Gravatar

#11 chandler75 20 år siden

Jeg forstår heller ikke helt en film som "Sky Captain", med mindre man betragter den som en ren stiløvelse ud i hvad man kan gøre med effekter. Der er vel ingen der kan påstå at dens blue-screen effekter fremhæver karakterbeskrivelserne eller historiens dybde?

Af samme grund er jeg skeptisk overfor den kommende "Sin City", som jeg også mest ser som en stiløvelse. Jeg er stor fan af tegneserien, som jeg har læst siden begyndelsen af 90'erne, og ved godt at tegneserieren nok ikke kunne filmatiseres anderledes - som folk siger er dette tegneserien - bare overført til filmmediet. Men jeg tænker så: hvorfor overhovedet filmatisere den - hvorfor ikke bare læse tegneserien?

Med mindre der altså er tale om en stiløvelse...
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#12 filt 20 år siden

Prøver du at komme op på 6500 posts? ;)
"Let the universe howl in despair, for I have returned..." - Lord Darkseid
Gravatar

#13 El vez 20 år siden

#11 Jeg tror nu du bliver positivt overrasket over Sin City. Jeg synes den fungerer ret godt som film og jeg saa den med en der havde laest mere af tegneserien end mig, og han var ogsaa meget positivt stemt.

Nu er der ogsaa en hel del mere koed paa Sin City end der f.eks er paa Sky Captain - jeg kan godt se din pointe, men du maa endelig ikke begynde at sammenligne de to alt for meget :)
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#14 ks 20 år siden

Det er naturligvis en stiløvelse, og det mener jeg heller ikke Alex Proyas nogensinde har lagt skjul på mht. til Sky Captain. Det var altid hans intention at skabe en unik visuel side, der testede vores nuværende teknik helt til grænserne. Men det er efterhånden også blevet et tabu, at effekter erstatter substans, men der er faktisk rigtig mange eksempler på film, der fungerer fremragende, også selvom de er meget effektprægede. Sin City er muligvis en stiløvelse, men for fanden hvor jeg glæder mig, og for hvordan det er en fornem måde at udføre en stiløvelse på.

Hvorfor lave en film? Man kan vel hellere spørge sig, hvorfor lave en film a la Daredevil? Sin City er da trods alt det tætteste vi er kommet på en film, der yder sit kildemateriale retfærdighed, både visuelt og historiemæssigt.
Gravatar

#15 El vez 20 år siden

Nu er tegneserier jo ogsaa lidt af en niche, og det er foerst for nylig at Sin City tegneserierne f.eks er blevet oversat til dansk (Ikke at jeg foretraekker dansk, men for at paapege at der maaske ikke er et aabenlist marked for dem), paa trods af at de amr. tegneserier har vaeret paa gaden i adskillige aar.

Ved at lave en film over den, naar man et stoerre publikum, og man kan haabe paa at flere bliver interesseret i at laese tegneserierne, hvis de kan lide filmen.

Jeg er da ogsaa sikker paa at der er blevet laest flere LOTR boeger pga LOTR filmenes popularitet, og det er da fedt!
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#16 filmz-Bruce 20 år siden

#14 Jeg synes Sky Captain har en vidunderlig billed- og lydside og synes idéen om at tage udgangspunkt i 30'er- og 40'ernes cliffhanger serier var god. Men når så praktisk alt andet fejler i den film...ja..hva' så?

Jeg kan ikke se, at det er tabu, at effekter skulle erstatte substans. Hvis nogle kan li' at se film ene og alene for effekternes skyld og skider hul i resten, så skal man da ikke fratage dem den glæde. At vi så er nogle, som synes man står med en en tom skal, som intet har med en god film at gøre, det er noget helt andet, bare der er plads til at diskutere det på Filmz ;)

Personligt tror jeg Sin City bliver meget mere vellykket end Sky Captain. Men det vil jeg så også tillade mig at tro på, har noget at gøre med, at substansen er tilstede i en grad som komplimenterer effekterne.

Uden det basale, no cigar.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#17 ks 20 år siden

Jeg tror ikke der er nogen tvivl om, at den nuværende filmateisering af Sin City øger interessen, og formentlig populariteten, for de originale tegneserier. Jeg læste fornylig en anmeldelse af tegneserien på DVDTimes, hvor de gjorde opmærksom på, at alle bindene i serien ville blive genudgivet i forbindelse med lanceringen af filmen. Og allerede der er det formentlig grundet en stigende interesse, hvilket absolut er positivt. Jeg har personligt aldrig læst dem, men der er ingen tvivl om, at filmatisering har åbnet mine øjne, og jeg overvejer meget at smide penge efter dem. Præcis som LOTR, hvor jeg dog aldrig har fået overbevist mig selv om at læse bøgerne. Men tror ikke man kan undgå at konstatere, at en succesrig filmatisering er en fremragende PR for originalmaterialet. Så kan det være digte, tegneserier eller bøger.

Mht. til Sky Captain, så ja, det var måske ikke den mest vellykke kombination af visuel glans, og en fængende historie. Men ikke desto mindre synes jeg heller ikke historien var helt igennem miserabel, og jeg følte mig da temmelig godt underholdt, men det var måske interessen for det visuelle og den specielle atmosfære (film kan faktisk nå langt alene via atmosfæren og følelsen) filmen gav mig. Og måske er jeg ikke helt objektiv, for der er naturligvis folk der har det fint med filmene så længe der er fede effekter og en masse tju-bang, og det er da sikkert også fint nok på en tømmdermands søndag.

Og jeg tør godt forudsige at Sin City bliver bedre end Sky Captain, for den skal simpelthen være bedre! Har ikke glædet mig så meget til en film i meget lang tid :)
Gravatar

#18 filmz-bullseye 20 år siden

A very good point chandler75

:)
Gravatar

#19 chandler75 20 år siden

# 18 Det koksede lige lidt...

# 17 Det er rigtigt at den slags giver øget PR og fokus på tegneserierne - men det kan også backfire, hvis filmen på ingen måde kan leve op til originalen - som med filmatiseringerne af Alan Moores milepæle "League of Extraordinary Gentlemen" og "From Hell". Der risikerer man derimod at filmenes dårlige præstationer smitter af på tegneseriernes omdømme.

Der er jo også en grund til at netop Alan Moore har fralagt sig ethvert ansvar for filmatiseringerne af hans værker - og faktisk ikke engang har set "League". Han har dog erkendt at han ikke kan stoppe Hollywood-maskinen, og har taget konsekvensen og giver altid samtlige honorarer fra filmene til tegnerne på de respektive tegneserier (Eddie Campbell der illustrerede "From Hell" fik således råd til at købe et hus til sine forældre).

Jeg kan med sikkerhed sige at Moore heller ikke vil være at finde til premierene på "V for Vendetta" og "Watchmen" - og min egen forventning til de film kan da også findes på et meget lille sted. Jeg er tilfreds nok med at have værkerne stående på min reol.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#20 ks 20 år siden

Sandt sandt, det kan naturligvis også backfire og give en særdeles negativ PR. Men negativ eller positiv PR, så åbner filmene i hvert fald øjnene overfor, at disse tegneserier overhovedet eksisterer. Jeg var fx overhovedet ikke klar over, at 'League of Extraordinary Gentlemen' var en tegneserie. Og som man siger, så er al PR et eller andet sted god PR.

Skriv ny kommentar: