SIX FEET UNDER er en amerikansk tv-serie om en familie, der driver en bedemandsforretning - Helt ærligt, er det ikke bare et dødssygt koncept? Svaret er et rungende nej, og beviset er det galgenhumoristiske drama Six Feet Under.
Six Feet Under er et brillant portræt af en helt almindelig familie som alle andre - med én markant undtagelse. Familien Fisher lever af døden. Nathaniel Fisher er nemlig selvstændig bedemand, og hans levevej har sat sit tydelige præg på hans nærmeste. Da en stor bus selveste juleaftensdag brutalt banker ind i familieoverhovedets rustvogn, bliver bedemanden selv offer for livets uundgåelige gang, og den begivenhed får vendt op og ned på den lille familie. For selvom døden er deres levebrød, så er de ligeså meget amatører som alle andre, når det kommer til at skulle håndtere et dødsfald blandt deres egne.
Manden bag er ingen ringere end Alan Ball, som i 2000 modtog en Oscar for sit mesterlige manuskript til American Beauty. Filmen beviste, at Ball er indehaveren af en af filmbranchens skarpeste penne, og netop den er seernes garanti for, at historien om bedemandsfamilien aldrig går hen og bliver en død affære.
I Six Feet Under sætter Ball en ære i at udstille det morsomme og groteske ved døden og den måde, vi tackler den på. Serien er fyldt til bristepunktet med satiriske og sorthumoristiske godbidder, der perfekt supplerer de mere alvorlige elementer, der sammen gør den til en af de mest charmerende, poetiske men også provokerende dramaserier i årevis.
Er lige blevet færdig med sidste sæson (5) og det var lidt ligesom en begravelse, at tage afsked med en god ven, efter mange timers intens dvd kigning.
Serien kan købes enten sæsonvis eller samlet, men man bør nok lige prøve enten ved at låne den eller købe en enkelt sæson først for, den er ikke for hvem som helt, da den er meget bramfri både visuelt og sprogligt, men er man først blevet hooked, bliver man ved til enden.
Sprøg endelig hvis der er noget I vil vide men ellers kan I læse mere her:
Dansk dokumentarfilm fra 1996, hvor to børn fortæller om deres hverdag i det tidligere Jugoslavien, og de fortæller bl.a. om deres far de savner, hvordan de passer geder og om deres frygt for at krigen skal bryde ud igen.
10 / 10
De Fordrukne Hestes Tid:
Jeg kan ikke huske om at jeg har anmeldt denne film tidligere.
Nogen børn bor oppe i bjergene i mellemøsten, og den yngste af børnene er syg, så de må over grænsen for at få ham behandlet.
Hestene får alkohol for at kunne klare kulden i bjergene,og deraf titlen, og det er en barsk men smuk film.
# 192 Alt efter hvornår du ser den er det forskelligt hvorlangt de er nået. Altså det er forskelligt om det er Zulu eller almindelig TV2 du ser den på.
På TV2 Zulu er har de netop vist afsnit 25 dvs. næstsidste afsnit i sæson 2, mens på den almindelige TV2 er de nået til afsnit 47 lidt over halvvejs i sæson 4.
#188 & 191 jep det er fantastisk serie, er selv i gang med sæson 2 sammen med kæresten (men nu skriver hun speciale, så det ligger lidt dødt for tiden). kan kun anbefale den til alle.
#193 - er næsten enig med din karakter af "de fordrukne hestes tid "- en fremragende film 8-9/10 - for dem der ikke har set en Iransk film endnu er dette et godt sted at starte.
Jeg har desværre kun stiftet bekendtskab med første sæson af Six Feet Under. Primært fordi det har knebet lidt med at få skrabet penge sammen til at købe resten af sæsonerne, men kan da godt se nu, at de måske burde blive rykket lidt længere op på ønskelisten. Var faktisk også meget glad for første sæson, selvom jeg ikke synes den var helt oppe at ringe ved en 5-6/6, så var det alligevel rigtig solid underholdning og jeg tror klart det er en af den slags serier, der vokser på en efterhånden som man går igennem den og bliver mere intime med karaktererne. Desværre har det indtil nu været temmelig svært at finde Six Feet Under til en fornuftig pris, men det ser ud til, at den er begyndt at falde på det seneste - som de fleste andre HBO titler i øvrigt.
Elsker osse Six Feet Under, men har ikke købt en eneste sæson endnu ... Derfor går jeg og håber på, at prisen på den samlede box snart når et prisleje, hvor jeg kan være med.
Regner med, at folk herinde råber gevalt, når det sker. ;)
If there was a god then why is my arse the perfect height for kicking?
Julen er kommet til Kaninbjerget, og Hassel og hans venner tager de for at finde mad til Frith's aften, men det bliver en dramatisk jul for kaninerne.
En typisk 90'er animeret og nuttet udgave af Kaninbjerget, men det er bedre end det vi ser på morgen TV i weekenden nu, og der er masser af humor, sjove scener og spænding.
#191 filmz-Crystalstar1200 18 år siden
Six Feet Under er et brillant portræt af en helt almindelig familie som alle andre - med én markant undtagelse. Familien Fisher lever af døden. Nathaniel Fisher er nemlig selvstændig bedemand, og hans levevej har sat sit tydelige præg på hans nærmeste. Da en stor bus selveste juleaftensdag brutalt banker ind i familieoverhovedets rustvogn, bliver bedemanden selv offer for livets uundgåelige gang, og den begivenhed får vendt op og ned på den lille familie. For selvom døden er deres levebrød, så er de ligeså meget amatører som alle andre, når det kommer til at skulle håndtere et dødsfald blandt deres egne.
Manden bag er ingen ringere end Alan Ball, som i 2000 modtog en Oscar for sit mesterlige manuskript til American Beauty. Filmen beviste, at Ball er indehaveren af en af filmbranchens skarpeste penne, og netop den er seernes garanti for, at historien om bedemandsfamilien aldrig går hen og bliver en død affære.
I Six Feet Under sætter Ball en ære i at udstille det morsomme og groteske ved døden og den måde, vi tackler den på. Serien er fyldt til bristepunktet med satiriske og sorthumoristiske godbidder, der perfekt supplerer de mere alvorlige elementer, der sammen gør den til en af de mest charmerende, poetiske men også provokerende dramaserier i årevis.
Er lige blevet færdig med sidste sæson (5) og det var lidt ligesom en begravelse, at tage afsked med en god ven, efter mange timers intens dvd kigning.
Serien kan købes enten sæsonvis eller samlet, men man bør nok lige prøve enten ved at låne den eller købe en enkelt sæson først for, den er ikke for hvem som helt, da den er meget bramfri både visuelt og sprogligt, men er man først blevet hooked, bliver man ved til enden.
Sprøg endelig hvis der er noget I vil vide men ellers kan I læse mere her:
http://www.hbo.com/sixfeetunder/
http://en.wikipedia.org/wiki/Six_Feet_Under
*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
#192 chandler75 18 år siden
#193 filmz-Narniabæver 18 år siden
Dansk dokumentarfilm fra 1996, hvor to børn fortæller om deres hverdag i det tidligere Jugoslavien, og de fortæller bl.a. om deres far de savner, hvordan de passer geder og om deres frygt for at krigen skal bryde ud igen.
10 / 10
De Fordrukne Hestes Tid:
Jeg kan ikke huske om at jeg har anmeldt denne film tidligere.
Nogen børn bor oppe i bjergene i mellemøsten, og den yngste af børnene er syg, så de må over grænsen for at få ham behandlet.
Hestene får alkohol for at kunne klare kulden i bjergene,og deraf titlen, og det er en barsk men smuk film.
10 / 10
#194 filmz-Crystalstar1200 18 år siden
På TV2 Zulu er har de netop vist afsnit 25 dvs. næstsidste afsnit i sæson 2, mens på den almindelige TV2 er de nået til afsnit 47 lidt over halvvejs i sæson 4.
*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
#195 aknot 18 år siden
jep det er fantastisk serie, er selv i gang med sæson 2 sammen med kæresten (men nu skriver hun speciale, så det ligger lidt dødt for tiden). kan kun anbefale den til alle.
#196 jessup 18 år siden
Original titel:
Zamani barayé masti asbha
#197 ks 18 år siden
#198 Captain Vallo 18 år siden
Derfor går jeg og håber på, at prisen på den samlede box snart når et prisleje, hvor jeg kan være med.
Regner med, at folk herinde råber gevalt, når det sker.
;)
then why is my arse
the perfect height for kicking?
#199 Bates 18 år siden
Det bliver en dyr måned :P
#200 filmz-Narniabæver 18 år siden
Julen er kommet til Kaninbjerget, og Hassel og hans venner tager de for at finde mad til Frith's aften, men det bliver en dramatisk jul for kaninerne.
En typisk 90'er animeret og nuttet udgave af Kaninbjerget, men det er bedre end det vi ser på morgen TV i weekenden nu, og der er masser af humor, sjove scener og spænding.
8 / 10