Inside Man Spike Lee har begået endnu en joint, dennegang i en for ham, yderst utraditionel indpakning. Lee har tilsyneladende haft frikvarter og for en stund følt trang til at sætte de socialrealistiske skildringer, han er blevet kendt for, i baggrunden og lave en på overfladen, simpel underholdningsfilm. Med Denzel Washington, Clive Owen og Jodie Foster på lønningslisten og Willem Dafoe, Chiwetel Ejiofor og Christopher Plummer i kompetente biroller, er det utroligt, at budgettet er holdt på $45 mill. Men pengene er heller ikke gået til settings og effekter.
I korte træk, med ekstremt få, jeg vil dårligt kalde dem spoilers,
handler filmen om et ganske ukonventionelt røveri af en bank i New York. Kriminalkommissær Keith Frazier (Denzel) og hans assistent (Chiwetel) får til opgave at dække røveriet og agere forhandlere, da utallige gidsler holdes fanget. Banken ejes af den aldrende Arthur Case (Plummer), som har en interesse i, at røverne ikke får færten af noget i hans besiddelse, inde i banken. Denne interesse, skal Madeline White (Foster), professionel problemknuser, sørge for ikke bliver sat på spil.
Som sådan ganske simple præmisser, som kunne være blevet endnu en Negotiator film, men gudskelov ikke blev det. Den sikkerhed Lee viste med 25th hour, udmøntede sig i en vidunderlig ro for publikum, intet tidspres, men en historie, som tog det sin tid at fortælle, men ikke føltes et sekund for langt. Den samme ro besidder Inside Man. Jeg havde bange anelser, da jeg så Denzel tone frem på skærmen i et sæt tøj, som lignede det tøj Denzel havde på i Malcolm X, som ung. Men det var nu blot en cool gimmick.
Filmen holdt sig langt fra de stereotype actionfilm som Negotiator og Hostage, hvor idiotiske overordnede altid får én til at spekulere på, hvorfor imbecile mennesker altid har kommandoen og åbenbart aldrig fatter det indlysende! Her er røveriet det underordnede, det blev det ihvertfald for undertegnede. Istedet fik de små sidehistorier meget mere fokus og karaktererne blev interessante, trods det, de ikke lige var vigtige for filmens slutning. Filmen fremstod meget vedkommende, trods det at både action- og spændingselementer faktisk var bortretoucheret. Nej det er ikke action man ser denne film for, men til al held, er film som et løg og har mange lag ;)
Jeg fik en aldeles god filmoplevelse, bedre og anderledes end forventet, nærmest hyggeligt. Skuespillerne må have nydt optagelserne, lidt ligesom Soderberghs ensemble i Oceans Eleven, for det blev tydeligt viderebragt udover det hvide lærred. Ikke et mesterværk, men absolut en film jeg vil eje og gense med et smil, når den en dag "rammer gaden".
Godt gået Lee. Du må godt lege noget mere!
Film 7.5
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Store spoilers til Inside Man!!! Angående en bummert!
Dog een stor bummert i filmen. Videokameraerne har optaget alt forinden Clive Owen kommer ind i banken og sætter dem ud af spillet. Dermed kan man finde optagelser af alle de kunder som befinder sig i banken før røverne kommer ind, på et medie.
Derudover kunne det have været rart at vide, hvorfor Owen og co. ønskede at begå røveriet. Man ser én af røverne, er den ældre jøde, hvilket jo fortæller en del, men alligevel mangler noget input.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
#87 - enig. Jeg synes også der mangler et eller andet for at gøre det til en rigtig god film. Synes måske at 7.5 er lidt højt sat. IMO er en 6'er nok mere rammende. Har faktisk set den to gange allerede, men synes ikke 2. gang bidrog med særligt meget - ud over at man endnu mere kom til at tænke på ting som det du skriver i #87... Men i disse tider kommer der sikkert en EE/DC/SE/UE udgave når den udkommer på DVD... :-) Og så må vi jo ta den derfra... :-)
Dette er Jet Li's absolut bedste film i mange år. Den er utroligt dejligt filmet, og kan vel bedst beskrives som en krydsning mellem Crouching Tiger, Hidden Dragon og The Last Samurai. Desværre synes Jet Li at wireworks er en fed ting, og det er i grunden en ret ærgelig ting, eftersom Jet Li jo er så dygtig. En rent visuel fryd for øjet er denne film helt klart, men desværre var der ingen tekster på den udgave jeg bestilte fra cdwow.com, og jeg forstår kun en tre-fire kinesiske ord. Så jeg fattede næsten ikke en dyt af hvad der skete:-)
#81 filmz-saku 18 år siden
og det var det værste junk jeg har set i årevis
Longinus god kortfilm
#82 filmz-Narniabæver 18 år siden
Smuk tysk 2D/3D animeret tegnefilm fra 2005 om en isbjørneunge, der havner på Galapagos øerne med sine venner.
8 / 10
Ice Age
Den første Ice Age film.
Scrat stjæler hver en scene!
10 / 10
#83 PredatorX 18 år siden
Også de scener hvor Scrat ikke er med!? Det er alligevel meget godt klaret.
#84 Yoda 18 år siden
Du er let at begejstre!
#85 filmz-Narniabæver 18 år siden
Diego er sexet!
#86 filmz-Bruce 18 år siden
Spike Lee har begået endnu en joint, dennegang i en for ham, yderst utraditionel indpakning. Lee har tilsyneladende haft frikvarter og for en stund følt trang til at sætte de socialrealistiske skildringer, han er blevet kendt for, i baggrunden og lave en på overfladen, simpel underholdningsfilm. Med Denzel Washington, Clive Owen og Jodie Foster på lønningslisten og Willem Dafoe, Chiwetel Ejiofor og Christopher Plummer i kompetente biroller, er det utroligt, at budgettet er holdt på $45 mill. Men pengene er heller ikke gået til settings og effekter.
I korte træk, med ekstremt få, jeg vil dårligt kalde dem spoilers,
Som sådan ganske simple præmisser, som kunne være blevet endnu en Negotiator film, men gudskelov ikke blev det. Den sikkerhed Lee viste med 25th hour, udmøntede sig i en vidunderlig ro for publikum, intet tidspres, men en historie, som tog det sin tid at fortælle, men ikke føltes et sekund for langt. Den samme ro besidder Inside Man. Jeg havde bange anelser, da jeg så Denzel tone frem på skærmen i et sæt tøj, som lignede det tøj Denzel havde på i Malcolm X, som ung. Men det var nu blot en cool gimmick.
Filmen holdt sig langt fra de stereotype actionfilm som Negotiator og Hostage, hvor idiotiske overordnede altid får én til at spekulere på, hvorfor imbecile mennesker altid har kommandoen og åbenbart aldrig fatter det indlysende! Her er røveriet det underordnede, det blev det ihvertfald for undertegnede. Istedet fik de små sidehistorier meget mere fokus og karaktererne blev interessante, trods det, de ikke lige var vigtige for filmens slutning. Filmen fremstod meget vedkommende, trods det at både action- og spændingselementer faktisk var bortretoucheret. Nej det er ikke action man ser denne film for, men til al held, er film som et løg og har mange lag ;)
Jeg fik en aldeles god filmoplevelse, bedre og anderledes end forventet, nærmest hyggeligt. Skuespillerne må have nydt optagelserne, lidt ligesom Soderberghs ensemble i Oceans Eleven, for det blev tydeligt viderebragt udover det hvide lærred. Ikke et mesterværk, men absolut en film jeg vil eje og gense med et smil, når den en dag "rammer gaden".
Godt gået Lee. Du må godt lege noget mere!
Film 7.5
#87 filmz-Bruce 18 år siden
Derudover kunne det have været rart at vide, hvorfor Owen og co. ønskede at begå røveriet. Man ser én af røverne, er den ældre jøde, hvilket jo fortæller en del, men alligevel mangler noget input.
#88 McPeter 18 år siden
#89 filmz-Bruce 18 år siden
Jeg er på linie med denne anmeldelse, som endog rater højere end mig
http://www.dvdtimes.co.uk/content.php?contentid=60...
#90 PredatorX 18 år siden
Dette er Jet Li's absolut bedste film i mange år. Den er utroligt dejligt filmet, og kan vel bedst beskrives som en krydsning mellem Crouching Tiger, Hidden Dragon og The Last Samurai. Desværre synes Jet Li at wireworks er en fed ting, og det er i grunden en ret ærgelig ting, eftersom Jet Li jo er så dygtig. En rent visuel fryd for øjet er denne film helt klart, men desværre var der ingen tekster på den udgave jeg bestilte fra cdwow.com, og jeg forstår kun en tre-fire kinesiske ord. Så jeg fattede næsten ikke en dyt af hvad der skete:-)