Jeg har forsøgt at oprette min egen topliste over mine yndlingsfilm. Det er ikke nødvendigvis film jeg selv har, så derfor ser jeg dem ikke (alle) løbende.
I vil sikkert undre jer over (og grine af) nogle af filmene og deres placeringer men de er udelukkende et udtryk for min egen smag og baseret på hvilke film jeg bedst kan lide at se. Så en film jeg personligt er glad for kan godt ligge højere end en film som jeg måske godt ved er bedre. Har prøvet at kommentere dem så vidt muligt. jeg er ikke 100% sikker på alle placeringerne - listen vil sikkert se anderledes ud om et halvt år... But here goes:
Top 160-150
150. In America
En sød og meget rørende lille film om et ungt par fra Irland der med deres to små døtre flytter til New York og prøver at starte en tilværelse dér mens de prøver at komme sig over tabet af en søn. Filmen er sentimental men bliver aldrig klam og jeg får altid en lille klump i halsen over scenen mellem far og datter, hvor datteren prøver at få faderen til at give slip på sin afdøde søn.
151. Frailty
Endnu en alt for overset film i gyser/thriller genren. Bill Paxton er virkelig creepy-klam i rollen som en streng men rar enlig far til to drenge der pludselig slåt klik og går bibel-psykotisk og mener at han får beskeder fra Gud om at dræbe "dæmoner" der lever iblandt os.
152. Låt den rätte komma in
En noget anderledes fortolkning af vampyr-myten. Jeg vil ikke kalde filmen en gyser; selvom der da er et par creepy scener; det kører dog mere på det psykologiske (på trods af at der ikke er mangel på blod)
153. Bug
Jeg læste for nyligt at Bug skulle være dømt som en af de dårligste "gysere" i nyere tid... Jeg er dog ganske uenig. For det første er det ikke en gyser men mere en psykologisk, paranoid og meget klaustrofobisk thriller. For det andet er Michael Shannon simpelthen skræmmende god i sin rolle; han giver virkelig en chokerende præstation som sagtens kunne være en Oscarnominering værdig. Og kudos til Ashley Judd for at se træt og hærget ud ;)
154. Taps
Endnu en meget overset film (fra 1981) med en meget ung Timothy Hutton, en meget ung Sean Penn og en endnu yngre Tom Cruise og ikke mindst altid formidable George C. Scott.
155. Being John Malkovich
Spike Jonze OG Charlie Kaufmann - bedre og mere mærkeligt bliver det næsten ikke...for ikke at sige originalt ;)
156. Predator
Det er jo svært at benægte at Predator er en klassiker...det er dog også svæt at benægte at den måske ikke ligefrem det pga. de store skuespilpræstationer (nu vi lige gik fra "Doubt"), men underholdningsværdien er høj og effekterne ganske fine tiden taget i betragtning. Synd at man har prøvet at maltraktere Predator-historien (og Aliens) med de latterlige Alien Vs. Predator film :/
157. Doubt
En af de bedste film fra sidste år; bedre skuespil finder man næsten ikke. Noget af det bedste ved filmen er at den overraskede mig i sådan en grad. Jeg havde næsten forventet en halvkedelig film men historien og skuespillet fængede. Jeg elsker den måde filmen skaber debat; er præsten skyldig eller ej? Det er helt op til én selv hvad man vælger at tro på.
158. Phantoms
.Jaja, nu griner I nok, men Phantoms er efter min mening en alt for undervurderet lille gyser. Det er ikke det dybeste plot eller det dybeste skuespil (udover Ben Affleck naturligvis, he's da bomb in Phantoms!" ;), men filmen er faktisk en af de få gysere der har formået at give mig the chills....scenen med hunden der bare stirrer er faktisk lidt nervepirrende.
159. Nurse Betty
Fin lille film med masser af sort humor og faktisk en af Morgan Freemans bedste roller efter min mening :)
160. Crash
Jeg er ikke overbevist om at filmen burde have vundet en oscar for bedste film, men jeg synes bestemt den er god. Den har sine svagheder ja, men skuespillet er godt og jeg blev godt fanget af de små historier.
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Uh, du har allerede 3 der ville være på min top 150. Låt Den Rätte Komma In, Predator og Being John Malkovich. Dog tilslutter jeg mig horden der sabler Bug ned. Jeg ville dog mægtigt gerne se den som teaterstykke en dag, for det er bestemt ikke hsitorien der fejler men rettere udførelsen.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Disse lister er onde :( De minder mig om alle de film, som jeg burde have set, men ikke har set endnu.
Og så er jeg imponeret over, at folk har overblik nok til at kunne vælge de 100/150/160 bedste film de har set. Personligt husker jeg alt for ringe til at kunne gøre det.
"Og hvem vil ikke gerne guffe Klaus Kinski??" - evermind
Jeg husker også "Frailty" som ganske god, og jeg er enig i vurderingen af "Bug" - den er jo lavet af instruktøren bag "Exorcisten", og jeg synes meget, den har samme ubehagelige stemning.
"Crash" kan jeg derimod ikke tilslutte mig - jeg prøvede at gense den forleden, men måtte give op efter en halv time. Jeg blev simpelthen dårlig af, at Haggis i hver eneste scene skal presse racespørgsmålet ned i halsen på seeren. Filmen er så usubtil (vist ikke en ord), som noget kan være.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
jeg tror også at crash ville have været på min liste hvis jeg havde den på dvd, predator er en klassiker, men og spændende at se en gang imellem, men den ville ikke være at finde i min top 150 måske i en 200-250
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
#1 wimmie 15 år siden
I vil sikkert undre jer over (og grine af) nogle af filmene og deres placeringer men de er udelukkende et udtryk for min egen smag og baseret på hvilke film jeg bedst kan lide at se. Så en film jeg personligt er glad for kan godt ligge højere end en film som jeg måske godt ved er bedre.
Har prøvet at kommentere dem så vidt muligt.
jeg er ikke 100% sikker på alle placeringerne - listen vil sikkert se anderledes ud om et halvt år... But here goes:
Top 160-150
150. In America
En sød og meget rørende lille film om et ungt par fra Irland der med deres to små døtre flytter til New York og prøver at starte en tilværelse dér mens de prøver at komme sig over tabet af en søn.
Filmen er sentimental men bliver aldrig klam og jeg får altid en lille klump i halsen over scenen mellem far og datter, hvor datteren prøver at få faderen til at give slip på sin afdøde søn.
151. Frailty
Endnu en alt for overset film i gyser/thriller genren. Bill Paxton er virkelig creepy-klam i rollen som en streng men rar enlig far til to drenge der pludselig slåt klik og går bibel-psykotisk og mener at han får beskeder fra Gud om at dræbe "dæmoner" der lever iblandt os.
152. Låt den rätte komma in
En noget anderledes fortolkning af vampyr-myten. Jeg vil ikke kalde filmen en gyser; selvom der da er et par creepy scener; det kører dog mere på det psykologiske (på trods af at der ikke er mangel på blod)
153. Bug
Jeg læste for nyligt at Bug skulle være dømt som en af de dårligste "gysere" i nyere tid... Jeg er dog ganske uenig. For det første er det ikke en gyser men mere en psykologisk, paranoid og meget klaustrofobisk thriller. For det andet er Michael Shannon simpelthen skræmmende god i sin rolle; han giver virkelig en chokerende præstation som sagtens kunne være en Oscarnominering værdig. Og kudos til Ashley Judd for at se træt og hærget ud ;)
154. Taps
Endnu en meget overset film (fra 1981) med en meget ung Timothy Hutton, en meget ung Sean Penn og en endnu yngre Tom Cruise og ikke mindst altid formidable George C. Scott.
155. Being John Malkovich
Spike Jonze OG Charlie Kaufmann - bedre og mere mærkeligt bliver det næsten ikke...for ikke at sige originalt ;)
156. Predator
Det er jo svært at benægte at Predator er en klassiker...det er dog også svæt at benægte at den måske ikke ligefrem det pga. de store skuespilpræstationer (nu vi lige gik fra "Doubt"), men underholdningsværdien er høj og effekterne ganske fine tiden taget i betragtning. Synd at man har prøvet at maltraktere Predator-historien (og Aliens) med de latterlige Alien Vs. Predator film :/
157. Doubt
En af de bedste film fra sidste år; bedre skuespil finder man næsten ikke. Noget af det bedste ved filmen er at den overraskede mig i sådan en grad. Jeg havde næsten forventet en halvkedelig film men historien og skuespillet fængede. Jeg elsker den måde filmen skaber debat; er præsten skyldig eller ej? Det er helt op til én selv hvad man vælger at tro på.
158. Phantoms
.Jaja, nu griner I nok, men Phantoms er efter min mening en alt for undervurderet lille gyser. Det er ikke det dybeste plot eller det dybeste skuespil (udover Ben Affleck naturligvis, he's da bomb in Phantoms!" ;), men filmen er faktisk en af de få gysere der har formået at give mig the chills....scenen med hunden der bare stirrer er faktisk lidt nervepirrende.
159. Nurse Betty
Fin lille film med masser af sort humor og faktisk en af Morgan Freemans bedste roller efter min mening :)
160. Crash
Jeg er ikke overbevist om at filmen burde have vundet en oscar for bedste film, men jeg synes bestemt den er god. Den har sine svagheder ja, men skuespillet er godt og jeg blev godt fanget af de små historier.
#2 Lord Beef Jerky 15 år siden
#3 dyg 15 år siden
Og så er jeg imponeret over, at folk har overblik nok til at kunne vælge de 100/150/160 bedste film de har set. Personligt husker jeg alt for ringe til at kunne gøre det.
#4 HonoDelLoce 15 år siden
Jeg så den i fjernsynet.. Og jeg .. Jeg er fuldstændig målløs over at den kan være på nogens top noget-som-helst :)
Men hver sin smag, selvfølgelig.. :)
#5 filmz-jonasgr 15 år siden
'Cause I'm evil"
#6 Patriarch 15 år siden
#7 Kruse 15 år siden
Jeg synes at Frailty er en ganske fin thriller der overraskede mig positivt.
#8 chandler75 15 år siden
"Crash" kan jeg derimod ikke tilslutte mig - jeg prøvede at gense den forleden, men måtte give op efter en halv time. Jeg blev simpelthen dårlig af, at Haggis i hver eneste scene skal presse racespørgsmålet ned i halsen på seeren. Filmen er så usubtil (vist ikke en ord), som noget kan være.
#9 MOVIE1000 15 år siden
#10 Åkepool 15 år siden
Jeg kan så ikke følge dig med "Being John Malkovich" og "Crash", som bestemt ikke ville nærme sig min top 150-160.
Skal helt sikkert se "In America" en dag.