerne behandle disse dybereliggende temaer.
I efterkrigstiden, filmens samtid, slider det forelskede ægtepar, Antoine (Roger Pigaut) og Antoinette (Claire Maffei) i det for at klare sig igennem hverdagen. De bor i en slidt lejlighed i en boligblok fyldt med andre arbejdere uden den mindste smule luksus så som varme. I blokken hjælper alle til gengæld sine medmennesker, og Antoine og Antoinette er lykkelige for at have hinanden. Men Antoine er usikker og jaloux, når mændene flirter med den smukke Antoinette. Noget der ikke sker så sjældent.
Antoine bliver specielt misundelig, da en gammel gris af en købmand (Noel Roquevert) lægger kraftigt an på Antoinette og tilbyder hende et job i sin butik. Heldigvis finder parret en bedre vej til økonomisk velstand: Antoinette vinder i lotto. Men på vej ned for at indløse Antoinettes lotto-kupon mister Antoine pungen, hvor lotto-kuponen er i. Og så er der dømt krise.
Scenen, hvor Antoine famler efter kuponen i lotto-kontoret, mens en piano stemmes i baggrunden, og dermed skaber intens musik, er virkelig god. Teknisk set er filmen i det hele taget god. Den er berømt i filmhistorien for at have flest klip i sin tid med gennemsnitligt et shot hvert femte sekund. Det er ganske normalt efter vores standarder i dag, hvor et shot på et sekund i en krydsklippet dialog-scene er meget. Dengang var det dog radikalt anderledes, og det er interessant at se en film fra den tid klippet på denne måde.
Det var en slidt dansk tekstet version, som Århus Studenternes Filmklub viste, så billedet og lyden var langt fra optimalt. Og så var tekstningen heller ikke god. Enkelte gange blev sætninger overhovedet ikke oversat. Men bag disse forstyrrende elementer var der en virkelig god film.
Specielt den centrale scene, hvor Antoine sidder stille for sig selv i en park og skammer sig over, at han mistede lottokuponen, er værd at bide mærke i. Den viser en mand, der fik den gyldne chance for at overkomme sit eget lave selvværd som en mand og forsørger anno 1940erne, og som spildte den, og nu må sælge sin kone til købmanden. Eller måske blot en forelsket mand, der tvivler på, at kærligheden er stærk nok.
Når han endelig slipper sin indre uro løs i en slapstick fistfight med en flok hujende naboer, som Antoinette ellers tilkaldte for at stoppe kampen, så er vi igen tilbage i lystspillet. Men sammen med underholdningen formår Becker også at servere os noget lidt mere næringsrigt filmisk føde.
Min vurdering 7/10 (ville muligvis være højere i en bedre udgave) IMDB 8/10
Den findes desværre kun i en VHS-udgave, men jeg sætter min lid til, at Criterion eller et andet fornuftigt selskab en dag udgiver en Becker-boks. Ordet Becker-boks ligger rigtig godt i munden, så de burde næsten udgive den af den grund alene :)
Fik endelig set denne ubådsfilm i går efter et lille køb fra dvdfromkorea.com.
Som mange andre ubådsfilm er scenariet forholdsvist fast igennem hele filmen, men til gengæld også et fedt scenarie - en blikdåse der sejler rundt under vandet med dybvandsbomber om ørerne. Tror nærmest ikke det bliver mere stressende. :-)
Den første halvdel af filmen går i et ret tjept tempo og på et tidspunkt undrede jeg mig over hvad de mon ville fylde resten af filmen ud med. Heldigvis stiger spændingskurven en hel del i den sidste halvdel. Filmen fungerer som sådan udmærket, men synes bare der mangler lidt for at bringe den helt op på hvad film som Das Boot, Hunt for the Red October og Crimson Tide har at byde på. Tror ikke jeg var helt så fanget af den, men har svært ved at sætte fingeren på hvad det skyldes. Måske skal jeg bare lige prøve at se den igen, da jeg nu kender karaktererne lidt bedre.
Den tekniske del af udgivelsen er dog BESTEMT ikke til at beklage sig over. Har købt 2-disc DTS R3 udgaven og både cover, billede og ikke mindst lyd er fremragende. Lydsporet er jo normalt ret meget i fokus for undervandsfilm og det gælder også for U-571. DTS sporet er godt fyldt ud med mange konstante små lyde der hjælper til følelsen af at befinde sig nede i røret. Særlig dybhavsbomberne - både de fjerne, men også dem der kommer lidt nærmere - er fremragende! Jeg kan godt forstå at jeg har læst om denne DVD som en reference-skive indenfor DTS lyd. Jeg var bestemt ganske godt tilfreds.
Alt i alt synes jeg bestemt filmen er et køb/syn værd, særligt hvis man har et DTS-anlæg eller bare generelt er glad for genren.
7 / 10
The Constant Gardener (2005)
Købte denne skive for nyligt på R2DK DVD for en 50'er. Og efter min mening skal man i hvert fald ikke give mere end det for den.
Jeg plejer at være ret begejstret for både Ralph Fiennes og Rachel Weisz, men synes ikke helt det fungerer i denne film. Nu vil jeg ikke røbe for meget af handlingen, men synes bare ikke deres forhold fungerer oppe i mit hoved og det gør det lidt svært for mig at spise resten af historien. Oven i det synes jeg kameraføringen, særligt i starten, bar alt for meget præg af "jo mere vi ryster det håndholdte kamera, desto mere realistisk bliver det nok"-syndromet. Hold nu op for pokker! Noget af fotograferingen er ganske godt, mens andre billeder overhovedet ikke fungerer for mig. Ved ikke om det er meningen at billederne skal have et amatør-agtigt look?!
Også i denne film er spændingskurven svag i starten og tager så kraftigt til i filmens anden halvdel. Og det er sådan set også en fin nok opbygning, men hvis man som jeg har lidt svært ved at æde første halvdel, så bliver anden også derefter. En skam, da jeg egentligt tror der kunne være kommet noget bedre ud af denne film. Nu var det ikke årsagen til jeg købte den, men på coveret praler den flot med "Af instruktøren bag City of God". Til det vil jeg blot advare om at de altså slet ikke minder om hinanden.
Billedet er ok, men havde nogle problemer med lyden - særligt i starten synes jeg at talen var ret lav, mens musik og effekter ret høj. Dette irriterede mig ret meget, da jeg blev nødt til at skrue op og ned hele tiden afhængigt af hvad scenen indeholdt. Synes dog det blev bedre i sidste halvdel eller måske lidt før. Ved ikke om der er andre der har erfaringer med det? Nu er det selvfølgelig en film mest er baseret på dialog, men der var næsten ingen aktivitet i mine baghøjtalere heller. Tjekkede flere gange at jeg ikke havde mit anlæg stående på stereo istedet for surround. :-)
Vil ikke anbefale at købe denne udgivelse. Nøjes med at leje/låne den istedet IMO.
5 / 10
Ps. SandrewMetronome - HOLD OP med at sætte reklamer i underteksterne ved rulleteksterne! Det er mere end rigeligt i fylder op med trailers inden man kan komme til at se filmen.
Jeg synes at det største problem ved "U-571", er at man ikke får den samme klaustrofobiske følelse, som man får i "Das Boot". De gange jeg har set den, har jeg næsten fået det dårligt p.g.a. stemningen i ubåden, noget jeg slet ikke har oplevet med "U-571".
Jeg må sige at jeg er dybt uenig med McPeter mht. The Constant Gardener”. IMHO er den klart anbefalelsesværdig. Den er på én gang en utrolig spændende thriller, en rørende kærlighedshistorie og et tankevækkende billede af den enorme klasseforskel på vores egen og den 3. verden. Jeg fandt historien vedkommende og velfortalt.
Rent visuelt er filmen utrolig smuk og spændende komponeret. Jeg faldt pladask for Meirelles og Charlones specielle billedkompositioner og skæve kameravinkler, det er en mega flot film!!
Skuespilpræstationerne er fine hele vejen rundt, men Rachel Weisz er den der brænder sig klarest ind på nethinden. En flot flot præstation som hun da også helt fortjent rykkede både en Oscar og en Golden Globe hjem for (bedste kvindelige birolle).
TCG er en utrolig intelligent film, der stiller krav til sit publikum og helt klart en film, der skal ses mere end én gang. Oven i hatten så er soundtracket/scoret også glimrende.
5/6
Just because the fucker's got a library card doesn't make him Yoda!
Blev rimelig skuffet over den. Havde forventet meget, måske for meget. Men var da alligevel underholdt. Michael Keaton er rigtig god som Beetlejuice, selvom han ikke er så mget med i filmen.
Syntes personligt ikke så meget om effekterne, og havde en følelse af at alt gik for hurtigt, og så var filmen slut.
6/10
Finding Neverland
Den fulgte med et eller andet ugeblad som min mor køber og havde så fået den af hende. Jeg fandt ud af den er på Imdb's top 250 så det lokkede ret meget.
Jeg blev glædeligt overrasket, synes Johhney Depp spiller fantastisk i denne. Jeg følte virkelig for karaktererne. Og fik tårer i øjenene under filmen ; )
#124 - For mig var thriller-delen på det jævne, mens jeg slet ikke faldt for den rørende kærlighedshistorie. Det jeg fik mest ud af er som du skriver det tankevækkende billede af den enorme klasseforskel på vores egen og den 3.verden.
Mht. billedkompositionerne, så var der ind imellem nogle fantastisk flotte af dem, samt de skæve kameravinkler som jeg egentligt også synes godt om. Synes bare der var mindst ligeså mange af billedkompositionerne som jeg ikke brød mig om, selvom det nok nærmere skyldes kameraføringen en den egentligt billedkomposition. :-)
Mht. Rachel Weisz, så gjorde hun det også udemærket, men tror det trækker ned at samspillet mellem de to ikke rigtigt fungerer for mig. Som jeg skrev plejer jeg at være mere begejstret for hende, for hun er en utroligt dygtig skuespillerinde.
Men som du slutter af med at skrive, så er det nok en film jeg bør se mere end den ene gang. Noget af det kan jo muligvis også være at jeg måske har haft for høje eller forkerte forventninger til den. Må indrømme der er flere film jeg først har brudt mig om ved andet gensyn, så der er trods alt håb... :-) Forbeholder mig ret til at ændre mening i hvert fald. ;-)
Og så fik jeg slet ikke nævnt soundtracket i min lille anmeldelse, for det bør bestemt fremhæves. Utroligt godt og stemningsfyldt.
Har fået set Babel og er endt på 5/6 for den. Er på mange punkter enig med filmz anmelderen, så har bare tilføjet lidt i tråden omkring anmeldelsen: http://filmz.dk/forum/item/25902/#4
#121 mr gaijin 17 år siden
Århus Studenternes Filmklub, den århusianske afdeling af Cinemateket, viste i dag denne franske klassiker af Jacques Becker, som jeg stiftede bekendtskab med i dag for første gang. Hvis der eventuelt er nogen herinde, der kender mere til ham, så vil jeg meget gerne høre et par meninger om hans film.
"Antoine et Antoinette" er en sød lille film, der umiddelbart kan betegnes som et lystspil. Der er slapstick og ufarlig spænding til den store guldmedalje. Men samtidig er der også noget andet på spil i denne film. Den mørke side af en stormende forelskelse: jalousi, mindreværdskomplekser, usikkerhed. Det er utroligt flot gjort af Becker, at han kan lave et underholdende og tilforladeligt lystspil og samtidig indenfor lystspilsrammerne behandle disse dybereliggende temaer.
I efterkrigstiden, filmens samtid, slider det forelskede ægtepar, Antoine (Roger Pigaut) og Antoinette (Claire Maffei) i det for at klare sig igennem hverdagen. De bor i en slidt lejlighed i en boligblok fyldt med andre arbejdere uden den mindste smule luksus så som varme. I blokken hjælper alle til gengæld sine medmennesker, og Antoine og Antoinette er lykkelige for at have hinanden. Men Antoine er usikker og jaloux, når mændene flirter med den smukke Antoinette. Noget der ikke sker så sjældent.
Antoine bliver specielt misundelig, da en gammel gris af en købmand (Noel Roquevert) lægger kraftigt an på Antoinette og tilbyder hende et job i sin butik. Heldigvis finder parret en bedre vej til økonomisk velstand: Antoinette vinder i lotto. Men på vej ned for at indløse Antoinettes lotto-kupon mister Antoine pungen, hvor lotto-kuponen er i. Og så er der dømt krise.
Scenen, hvor Antoine famler efter kuponen i lotto-kontoret, mens en piano stemmes i baggrunden, og dermed skaber intens musik, er virkelig god. Teknisk set er filmen i det hele taget god. Den er berømt i filmhistorien for at have flest klip i sin tid med gennemsnitligt et shot hvert femte sekund. Det er ganske normalt efter vores standarder i dag, hvor et shot på et sekund i en krydsklippet dialog-scene er meget. Dengang var det dog radikalt anderledes, og det er interessant at se en film fra den tid klippet på denne måde.
Det var en slidt dansk tekstet version, som Århus Studenternes Filmklub viste, så billedet og lyden var langt fra optimalt. Og så var tekstningen heller ikke god. Enkelte gange blev sætninger overhovedet ikke oversat. Men bag disse forstyrrende elementer var der en virkelig god film.
Specielt den centrale scene, hvor Antoine sidder stille for sig selv i en park og skammer sig over, at han mistede lottokuponen, er værd at bide mærke i. Den viser en mand, der fik den gyldne chance for at overkomme sit eget lave selvværd som en mand og forsørger anno 1940erne, og som spildte den, og nu må sælge sin kone til købmanden. Eller måske blot en forelsket mand, der tvivler på, at kærligheden er stærk nok.
Når han endelig slipper sin indre uro løs i en slapstick fistfight med en flok hujende naboer, som Antoinette ellers tilkaldte for at stoppe kampen, så er vi igen tilbage i lystspillet. Men sammen med underholdningen formår Becker også at servere os noget lidt mere næringsrigt filmisk føde.
Min vurdering 7/10 (ville muligvis være højere i en bedre udgave)
IMDB 8/10
Den findes desværre kun i en VHS-udgave, men jeg sætter min lid til, at Criterion eller et andet fornuftigt selskab en dag udgiver en Becker-boks. Ordet Becker-boks ligger rigtig godt i munden, så de burde næsten udgive den af den grund alene :)
#122 McPeter 17 år siden
Fik endelig set denne ubådsfilm i går efter et lille køb fra dvdfromkorea.com.
Som mange andre ubådsfilm er scenariet forholdsvist fast igennem hele filmen, men til gengæld også et fedt scenarie - en blikdåse der sejler rundt under vandet med dybvandsbomber om ørerne. Tror nærmest ikke det bliver mere stressende. :-)
Den første halvdel af filmen går i et ret tjept tempo og på et tidspunkt undrede jeg mig over hvad de mon ville fylde resten af filmen ud med. Heldigvis stiger spændingskurven en hel del i den sidste halvdel. Filmen fungerer som sådan udmærket, men synes bare der mangler lidt for at bringe den helt op på hvad film som Das Boot, Hunt for the Red October og Crimson Tide har at byde på. Tror ikke jeg var helt så fanget af den, men har svært ved at sætte fingeren på hvad det skyldes. Måske skal jeg bare lige prøve at se den igen, da jeg nu kender karaktererne lidt bedre.
Den tekniske del af udgivelsen er dog BESTEMT ikke til at beklage sig over. Har købt 2-disc DTS R3 udgaven og både cover, billede og ikke mindst lyd er fremragende. Lydsporet er jo normalt ret meget i fokus for undervandsfilm og det gælder også for U-571. DTS sporet er godt fyldt ud med mange konstante små lyde der hjælper til følelsen af at befinde sig nede i røret. Særlig dybhavsbomberne - både de fjerne, men også dem der kommer lidt nærmere - er fremragende! Jeg kan godt forstå at jeg har læst om denne DVD som en reference-skive indenfor DTS lyd. Jeg var bestemt ganske godt tilfreds.
Alt i alt synes jeg bestemt filmen er et køb/syn værd, særligt hvis man har et DTS-anlæg eller bare generelt er glad for genren.
7 / 10
The Constant Gardener (2005)
Købte denne skive for nyligt på R2DK DVD for en 50'er. Og efter min mening skal man i hvert fald ikke give mere end det for den.
Jeg plejer at være ret begejstret for både Ralph Fiennes og Rachel Weisz, men synes ikke helt det fungerer i denne film. Nu vil jeg ikke røbe for meget af handlingen, men synes bare ikke deres forhold fungerer oppe i mit hoved og det gør det lidt svært for mig at spise resten af historien. Oven i det synes jeg kameraføringen, særligt i starten, bar alt for meget præg af "jo mere vi ryster det håndholdte kamera, desto mere realistisk bliver det nok"-syndromet. Hold nu op for pokker! Noget af fotograferingen er ganske godt, mens andre billeder overhovedet ikke fungerer for mig. Ved ikke om det er meningen at billederne skal have et amatør-agtigt look?!
Også i denne film er spændingskurven svag i starten og tager så kraftigt til i filmens anden halvdel. Og det er sådan set også en fin nok opbygning, men hvis man som jeg har lidt svært ved at æde første halvdel, så bliver anden også derefter. En skam, da jeg egentligt tror der kunne være kommet noget bedre ud af denne film. Nu var det ikke årsagen til jeg købte den, men på coveret praler den flot med "Af instruktøren bag City of God". Til det vil jeg blot advare om at de altså slet ikke minder om hinanden.
Billedet er ok, men havde nogle problemer med lyden - særligt i starten synes jeg at talen var ret lav, mens musik og effekter ret høj. Dette irriterede mig ret meget, da jeg blev nødt til at skrue op og ned hele tiden afhængigt af hvad scenen indeholdt. Synes dog det blev bedre i sidste halvdel eller måske lidt før. Ved ikke om der er andre der har erfaringer med det? Nu er det selvfølgelig en film mest er baseret på dialog, men der var næsten ingen aktivitet i mine baghøjtalere heller. Tjekkede flere gange at jeg ikke havde mit anlæg stående på stereo istedet for surround. :-)
Vil ikke anbefale at købe denne udgivelse. Nøjes med at leje/låne den istedet IMO.
5 / 10
Ps. SandrewMetronome - HOLD OP med at sætte reklamer i underteksterne ved rulleteksterne! Det er mere end rigeligt i fylder op med trailers inden man kan komme til at se filmen.
#123 filmz-Kadann 17 år siden
Jeg synes at det største problem ved "U-571", er at man ikke får den samme klaustrofobiske følelse, som man får i "Das Boot". De gange jeg har set den, har jeg næsten fået det dårligt p.g.a. stemningen i ubåden, noget jeg slet ikke har oplevet med "U-571".
#124 wiseguy 17 år siden
IMHO er den klart anbefalelsesværdig. Den er på én gang en utrolig spændende thriller, en rørende kærlighedshistorie og et tankevækkende billede af den enorme klasseforskel på vores egen og den 3. verden. Jeg fandt historien vedkommende og velfortalt.
Rent visuelt er filmen utrolig smuk og spændende komponeret. Jeg faldt pladask for Meirelles og Charlones specielle billedkompositioner og skæve kameravinkler, det er en mega flot film!!
Skuespilpræstationerne er fine hele vejen rundt, men Rachel Weisz er den der brænder sig klarest ind på nethinden. En flot flot præstation som hun da også helt fortjent rykkede både en Oscar og en Golden Globe hjem for (bedste kvindelige birolle).
TCG er en utrolig intelligent film, der stiller krav til sit publikum og helt klart en film, der skal ses mere end én gang. Oven i hatten så er soundtracket/scoret også glimrende.
5/6
#125 filmz-Bruce 17 år siden
#126 Bohemian 17 år siden
Blev rimelig skuffet over den. Havde forventet meget, måske for meget. Men var da alligevel underholdt.
Michael Keaton er rigtig god som Beetlejuice, selvom han ikke er så mget med i filmen.
Syntes personligt ikke så meget om effekterne, og havde en følelse af at alt gik for hurtigt, og så var filmen slut.
6/10
Finding Neverland
Den fulgte med et eller andet ugeblad som min mor køber og havde så fået den af hende. Jeg fandt ud af den er på Imdb's top 250 så det lokkede ret meget.
Jeg blev glædeligt overrasket, synes Johhney Depp spiller fantastisk i denne. Jeg følte virkelig for karaktererne.
Og fik tårer i øjenene under filmen ; )
8/10
#127 McPeter 17 år siden
Mht. billedkompositionerne, så var der ind imellem nogle fantastisk flotte af dem, samt de skæve kameravinkler som jeg egentligt også synes godt om. Synes bare der var mindst ligeså mange af billedkompositionerne som jeg ikke brød mig om, selvom det nok nærmere skyldes kameraføringen en den egentligt billedkomposition. :-)
Mht. Rachel Weisz, så gjorde hun det også udemærket, men tror det trækker ned at samspillet mellem de to ikke rigtigt fungerer for mig. Som jeg skrev plejer jeg at være mere begejstret for hende, for hun er en utroligt dygtig skuespillerinde.
Men som du slutter af med at skrive, så er det nok en film jeg bør se mere end den ene gang. Noget af det kan jo muligvis også være at jeg måske har haft for høje eller forkerte forventninger til den. Må indrømme der er flere film jeg først har brudt mig om ved andet gensyn, så der er trods alt håb... :-) Forbeholder mig ret til at ændre mening i hvert fald. ;-)
Og så fik jeg slet ikke nævnt soundtracket i min lille anmeldelse, for det bør bestemt fremhæves. Utroligt godt og stemningsfyldt.
#128 chronaden 17 år siden
#129 McPeter 17 år siden
http://filmz.dk/forum/item/25902/#4
#130 filmz-Narniabæver 17 år siden
Uhyggelig sjov spøgelses komedie med bl.a. Christina Ricci baseret på de gamle tegnefilm.
9/10
Charlotte's Web 2 (2003)
OK fortsættelse til Charlotte's Web fra 1973, og Amanda Bynes medvirker som en af Charlotte's unger.
8/10