Gravatar

#201 filmz-Crystalstar1200 18 år siden

# 199 Great, mon ikke den er bedre end vores sidste besøg i Imperial ;)
---------------------------------------

*** Den Som Elsker Meget - Udretter Meget ! ***
Gravatar

#202 filmz-Bruce 18 år siden

The Best Years of Our Life
Fik så set afslutningen på denne 7 dobbelte Oscarvinder (og Bodilvinder!) og forstår, hvorfor den slog "Wonderful Life". Det er simpelthen et mesterværk fra William Wylers hånd.

I 1944, inden krigen var slut, stødte producer Samuel Goldwin ind i en historie om de problemer soldater ville komme ud for, når de engang kom hjem fra krigen. Han bestilte et script fra en forfatter, men de sædvanlige 50-60 sider blev til 434 og bogen "Glory For Me". Han bad nu Robert E. Sherwood, Pulitzer pris vinder og forfatter af taler til præsident Roosevelt, om at bearbejde bogen til et manuskript, men inden dette overhovedet skete, endte Samuel Goldwin, Sherwood og Wyler i en diskussion om filmen og det endte med de sammen udtænkte alle detaljer i historien efter en dagelang samtale. Slutresultat afveg så meget fra den oprindelige historie, at et forlag tilbød at skrive en bog over filmen.

Der er meget mere bag denne film, men der er en grund til, at kritikere og publikum på det tidspunkt kaldte filmen for en af de bedste nogensinde lavet.

Historien er usædvanlig menneskelig og ikke hollywoodsk for sin tid, men morale, eller nærmere moralerne, overser man ikke. Det er en smuk film, som man selv 60 år efter kan blive rørt af.

Fredrich March fik en Oscar for sin hovedrolle og han spiller sublimt. Synd for James Stewart, hvis rolle i Wonderful Life var ligeså god, om ikke bedre, men "Best Years of Our Life", havde et budskab, som ingen andre film kunne konkurrere med i 1946, ikke engang det ultimative julebudskab.

Jeg giver filmen min højeste anbefaling og håber på en SE version med masser af ekstramateriale.

Den kan erhverves hos DVDPacific for sølle 9$ i en fin udgave. Så overvej og vent en måned med en 20$ mainstream film, når denne er mere end tifold værd!

Film: 9/10
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#203 filmz-Crystalstar1200 18 år siden

Kunne ikke sove så jeg satte en af de gode klassikere i afspilleren ...

Battle of the Bulge - Panserslaget ved Ardennerne

Filmen foregår i vinteren 1944/45 godt fem måneder efter D-dag, hvor de fleste amerikanske soldater og ikke mindst overordnede gik rundt i den tro, at den tyske hær er knækket oven på den store invasion i Normandiet i sommeren 1945. Tyskerne var dog af en noget andet opfattelse. I et forsøg på at vinde tid for at kunne fylde himmelrummet med deres uovervindelige nye jetfly, som skal kunne knække bl.a. englænderne, iværksatte de en sidste rasende offensiv - Panserslaget ved Ardennerne.

I denne episke genskabelse af et af 2. Verdenskrigs meste afgørende slag skildrer instruktøren Ken Annakin (der også var med til at lave "Den Længste Dag" et par år før) den eksplosive aktion, når kæmpemæssige styrker mødes i kamp, samt den til tider lidt for klichefyldte skildring af den tapre individuelle opfindsomhed, der kendetegner de trætte menige, som prøver at overleve det ene angreb efter det andet og ikke mindst komme igennem den grusomme europæiske vinter uden for mange men.

Udover den historiske skildring af dette slag, får vi en masse andre små sidehistorier for at gøre filmen lidt længere og lidt mere spændende og i en film fyldt med masser af datidens store stjerner, som fx Henry Fonda, Robert Shaw, Robert Ryan, Charles Bronson og Telly Savalas.

Dette var ikke en billig film, men også klart et bevis for, at man også skal bruge de mange penge fornuftigt. Der er masser af lange talescener og optagelser, som man sagtens kunne have undværet som gør den temmelig kedelig indimellem for sidehistorierne, er ikke særligt spændende eller slet og ret irriterende. Når så filmen heller ikke er helt historisk korrekt, ender man kan at vente på det næste kampvognsslag. Der er ikke mange krigsfilm med så mange kampvognsdueller og slagscenerne er da også efter datidens normer meget flotte, men blegner meget hurtig, hvis man sammenligner med fx ”Saving Private Ryan”. Man kan heller ikke bare slå på, at en film har mange stjerne med, selvom de rent faktisk var lige så store som nutidens er, den gang.

Selvom filmen måske ikke er blandt de allerbedste krigsfilm fra 50/60’erne tænk blot på film som ”Broen Over Floden Kwai”, ”Ørneborgen”, ”Den Længste Dag”, ”Slaget om England” men bestemt prisværdig at se Warner bruge penge på at lave en meget flot kopi af filmen alligevel til os samlere og måske give filmen et fornyet liv.

En ekstra disk og/eller kommentarspor i stil med det på ”Broen ved Arnhem” eller et ordentlig dokumentarprogram om den historiske baggrund kunne have givet denne udgivelse en højere karakter.

Hvis du vil vide mere om den historiske baggrund så gå ind på dette glimrende link: http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_the_Bulge som giver megen nyttig information om denne sidste fase af Anden Verdenskrig.

Film: 7/10

Gravatar

#204 filmz-Bruce 18 år siden

En film som har været en slags "guilty pleasure" længe for mig, men du har helt ret i, at den er ujævn. Noget af det værste er slutslagscenen, som er optaget i Sierra Nevada i Spanien. En ørkenlokation ... Ardennerne ... en iskold januar måned? Når alle ved, det foregik i skovrige områder med sne!

Filmen er meget flot restaureret, i et af de bredeste formater nogensinde på film 2.74:1!!! Fabelagtigt.

Enig i 7/10 også selvom den er meget lidt realistisk :)

Fik iøvrigt lige set Grey Zone, omhandlende de jødiske Sonderkommandos i Auschwitz/Birkenau. Modløs, dyster film om overlevelse. God film, realisme og rigtige locations, som giver det rigtige indtryk, men som kunne have været bedre med et andet cast. Når man ønsker realisme, så er det forkert at gå efter amerikanske skuespillere som Harvey Keitel, David Arquette og Steve Buscemi som snakker med hhv. tysk og amerikansk accent. De gør deres bedste, men filmen kommer ikke op på de bedste i genren.

Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#205 filmz-Crystalstar1200 18 år siden

Ja, den og "Ben Hur" må i sandhed siges at være i "letterbox" format :o)

Den får også lidt ekstra, dels på grund af udgivelsen har ALLE scener og både overture, pausemusik med, restaureringen, men også at den har minder om en masse gode minder om film i bredformat (70mm) den gang København havde masser af flotte biografer ud over Imperial, så som Kinopalæet og 3 Falke Bio.

Jeg lunne stadig ikke sove så jeg fortsatte med ...

Broen Ved Arnhem / A Bridge Too Far

Broen ved Arnhem er en overvældende krigsfilm, der på storslået vis gengiver et af de mest katastrofale slag i 2. verdenskrig med en rystende sans for detaljer. Filmen genskaber omhyggeligt kampene på de autentiske steder og har måske en af de mest imponerende rollebesætninger nogensinde, hvilket gør Broen ved Arnhem i stand til, med præcision og detaljerigdom, at genskabe den enorme konsekvens, spændingen og dramaet bag en af de største militære satsninger i historien. I november 1944 var de Allierede sejrsikre efter successen med invasionen i Normandiet, og indledte selvsikkert Operation Market Garden, en hasarderet plan med det formål at gøre en hurtig ende på krigen ved at invadere Tyskland og knuse de fabrikker, der stadigvæk producerede til krigsmaskinen. Men en kombination af interne stridigheder, fejlagtig efterretningsmateriale, uheld og endnu værre vejrforhold førte til en fiasko hinsides de Allieredes værste forventninger.

I lang tid var den den sidste store historiske Krigsfilm i gammeldags forstand, med masser af stjerner i en eller anden for historiske rammer.

MGM's 2 disc udgivelse er rigtig god, med gode kommentarspor og meget andet, som gør den til en bedre udgivelse end ovennævnte, selvom den får samme karakter, for billedet og lyden er ikke særlig godt restaureret, hvis man som jeg har set den indtil flere gange i biografen.

Ektras: 7/10
Audio/Video: 5/10

Gravatar

#206 filmz-Crystalstar1200 18 år siden

Ja, jeg kan heller ikke sove i nat, så jeg tror at jeg vil kaste mig over The Best Years of Our Life. Jeg har derfor sat the over og lidt morgenmad, så må jeg jo kommentere den i løbet af i morgen :)

Gravatar

#207 filmz-Narniabæver 18 år siden

Guddommelig Indrgriben:

Usædvanlig komedie / drama fra Israel, hvor vi følger dagligdagen i storbyerne, og tiltider helt uden ord.

En sjov, men tiltider ret lang ude komedie, der dog har religiøse og dramatiske øjeblikke.

9 / 10

Lille Kylling:

Jeg kunne næsten heller ikke sove i nat, så jeg så Lille Kylling.

Disney's tegnefilm fra sidste år, om kyllingen der troede at himlen faldt ned.

Men det gør den også en dag, og så kommer der en invasion af rumvæsner.

8 / 10
Chip: Rescue Rangers, away!
Gravatar

#208 filmz-Crystalstar1200 18 år siden

The Best Years of Our Life

Som sagt tidligere kastede jeg tidligere på dagen og natten til i dag over The Best Years of Our Life - et 2 timer og 46 minutter langt efterkrigsdrama fra 1946. Ja, du læste rigtig næsten 3 timer, hvilket også var meget lang efter datidens normer, men faktisk ikke et minut for langt. Man kommer mange følelser igennem i løbet af filmen, man griner, man snøfter, man håber, man ryster på hovedet ... selvom det er hjemvendende soldater fra WW II kunne det lige så godt havet været i dag med soldater fra Golfkringen. Temaerne er evigt gyldige og skuespillet er i top, så de mange priser helt fortjent. Det er prisværdig at selskaberne finder disser film frem igen, så vi stadig kan få glæde af dem istedet for endnu et remake af endnu en halvgod film, som ikke engang har passeret 30 års alderen - 8/10 herfra :)

Efter et par timer kastede jeg mig så over ...

The Proposition der næsten lige er kommet op i de danske biffer.

En fadeivoldsk western der ligger sig i kølvandet på de andre nye westerns som Deadwood, Blueberry osv., hvor man kan føle solen bage, høre fluerne summe og lugte sveden og døden. Det er en meget brutal og barsk omgang. Endnu en gang viser Australien at det formår både at være tro mod genren, men samtidigt være sin helt egen. Også her er skuespillet solidt og en handling totalt uberegnelig, at man sidder anspændt fra første til sidste billede, så 6/10 herfra.

Gravatar

#209 chandler75 18 år siden

Kun 6/10? :)
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#210 filmz-Crystalstar1200 18 år siden

# 209 Ja, for jeg så den på tv - i biffen ville den nok have fået 8/10.

Skriv ny kommentar: