Gravatar

#14421 misuma 13 år siden

Genså I Saw The Devil.

Desuden tog jeg mig sammen til at ta'r foliet af en film hvortil jeg forventede meget meget lidt. Jeg smed filmen på og blev gladeligt overrasket.

Dorothy er titlen.

På coveret står der, at det er den moderne udgave af Exorcisten. Jeg synes det er en skam, at nogen har følt sig fristet til at skrive dette i håb om at skaffe et større publikum. For det første synes jeg at sammenligningsgrundlaget er meget lille for at sige det mildt, for det andet mener jeg at filmen er god nok til at stå på egne ben.

En kvindelig psykolog rejser ud til en lille engelsk ø for at undersøge/vurdere barnepigen Dorothy, som mishandlede det lille barn hun skulle passe. Vi finder hurtigt ud af, at svarene ikke er så ligetil og at øboerne ved mere end de giver udtryk for...hvilket er meget lidt i forvejen.

Størstedelen af castet er relativt ukendte hvilket gi'r lidt ekstra, skuespillet fejler iøvrigt intet, tværtimod. Filmen vinder desuden ved flere overraskelsesmomenter...

4,5/6
Redrum Redrum Red...Rum Red...what?
Gravatar

#14422 knipsknips 13 år siden

Har set 4 af Hannibal Lector filmene de sidste par dage.

Hannibal Rissing
3/6
Dejligt med en forhistorie som forklarer hvorfor Lector, er blevet som han er. Dog er skuespillet ikke altid lige godt. Men alt i alt en god film.

Red Dragon
3/6
Ralph Fines er ganske fin og uhyggelig som Red Dragon. Hopkins er igen god som Hannibal, dog virker slutscenen (i Northons hus) lidt for action præget, istedet for, at holde det i thriller/gys genren.

Ondskabens Øjne
5-6/6
Hopkins er fremragende, helt fortjent, at han fik en Oscar for sin præsentation.
Nok det mest uhyggelige ansigt og sæt øjne Hopkins levere som Hannibal.

Hannibal
4/6
Hopkins er stadigvæk skræmmende som Hannibal, dog er der visse karakterer som trækker den samlede bedømmelse lidt ned.
Gravatar

#14423 loki 13 år siden

Dette er en ganske interessant gennemgang af Prometheus (naturligvis fyldt med spoilers, så vent evt. med at læse til efter filmen).

Prometheus Unbound: What The Movie Was Actually About

Generelt set finder jeg stadigvæk tempoet, persongalleriet, de konstante nye situationer uden fordybelse for skuffende, men hans perspektiv gør da historien lidt mere logisk. (Hvis logisk da er det rette ord at bruge her heh...)
www.peakoil.dk
Gravatar

#14424 Richard Burton 13 år siden

#14423 Mange tak Loki! Det var godt nok .... interessant ... i mangel af et bedre ord lige her og nu til at forklare wow faktoren. Er par sekvenser, som er absolut "mindblowing", end det jeg havde opfattet og betydningen af selvopofrelse er jo markant.

From the Engineers' perspective, so long as humans retained that notion of self-sacrifice as central, we weren't entirely beyond redemption. But we went and screwed it all up, and the film hints at when, if not why: the Engineers at the base died two thousand years ago. That suggests that the event that turned them against us and led to the huge piles of dead Engineers lying about was one and the same event. We did something very, very bad, and somehow the consequences of that dreadful act accompanied the Engineers back to LV-223 and massacred them.

Hvad jeg havde fortolket det som var, at vi "fuckede det op" for 2000 år siden, FORDI vi vendte os mod religion. Men det var romerriget, som satte en stopper for den selvopofrelse, som var central for ingeniørernes tankesæt.

[spoiler]Og endnu mere interessant er det, at det sorte virus reagerer på "tankesæt"..

... models its behaviour on the user's mental state

The slime begins to engender new life, drawing not from a self-sacrificing Engineer but from human hunger for knowledge, for more life, for more everything.

Det er altså den blotte tilstedeværelse af menneskerne, som er katalysator for, at hele hulens fauna går amok. Der reagerer IKKE på David ... fordi han er en robot. Vi er som race blevet fuldkommen "fucked beyond recognition" og derfor reagerer ingeniøren jo nærmest instinktivt med at udslette os. Der er intet at snakke om. Vi har som race udviklet os til en vederstyggelighed, som er langt udenfor redning.

Men fuck. Det her er jo endnu mere vildt udtænkt. Lukas 1:36 fra bibelen:

"What's more, your relative Elizabeth has become pregnant in her old age! People used to say she was barren, but she has conceived a son and is now in her sixth month."

Passer fuldkommen på Elizabeth Shaw. Tidspunkt, juleaften.

Og fantastisk close up

As a closing point, let me draw your attention to a very different strand of symbolism that runs through Prometheus: the British science fiction show Doctor Who. In the 1970s episode 'The Daemons', an ancient mound is opened up, leading to an encounter with a gigantic being who proves to be an alien responsible for having guided mankind's development, and who now views mankind as a failed experiment that must be destroyed. The Engineers are seen tootling on flutes, in exactly the same way that the second Doctor does. The Third Doctor had an companion whose name was Liz Shaw, the same name as the protagonist of Prometheus. As with anything else in the film, it could all be coincidental; but knowing Ridley Scott, it doesn't seem very likely.

Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#14425 misuma 13 år siden

Snowtown

Filmen er gennemsyret af en realisme jeg alt for sjældent ser i film. En realisme som mangfoldiggøre modbydelighedernes gennemslagskraft. Var disse grusomheder portrætteret i en Hollywood produktion havde effekten næppe været den samme.

Måske er jeg stadig blændet af karakterenes autenticitet, men skuespil på dette her niveau, er en mangelvare i de højere og mere gyldne luftlag.

5/6
Gravatar

#14426 loki 13 år siden

Så velkommen, og ja jeg fandt det netop også ganske interessant (nogle vil nok finde det religiøse aspekt langt ude eller frastødende hvis man er troende).
www.peakoil.dk
Gravatar

#14427 Richard Burton 13 år siden

loki (14426) skrev:
Så velkommen, og ja jeg fandt det netop også ganske interessant (nogle vil nok finde det religiøse aspekt langt ude eller frastødende hvis man er troende).

Their loss :)
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#14428 colocho 13 år siden

#14423 - Utroligt spændende læsning! Har set den to gange nu, og den bliver ved med at rumstere oppe i hovedet, det må være et godt tegn :-)
I admire its purity. A survivor... unclouded by conscience, remorse, or delusions of morality.
Gravatar

#14429 Batsy 13 år siden

War Horse

Var overrasket over at jeg fandt den mere end bare god, synes den var fremragende.

Ja den er lidt over the top, men hvad forventede i når titlen "War Horse" blev introduceret? Jeg kunne godt lide den, især at se den med mine forældre som synes den var rigtig god, de spottede hele 4 fejl i den, mest pga de havde skiftet hesten ud utalige gange, en ikke heste kender vi ikke kunne se fejlen her i. Folk som kan lide eventyr film vil kunne lide den her, men dem der er mere til de seriøse krigsfilm, vil nok ikke finde den her noget for dem. Jeg kan lide begge dele, og filmen indeholder mange flotte, medrivende krigscener og Spielberg har sku noget af et øje for fremragende krigscener.

Det eneste i filmen som jeg fandt lidt for dårligt, var de 2 tyske drenge, men ellers de andre folk, Hesten Joey støder ind på synes jeg deres roller gode.

Dog vis jeg ikke havde set en hest i mit liv, var bange for dem, eller bare ikke fandt dem så prægtige dyr som de ER og det kan ikke benægtes guys and girls! Så vil jeg nok aldrig have set det store i den her film. Er ikke så meget for heste, er nok den mindst i familien der interssere sig for filmen, og finder nogle af scenerne lidt Cheesy/pinlige, men Spielberg har det med at lave lidt klicherede scener, det ødelægger dog aldrig filmen for mig

I LIKE IT, måske fortjente den nomineringen for bedste film, eller måske ikke. Jeg skal hvertfald have den i min samling af film, fordi det en fremragende eventyr film, med 1 verdenskrig som baggrunds historie.

7-8/10

"I learned that courage was not the absence of fear, but the triumph over it".

Gravatar

#14430 misuma 13 år siden

We Need To Talk About Kevin

Da filmen var slut var mine øjeæbler nærmest udtørret, jeg glemt skisme da næsten at blinke.

Ret intens film.

5/6

Skriv ny kommentar: