#99 Havde samme følelse mht. kvaliteten de første par afsnit, men ved andet gennemsyn havde det ændret sig. Da kendte jeg mere til Ron Moores præmisser for serien, i hvilken retning han ønskede at tage science fiction og den værdi han tillægger karakterudvikling og plot fremfor action alene.
Dette interview er godt at læse og ellers er Ron Moores blog uvurderlig. Bl.a. har jeg fundet flere forklaringer dér, på noget som måske ved første øjekast ikke hang helt sammen.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Fandt dette fænomenale svar fra Ron Moore på en journalists stupide reaktionære spørgsmål:
Q: I have a friend who has a son and they both enjoy watching the new Battlestar Galactica. But it is a very frustrating thing when he cannot allow his son watch the show when there are sex scenes and constant sexual innuendo scattered throughout the episodes.
The standard of the stories are superb and I would have to say it is one of the finest sci fi series I have seen in a long time. BUT IT DOESNT NEED SEX TO GET THE VIEWERS. Call me a little old fashioned but I nor others that I know really appreciate having to endure sex scenes that really do not further the story in any significant way. In fact I think they are rather pointless."
A: First of all, I'm sorry your friend can't watch the show with his son, but I always intended this series to be for adults. I have two small children, and I wouldn't dream of letting them watch the show -- mostly because of the violent content. Second of all, I disagree that the sexuality is intended to be exploitative or that it's somehow not integral to the story. We're presenting adult human beings as adults, and their sexuality is a key part of their lives. Baltar's sexual weaknesses, Sharon & Tyrol's forbidden love affair, and Starbuck's promiscuity are part of who and what they are. I think the only reason this gets the kind of attention is does is that we're not used to seeing sex treated maturely in science fiction -- nine times out of ten, any sex is either something to snigger at or to make fun of. Somehow it's okay to fetishize sex by putting women in S&M leather "space" outfits or have Carrie Fisher run around in harem clothes (not that there's anything wrong with that), but to portray two mature adults simply having sex is somehow controversial in sci-fi circles.
I'd also point out, as I have many times before, the strange standards of American audiences, who can become red-faced with indignation over nudity, but find no problem with slasher films or chains-saw massacres. I mean, Galactica's premised on a massive genocide, and the pilot deals with violent, shocking deaths over and over again, but people get upset about the sex? Weird....
Touché!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Har fået set en del film på det sidste. Her er en kort og hård bedømmelse af filmene... :-)
Danny the Dog Ganske underholdende film. Morgan Freeman er som altid god og Jet Li deler som altid øretæver ud. Intet nyt der. :-) Jet Li's udvikling minder mig lidt om Rainman ("It's wet"). Sjove karakterer, især skurken. RET voldsomme kampscener, om end der ikke er så mange af dem som jeg havde regnet med. Ret flot lavet også. Værd at se, men man skal nok tænke over publikummet. Ville fx ikke vise den til mine forældre pga. hårde kampscener, selvom de sikkert ville have syntes udemærket om resten af historien. :-)
4½ / 6
The Machinist Ved ikke rigtigt hvad jeg havde forventet af denne film og det er måske i virkeligheden en god ting. Semi-overraskende slutning. Christian Bale spiller ret skræmmende og det er vildt at tænke på han fik rollen som Batman lige efter denne film - damn han er skinny! Værd at se hvis man er til thrillers, men mangler dog lige det sidste for at gøre den rigtig god.
4 / 6
Constantine Udemærket actionfilm om himmel og helvede. Lever op til forventningerne men heller ikke mere. En del af effekterne er ret flot lavet og synes egentligt meget godt om plottet i filmen, selvom det på den anden side er ret langt fra top-10 over bedste plots. ;-) Keanu Reeves leverer ikke særligt overraskende ikke nogen pragtpræstation, men fungerer ok så længe han bare ryger smøger eller slås - og han gør begge ting en del. :-D
4 / 6
Crash Så den i biffen i sommer og det var rart med et gensyn. Filmen er opbygget Short Cuts/Magnolia/Love Actually-agtigt, hvor man følger en række mennesker i deres "dagligdag" og ser hvordan deres liv og handlinger influerer på hinanden. Filmens hovedtema er racisme og fordomme, som den laver en del twist med igennem filmen. Dette munder ud i en masse små overraskelser som jeg ikke vil afsløre her - vil dog nøjedes med at sige at der er masser at tænke over efterfølgende. Ud over en utrolig flot billedside er soundtracket også meget passende. Stille og roligt og meget flot. Understøtter handlingen/stemningen ret godt. Denne film er efter min mening en must-see og jeg kan i hvert fald godt se hvorfor den er nomineret til 6 Oscars (inkl. bedste film), selvom nogle af jer nok vil mene at min karakter måske er lige rundhåndet nok. :-) Men er bare ret pjattet med denne "genre" film.
6 / 6
Monster's Ball Fandt denne film hos TP til 25,- og så måtte det jo være på tide at se filmen der sikrede os alt for lang tids hysteri fra Halle Barry til Oscar-showet for nogle år siden. :-) Men ak - filmen skuffede mig desværre ret meget. :-( Synes der har været en del film der omhandler temaet dødsstraf bedre. Derudover var der flere steder jeg syntes historien/skuespillet halter, her tænker jeg dog primært på Billy Bob Thornton, hvis karakter ændrer sig lige end tand for hurtigt efter min smag. Synes ellers han plejer at være ret god. :-( Derudover var jeg heller ikke særligt imponeret af Halle Berry - det har jeg egentligt aldrig rigtigt været når jeg tænker over det. Kan ikke lige huske de andre kandidater fra det år, men kan ikke lade være med at tænke at jeg ikke helt synes det er en Oscar værd. :-(
3 / 6
Kingdom of Heaven Så blev det også til Ridley Scotts ridderfilm. Må indrømme at den nok levede meget godt op til de forventninger jeg havde til den - hvilket desværre ikke var noget særligt. :-) Historien er ret tynd flere steder og forholdene mellem karaktererne er meget overfladisk synes jeg - både had og kærlyhed. Motiverne er også lidt for søgte. Og så forstår jeg slet ikke hvordan en - iøvrigt åndssvagt spinkel - smed magter at gøre og tænke alle de ting han gør. Com'on! Orlando Bloom er simpelthen så fejl-casted til den rolle. Han magter ikke at løfte rollen og selvom han skal snakke til flere hundrede soldater nøjedes han med at mumle lidt i skægget. Hvad blev der af "motivationstalerne" fra Braveheart og Gladiator?! Nu er det ikke fordi jeg bare vil have en Mel Gibson/Russel Crowe 2 i den rolle - synes bare det er særdeles utroværdigt at en mand der bruger hele dagen på at løfte og banke på jern er så splejset... :-D Det skal dog siges at der er en del visuelt flotte scener med i filmen, så er da glad for at have set den. Dog kan jeg ikke lade være med at synes deres blider står lidt i skyggen af dem fra LOTR: ROTK... :-D Synes det er svært at forholde sig til at det er den samme mand der har lavet Kingdom of Heaven som der har lavet Gladiator. Tror han måske bare skulle have stoppet mens legen var god og så kastet sig over en anden genre. Ved ikke hvad der er inkluderet i den kommende Director's Cut af filmen, men man kan jo håbe på at historien bliver understøttet bedre. Efter min mening var der dog ikke så mange forbedringer ved Gladiator EE, så nu må vi se hvad det bliver til med denne udgivelse. Skal da nok også se EE-udgaven. :-) Er trods alt glad for at have set Kingdom of Heaven. Men se den og bedøm selv. :-)
3 / 6
The Island Det blev også til det seneste skud på Michael Bay-stammen, men forhåbenligt ikke det sidste. :-) Allerede fra start imponerede filmen mig - synes utroligt godt om det look der er i filmen. Både kulliser (er HELT pjattet med Sean Beans skrivebord!), effekter (tak til tog-hjul!), kamera-panorering, etc. spiller utroligt godt sammen IMHO. Dertil er der tilsat en overbevisende brug af surround-effekter på lydsiden til at understøtte billedsiden. Historien er godt nok ikke helt så uforudsigelig som den forsøger at være, men det gør ikke så meget for der er til gengæld fuld knald på. Man kunne måske have ønsket sig at man ikke havde set traileren eller hørt om filmen først, men sådan går det jo når man er så nysgerrig. :-) Skuespillet er ok for en actionfilm, især Ewan McGregor og Steve Buscimi gør det godt. Og Frk. Johansson er jo meget nydelig at kigge på imens... ;-) En actionfilm over middel der bestemt er værd at se. Og tror sagtens den kan klare flere gensyn.
5 / 6
The Fantastic Four Nu var der en del kække anmelder-overskrifter efter præmieren på De "ikke-så-fantastiske-fire" som de kaldte dem - og desværre har de ret. :-( Tynd film uden kød på hverken historie eller karakterer. En stor del forudsigelighed og en smule humor gør at filmen holder sig indenfor det boost af superhelte-film der har været de sidste par år. Desværre er der mere vellykkede eksemplarer. Dog er effekterne ganske flot lavet - specielt ild + forcefield ser fedt ud. Ikke mere end en tømmermandsfilm IMO - og jeg havde desværre ikke tømmermænd da jeg så den! ;-)
2½ / 6
Valiant Et af de nyere skud på stammen af 3D-animationsfilm der desværre beviser at mediet er ved at blive lidt for mainstream. :-( Synes ikke helt filmen lever op til hvad man kunne forvente af en sådan film. Tynd historie og så er der et eller andet der gør at selve animationen ikke helt leverer varen i forhold til andre film af denne type. Synes også humoren lå en del under hvad jeg havde forventet, hvilket er særdeles ærgerligt for en tegnefilm IMO. Kedede mig rent faktisk gennem passager af filmen. :-( [Lille spoiler forude] Dog må jeg indrømme at jeg grinede min røv i laser da John Cleese begynder at synge Rule Britania for at modstå jodlen. :-D Måske en god nok film for mindre børn, men ikke helt godt nok til mig. Bare fordi det er tegnefilm må der stadig godt være noget at komme efter for os større børn. ;-)
#107 - Ikke under Constantine. :-P Tja... betragt det som en foreløbig karakter. Den var ikke helt hvad jeg forventede (på den dårlige måde), så den kan ikke komme højere pt. Men skal da klart se den igen på et tidspunkt. Hvor ligger den på din skala? I toppen gætter jeg?! :-)
Den ligger måske 1½ karaktér højere. Jeg har så også det den 5 gange, om man opdager vitterligt nyt hver gang. Jeg ville have givet Unleashed og Constantine 3/6. Det er mere i sammenhold med andre basale aktionfilm at jeg ikke forstår karakterer. For jeg synes den er klasser bedre og har meget mere dybe end de andre film du giver bedre karaktere.
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
Tja... Det kan godt være du har ret. Blev bare positivt overrasket over Unleashed og Constantine til en hvis grad, mens Machinist skuffede og det har nok haft indflydelse på karaktererne. Nu har jeg også kun set alle 3 film en enkelt gang og det kan sagtens passe at Machinist er mere langtidsholdbar end de to andre. Kan ikke give Machinist højere karakter lige nu, men er måske tilbøjelig til at sænke de andre to med ½. Det er også en uges tid siden jeg skrev starten af anmeldelserne og der var jeg måske lidt mere begejstret for dem end jeg er nu når jeg tænker tilbage. Som det ser ud lige nu er det nok mere: DtD: 4 / 6 - Machinist: 4 / 6 - Constantine: 3½ / 6
#101 filmz-Bruce 18 år siden
Dette interview er godt at læse og ellers er Ron Moores blog uvurderlig. Bl.a. har jeg fundet flere forklaringer dér, på noget som måske ved første øjekast ikke hang helt sammen.
#102 filmz-Bruce 18 år siden
Q: I have a friend who has a son and they both enjoy watching the new Battlestar Galactica. But it is a very frustrating thing when he cannot allow his son watch the show when there are sex scenes and constant sexual innuendo scattered throughout the episodes.
The standard of the stories are superb and I would have to say it is one of the finest sci fi series I have seen in a long time. BUT IT DOESNT NEED SEX TO GET THE VIEWERS. Call me a little old fashioned but I nor others that I know really appreciate having to endure sex scenes that really do not further the story in any significant way. In fact I think they are rather pointless."
A: First of all, I'm sorry your friend can't watch the show with his son, but I always intended this series to be for adults. I have two small children, and I wouldn't dream of letting them watch the show -- mostly because of the violent content. Second of all, I disagree that the sexuality is intended to be exploitative or that it's somehow not integral to the story. We're presenting adult human beings as adults, and their sexuality is a key part of their lives. Baltar's sexual weaknesses, Sharon & Tyrol's forbidden love affair, and Starbuck's promiscuity are part of who and what they are. I think the only reason this gets the kind of attention is does is that we're not used to seeing sex treated maturely in science fiction -- nine times out of ten, any sex is either something to snigger at or to make fun of. Somehow it's okay to fetishize sex by putting women in S&M leather "space" outfits or have Carrie Fisher run around in harem clothes (not that there's anything wrong with that), but to portray two mature adults simply having sex is somehow controversial in sci-fi circles.
I'd also point out, as I have many times before, the strange standards of American audiences, who can become red-faced with indignation over nudity, but find no problem with slasher films or chains-saw massacres. I mean, Galactica's premised on a massive genocide, and the pilot deals with violent, shocking deaths over and over again, but people get upset about the sex? Weird....
Touché!
#103 ks 18 år siden
#104 filmz-Kadann 18 år siden
Godt svar, må man sige. :)
#105 filmz-Bruce 18 år siden
#106 McPeter 18 år siden
Danny the Dog
Ganske underholdende film. Morgan Freeman er som altid god og Jet Li deler som altid øretæver ud. Intet nyt der. :-) Jet Li's udvikling minder mig lidt om Rainman ("It's wet"). Sjove karakterer, især skurken. RET voldsomme kampscener, om end der ikke er så mange af dem som jeg havde regnet med. Ret flot lavet også. Værd at se, men man skal nok tænke over publikummet. Ville fx ikke vise den til mine forældre pga. hårde kampscener, selvom de sikkert ville have syntes udemærket om resten af historien. :-)
4½ / 6
The Machinist
Ved ikke rigtigt hvad jeg havde forventet af denne film og det er måske i virkeligheden en god ting. Semi-overraskende slutning. Christian Bale spiller ret skræmmende og det er vildt at tænke på han fik rollen som Batman lige efter denne film - damn han er skinny! Værd at se hvis man er til thrillers, men mangler dog lige det sidste for at gøre den rigtig god.
4 / 6
Constantine
Udemærket actionfilm om himmel og helvede. Lever op til forventningerne men heller ikke mere. En del af effekterne er ret flot lavet og synes egentligt meget godt om plottet i filmen, selvom det på den anden side er ret langt fra top-10 over bedste plots. ;-) Keanu Reeves leverer ikke særligt overraskende ikke nogen pragtpræstation, men fungerer ok så længe han bare ryger smøger eller slås - og han gør begge ting en del. :-D
4 / 6
Crash
Så den i biffen i sommer og det var rart med et gensyn. Filmen er opbygget Short Cuts/Magnolia/Love Actually-agtigt, hvor man følger en række mennesker i deres "dagligdag" og ser hvordan deres liv og handlinger influerer på hinanden. Filmens hovedtema er racisme og fordomme, som den laver en del twist med igennem filmen. Dette munder ud i en masse små overraskelser som jeg ikke vil afsløre her - vil dog nøjedes med at sige at der er masser at tænke over efterfølgende. Ud over en utrolig flot
billedside er soundtracket også meget passende. Stille og roligt og meget flot. Understøtter handlingen/stemningen ret godt. Denne film er efter min mening en must-see og jeg kan i hvert fald godt se hvorfor den er nomineret til 6 Oscars (inkl. bedste film), selvom nogle af jer nok vil mene at min karakter måske er lige rundhåndet nok. :-) Men er bare ret pjattet med denne "genre" film.
6 / 6
Monster's Ball
Fandt denne film hos TP til 25,- og så måtte det jo være på tide at se filmen der sikrede os alt for lang tids hysteri fra Halle Barry til Oscar-showet for nogle år siden. :-)
Men ak - filmen skuffede mig desværre ret meget. :-( Synes der har været en del film der omhandler temaet dødsstraf bedre. Derudover var der flere steder jeg syntes historien/skuespillet halter, her tænker jeg dog primært på Billy Bob Thornton, hvis karakter ændrer sig lige end tand for hurtigt efter min smag. Synes ellers han plejer at være ret god. :-( Derudover var jeg heller ikke særligt imponeret af Halle Berry - det har jeg egentligt aldrig rigtigt været når jeg tænker over det. Kan ikke lige huske de andre kandidater fra det år, men kan ikke lade være med at tænke at jeg ikke helt synes det er en Oscar værd. :-(
3 / 6
Kingdom of Heaven
Så blev det også til Ridley Scotts ridderfilm. Må indrømme at den nok levede meget godt op til de forventninger jeg havde til den - hvilket desværre ikke var noget særligt. :-) Historien er ret tynd flere steder og forholdene mellem karaktererne er meget overfladisk synes jeg - både had og kærlyhed. Motiverne er også lidt for søgte. Og så forstår jeg slet ikke hvordan en - iøvrigt åndssvagt spinkel - smed magter at gøre og tænke alle de ting han gør. Com'on! Orlando Bloom er simpelthen så fejl-casted til den rolle. Han magter ikke at løfte rollen og selvom han skal snakke til flere hundrede soldater nøjedes han med at mumle lidt i skægget. Hvad blev der af "motivationstalerne" fra Braveheart og Gladiator?! Nu er det ikke fordi jeg bare vil have en Mel Gibson/Russel Crowe 2 i den rolle - synes bare det er særdeles utroværdigt at en mand der bruger hele dagen på at løfte og banke på jern er så splejset... :-D
Det skal dog siges at der er en del visuelt flotte scener med i filmen, så er da glad for at have set den. Dog kan jeg ikke lade være med at synes deres blider står lidt i skyggen af dem fra LOTR: ROTK... :-D
Synes det er svært at forholde sig til at det er den samme mand der har lavet Kingdom of Heaven som der har lavet Gladiator. Tror han måske bare skulle have stoppet mens legen var god og så kastet sig over en anden genre. Ved ikke hvad der er inkluderet i den kommende Director's Cut af filmen, men man kan jo håbe på at historien bliver understøttet bedre. Efter min mening var der dog ikke så mange forbedringer ved Gladiator EE, så nu må vi se hvad det bliver til med denne udgivelse. Skal da nok også se EE-udgaven. :-) Er trods alt glad for at have set Kingdom of Heaven. Men se den og bedøm selv. :-)
3 / 6
The Island
Det blev også til det seneste skud på Michael Bay-stammen, men forhåbenligt ikke det sidste. :-) Allerede fra start imponerede filmen mig - synes utroligt godt om det look der er i filmen. Både kulliser (er HELT pjattet med Sean Beans skrivebord!), effekter (tak til tog-hjul!), kamera-panorering, etc. spiller utroligt godt sammen IMHO. Dertil er der tilsat en overbevisende brug af surround-effekter på lydsiden til at understøtte billedsiden. Historien er godt nok ikke helt så uforudsigelig som den forsøger at være, men det gør ikke så meget for der er til gengæld fuld knald på. Man kunne måske have ønsket sig at man ikke havde set traileren eller hørt om filmen først, men sådan går det jo når man er så nysgerrig. :-) Skuespillet er ok for en actionfilm, især Ewan McGregor og Steve Buscimi gør det godt. Og Frk. Johansson er jo meget nydelig at kigge på imens... ;-)
En actionfilm over middel der bestemt er værd at se. Og tror sagtens den kan klare flere gensyn.
5 / 6
The Fantastic Four
Nu var der en del kække anmelder-overskrifter efter præmieren på De "ikke-så-fantastiske-fire" som de kaldte dem - og desværre har de ret. :-( Tynd film uden kød på hverken historie eller karakterer. En stor del forudsigelighed og en smule humor gør at filmen holder sig indenfor det boost af superhelte-film der har været de sidste par år. Desværre er der mere vellykkede eksemplarer. Dog er effekterne ganske flot lavet - specielt ild + forcefield ser fedt ud. Ikke mere end en tømmermandsfilm IMO - og jeg havde desværre ikke tømmermænd da jeg så den! ;-)
2½ / 6
Valiant
Et af de nyere skud på stammen af 3D-animationsfilm der desværre beviser at mediet er ved at blive lidt for mainstream. :-( Synes ikke helt filmen lever op til hvad man kunne forvente af en sådan film. Tynd historie og så er der et eller andet der gør at selve animationen ikke helt leverer varen i forhold til andre film af denne type. Synes også humoren lå en del under hvad jeg havde forventet, hvilket er særdeles ærgerligt for en tegnefilm IMO. Kedede mig rent faktisk gennem passager af filmen. :-( [Lille spoiler forude] Dog må jeg indrømme at jeg grinede min røv i laser da John Cleese begynder at synge Rule Britania for at modstå jodlen. :-D
Måske en god nok film for mindre børn, men ikke helt godt nok til mig. Bare fordi det er tegnefilm må der stadig godt være noget at komme efter for os større børn. ;-)
2½ / 6
#107 DarkLight 18 år siden
#108 McPeter 18 år siden
#109 DarkLight 18 år siden
Jeg ville have givet Unleashed og Constantine 3/6. Det er mere i sammenhold med andre basale aktionfilm at jeg ikke forstår karakterer. For jeg synes den er klasser bedre og har meget mere dybe end de andre film du giver bedre karaktere.
#110 McPeter 18 år siden
DtD: 4 / 6 - Machinist: 4 / 6 - Constantine: 3½ / 6