Gravatar

#291 wimmie 15 år siden

29-20

29. Cold Mountain

Cold Mountain er først og fremmest en rigtig flot film; smukke landskaber og barske krigsscener står i direkte konstrast med hinanden - hvilket er et af de allerbedste virkemidler i filmen.
Hvor den desværre et par gange fejler er i kærlighedshistorien - ikke så meget dét at de to hovedpersoner forelsker sig meget hurtigt; det synes jeg egl. at filmen behandler meget godt (især den tvivl der såes om hvorvidt man overhovedet kan få den slags følelser for en person man knap nok kender). Nej, fejlen ligger i særdeleshed i manuskriptet; nogle af replikkerne bliver simpelthen til tider for pladderromantiske og for urealistiske.
Til gengæld er Inmans (Jude Law) oplevelser i krigen og rejse hjem enormt spændende og fyldt med rigtig gode karakterer.
Filmen er velspillet ned til mindste birolle; især Jude Law, Ray Winstone, Renee Zellweger og Brendan Gleason gør det fænomenalt.

28. The Proposition

Endnu en film på min liste som efter min mening er langt undervurderet; det er én af de på én gang smukkeste og mest barske film jeg længe har set. Med manuskript og musik af Nick Cave og instrueret af John Hillcoat er det én af de film der bliver siddende i én længe efter at man har set den.
Skuespillet er intet mindre end suverænt - her skal især fremhæves Ray Winstone; han er på én gang intens, grum og sympatisk - ikke en typisk kombination.
et gennemgående tema i persongalleriet er at ingen udelukkende er gode og onde - de "gode" har alle mørke sider og de "onde" er også mennesker med sympatiske træk.

27. A Nightmare before Christmas

Min absolutte favorit "animationsfilm" - har en stor forkærlighed for stop motion-film og denne er ikke bare flot lavet men også gennemført i humor og detaljer. Man er ikke i tvivl om at man ser en Tim Burton-film (selvom den er instrueret af Henry Selick), stemningen er dejligt eventyrlig og Burton'sk á la "Edward Scissorhands" og "Beetlejuice".
I modsætning til filmens lillebror "The Corpse Bride", der var lige så flot og stemningsfuld er musikken her filmens store force og sangene er uforglemmelige.

26. Eternal Sunshine of the Spotless Mind

Èn af de mest originale og bedst fortalte historier jeg længe har set på film. Udover at være en form for fantasy (af den slags småsyrede historier som Charlie Kaufman mestrer så godt), så er den også dejligt realistisk i sin fremstilling af et parforhold hvor tingene ikke nødvendigvis er rosenrødt - og ikke behøver at være det :)
Både Jim Carrey og Kate Winslet er perfekte i deres roller og har en rigtig god kemi.

25. Star Wars - The Empire Strikes Back

Efter manges mening nok den bedste Star Wars-film, men jeg hælder nu stadig en lille smule mere til den første (jaja, den kommer længere oppe ad listen, det havde I nok gættet). Men denne er uden tvivl den mest spændende - ikke mindst klimakset mellem Luke og Darth Vader. Der sker mange ting, der er masser af Yoda og mere karakterudvikling - især mellem Luke og Leia - og Leia og Han Solo ;)
Og så lærer man jo endnu mere om det dejlige Star Wars-univers.

24. Hot Fuzz

Endnu en film af teamet bag "Shaun of the Dead" - denne gang bliver der taget gas på action/thriller/krimierne og også her finder man en hyldest eller to til populære film i disse genrer.
Filmen er ikke helt så helstøbt som "Shaun..." men det er nu ganske tæt på. Humoren er lige så genial og Pegg og Frost er endnu engang et fantastisk makkerpar. Man er ikke i tvivl om at de har det sjovt på settet og at de er rigitg gode venner - én af grundene til at filmen fungerer så godt.

23. Shaun of the Dead

Nok én af de mest sete nyere film i min samling og den bedste zombiekomedie der er lavet. Humoren er simpelthen genial og jeg blev straks fan af Pegg/Frost/Wright - samtidig virker filmen også på zombie-niveau; makeuppen er god og selvom den måske ikke ligefrem er gyserfilms-uhyggelig, så bliver den da dejligt blodig ;)
Og så er den jo ikke mindst fyldt med herlige små hyldester til klassiske zombiefilm som "Night of the Living dead" og "Zombi 2"

22. Alien

Alien er én af disse helt igennem originale film der kommer i ny og næ, selvom handlingen i bund og grund er ret enkel og hele filmen foregår i et begrænset område... eller måske er det lige netop derfor at filmen fungerer så perfekt som gyser og ikke bare en sci-fi film; fordi den kører stemningen og designet (af Giger), og begge dele virker så pokkers effektivt - aldrig før har en film været så nervepirrende og klaustrofobisk.
Og så gør det jo intet at helten og hovedrollen er en kvinde - og endda en supercool én af slagsen...Ripley er vel nærmest den heltinde man sammenligner heltinder med i nyere film ;)

21. Donnie Darko

Jeg kendte stort set intet til filmen da den helt uventet dukkede op på plakaten i vores lillebitte lokale biografen. Jeg havde ikke set den på plakaten andre steder eller hørt den omtalt ved andet end bare den titel.
Jeg må sige at det er en af de mest positive overraskelser, filmen var flot, original og med dejligt musik og fine skuespilpræstationer - ikke mindst af Jake Gyllenhaal (som jo ikke var enormt kendt endnu dengang), men også i bi-rollerne; en sympatisk Drew Barrymore og en creepy Patrick Swayze.
Filmen bliver bestemt ikke ringere ved gensyn - og for nogle kræver den måske endda et par gensyn for at få det hele med.

20. 12 Angry Men

Jeg elsker retssagsdramer og 12 Angry Men er måske den bedste i sin genre...på trods af at den faktisk ikke foregår i en retssal men i jury-lokalet hvor de 12 mænd skal bestemme en ung mands skæbne i en mordsag.
Filmen er kun knap 1½ time og foregår i samme lokale hele filmen igennem (stort set).
Jeg tror aldrig før jeg har set en så spændende og interessant personskildring med så få virkemidler og info om personerne. Det er i forhold til deres meninger, havd de gør og hvad de fortæller at man lærer dem at kende og hvilken type personer de er.
En helt fantastisk film.
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#292 NightHawk 15 år siden

# 291 -

Har ikke fået set "The Proposition", "Hot Fuzz" eller "12 Angry Men".

Jeg elsker sgu "Cold Mountain", både den lange indledning, de romantiske ordudvekslinger, (som indrømmet er lidt sukkersøde et par steder), og især Inmans nervepirrende og dramatiske flugt/kamp for at genfinde sin elskede, samt afslutningen som er formidabel i sin symbolik. 5/6

"Nightmare Before Christmas", en udødelig klassiker både som animationsfilm og julefilm. 6/6. Hvis du ikke allerede har set den, så kan jeg anbefale Henry Selicks "James and The Giant Peach", som er næsten ligeså god. :)

"Eternal Spotlight..." er nok min yndlingsfilm med Kate Winslett og den næstbedste præstation fra Jim Carrey's side. Kauffmans plot er, som du siger, fantastisk godt skrevet i et miks af moderne fabel og realistisk parforholdsskildring. 5/6.

"Star Wars - Empire Strikes Back", er så afgjort efter min mening den bedste i trilogien, så fedt at se den på listen. Det er sci-adventure når det er allerbedst. 6/6.

Må indrømme at jeg ikke var helt oppe og ringe over "Shaun of The Dead", 3/6. Synes den startede godt, men mistede noget af sin charme og slagkraft jo længere ind i filmen man kom. Ku' godt være jeg alligevel sku' gi' den en chance mere. :)

"Alien", endnu en klassiker, mesterligt bygget op af Ridley Scott så man er helt svedig på ryggen til sidst af bar spænding. Og jep, Ripley er en af de sejeste kvinderoller nogensinde skrevet. 5/6.

"Donnie Darko" er jeg ekstremt glad for at se på din liste. Det er en af mine absolutte yndlingsfilm. Er vild med hele det her tidsrejse mysterium og Donnies rolle som en slags superhelt/frelser, samtidig med at filmen så også er en sorthumoritisk skildring af teenagemiljøet og en homage til de bedste af slagsen af teenage/highscool film på én og samme gang. Jake Gyllenhaal, Drew Barrymoore og Patrick Swayze er fremragende i deres roller og soundtracket til filmen et kapitel for sig af fed 80'er musik. 6/6. :)
"There can be no understanding between the hand and the brain, unless the heart acts as mediator."
Gravatar

#293 Skeloboy 15 år siden

Har ikke set Shaun of teh Dead, men ellers er det dæleme en god liste denne gang. Nok din bedste indtil videre:)

Er dog ganske uenig med Cold Mountain. Så den godt nok med voldsomme tømmermænd, men nui, hvor var den kedelig og ligegyldig, synes jeg...og jeg er ikke så vild med Renee Zellweger
Gravatar

#294 Lord Beef Jerky 15 år siden

Uf, fantastiske film og en håndfuld af dem jeg stadig mangler.

The Nightmare Before Christmas - 6/6
The Empire Strikes Back - 7/6
Hot Fuzz - 5/6
Shaun Of The Dead - 4-5/6
Alien - 6/6
Donnie Darko - 6/6
12 Angry Men - 6/6
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#295 filmz-Utyske 15 år siden

Skeloboy (293) skrev:
Har ikke set Shaun of teh Dead

KÆTTER!
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Gravatar

#296 wimmie 15 år siden

Hehe - ja, jeg vil sige at jeg i min top 30 er inde i "eliten" af mine yndlingsfilm - i top 20 vil der nok ikke være de store overraskelser mht. min generelle filmsmag - men der vil være et par mindre kendte film - af den slags som jeg finder alt for oversete ;)

Glad for at I kan lide de fleste af dem.
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#297 Kruse 15 år siden

Jeg har ikke fået set Cold Mountain, men ellers er det fantastiske film hele bundtet!

The Proposition - 5/6
A Nightmare before Christmas - 5/6
Eternal Sunshine of the Spotless Mind - 5/6
Star Wars - The Empire Strikes Back - 6/6
Hot Fuzz - 5/6
Shaun of the Dead - 5/6
Alien - 6/6
Donnie Darko - 6/6
12 Angry Men - 6/6
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#298 Riqon 15 år siden

Jeg så Cold Mountain for første gang i går med kæresten. Meget flot og interessant film. Men sikke mange onde (og ødelagte) mennesker, næsten for deprimerende.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#299 Skeloboy 15 år siden

riqon (298) skrev:
næsten for deprimerende.

Hvis vi vel at mærke ikke taler om en film, der er deprimerende fordi den er dårlig...så er der sgu ikke noget, der hedder en for deprimerende film, IMO :)
Gravatar

#300 BN 15 år siden

Skeloboy (299) skrev:
Hvis vi vel at mærke ikke taler om en film, der er deprimerende fordi den er dårlig...så er der sgu ikke noget, der hedder en for deprimerende film, IMO :)

Jeg synes nu ellers, der findes visse film der nærmest dyrker det deprimerende og triste i en sådan grad, at jeg for længst er stået af. Jeg gider f.eks. ikke at se den der type europæiske sociale dramaer, hvori menneskers tilværelse er mere deprimerende, grå og trist end i virkeligheden, og hvor det mest dramatiske i mange tilfælde består i, at der hænger et ur på væggen og tikker, mens personerne ser ud til at kede sig så jammerligt og eftertrykkeligt, at man hvert øjeblik venter at se dem begå selvmord.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/

Skriv ny kommentar: