Gravatar

#1 Kruse 11 år siden

Min bærbar har fået en harddisk-fejl, og skal derfor formateres i morgen, og jeg vil jo gerne gøre det så smertefrit som muligt.

Og jeg vil gerne helst undgå at skulle overføre al min musik fra cd'er til iTunes endnu en gang, så hvad skal jeg gøre for at undgå dette? Jeg har kopieret mappen "Music" under "iTunes Media" over til dropbox, så er det nok bare at kopiere indholdet tilbage i den mappe efter formateringen for at beholde min musik?

Og er der andet ved iTunes jeg bør foretage mig inden formateringen?
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#2 Slettet Bruger [2486770504] 11 år siden

Hvis du kun har musik i iTunes, er det alt hvad du behøver at kopiere.

Du kan dog også kopiere hele iTunes-mappen, da den indeholder dine playlists, evt. podcasts du følger og lydbøger, hvis du lytter til den slags.

Det burde være rigeligt og selvfølgelig huske din kode til butikken. :)
Gravatar

#3 doom WAD 11 år siden

Det er ikke nok at kopiere "Music" i iTunes Media. Så mister du albumcovers, playlists og evt. instilling af individuelle lydstyrker for albums mv.

(Alle instillinger ligger i de 4-5 filer, der ligger i roden af iTunes-mappen, og de er kædet sammen med træet/strukturen i din aktuelle iTunes Music-mappe.)

Du skal som #2 skriver kopiere hele mappen "iTunes", der ligger i biblioteket "Music" / "Musik" (ikke at forveksle med mappen af samme navn i iTunes Media mappen).

Du installerer så iTunes på ny på din nye eller rebootede computer. Når iTunes er installeret, sletter du HELE mappen "iTunes" i biblioteket "Music"/"Musik" og trækker din gamle, komplette "iTunes" mappe ind i biblioteket. Du skal ikke lave træk-og-erstat, så vil der gå ged i den. Slet først og så træk over.

Når du sletter iTunesmappen fra musikbiblioteket efter at have ny-installeret iTunes, risikerer du ikke at slette selve programmet iTunes, da det ligger et andet sted.

Husk også altid - og det gælder alle iTunes brugere - at når du starter med en ny computer, så skal du åbne Windows Meida Player og slå alle modes fra, der nævner noget med at Media Player automatisk henter oplysninger fra nettet, uanset om det er cover-art, filnavne eller andre valgmuligheder. Ellers vil Windows Media player over tid gå ind og smadre dit iTunes ved at tilbageføre cover art og filoplysninger til originaloplysninger (kunstner, titel osv) som du selv møjs9ommeligt måtte have redigeret. Det er et kendt og MEGET frustrerende problem. Det tog mig flere år, før jeg fandt ud af, at det var Media Player, der var skurken. Jeg troede det var en fejl i iTunes. Hvis du ikke har brugt Media Player for nylig vil det spørge om det skal være standardafspiller, og det skal du sige nej til.

Jeg er nogenlunde skarp i iTunes - uden at være mega it-kender i øvrigt - så spørg endelig. (Jeg sender en mega faktura.)

Nuf said!
Gravatar

#4 Slettet Bruger [2486770504] 11 år siden

Jeg bliver lige nødt til at påpege, at "reboote computeren", bare betyder at genstarte den, ikke "geninstallere". :)
Gravatar

#5 doom WAD 11 år siden

Doc Doom (3) skrev:
et tog mig flere år, før jeg fandt ud af, at det var Media Player, der var skurken. Jeg troede det var en fejl i iTunes.


Altså det er ikke fordi jeg ikke har hørt om Google - det tog iTunes brugere world wide flere år at knække den :-)
Gravatar

#6 Slettet Bruger [2486770504] 11 år siden

Det skal i øvrigt siges, at jeg aldrig har oplevet det problem med Media Player og har været på iTunes siden den første iPod kunne bruges med Windows. Den version var så en katastrofeområde af rang, da den flyttede rundt på ens musik og slettede på livet løs.
Gravatar

#7 doom WAD 11 år siden

Det sker random og er sjældent. Hvilket også er årsagen til at det tog mange år at knække den. Men for dem det rammer, er det disaster, hvis man har brugt år på at kategorisere manuelt.
Gravatar

#8 Kruse 11 år siden

utyske (2) skrev:
Du kan dog også kopiere hele iTunes-mappen, da den indeholder dine playlists, evt. podcasts du følger og lydbøger, hvis du lytter til den slags.


Jeg har også masser af podcasts, men jeg har ikke plads til at gemme alt det, og det betyder nok heller ikke så meget for mig at gemme gamle afsnit jeg allerede har hørt. Det er i hvert fald nemt nok at hente igen.

Doc Doom (3) skrev:
Du skal som #2 skriver kopiere hele mappen "iTunes", der ligger i biblioteket "Music" / "Musik" (ikke at forveksle med mappen af samme navn i iTunes Media mappen).


Men hvis jeg ikke har plads til dette(podcast-mappen fylder for meget), kan jeg så slet ikke få det til at fungere?
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#9 Slettet Bruger [2486770504] 11 år siden

Altså, jeg har min musik liggende på et andet drev, ikke under iTunes-mappen, primært fordi det er lettere at formattere mit c-drev, hvis noget skulle gå galt og Windows skal geninstalleres og fordi jeg har en SSD, hvor der kun er 120 GB plads, men jeg har små 200 GB musik, da det meste er lossless.

Jeg har flere gange bare geninstalleret Windows, uden at gemme min iTunes-mappe, så mister jeg naturligvis playlists, podcasts osv., men jeg subscriber bare til de podcasts igen og sørger i øvrigt for at slette alt, jeg har lyttet til, for at spare plads.

Det er ikke verdens undergang og enkelte gange skal jeg genhente covers til albums, men det er sjældent, da de fleste af mine albums har coveret som en del af musik-filen eller har coveret liggende i samme mappe som musikken ligger i og så bruger iTunes bare det.

Du kan sagtens gå ind i iTunes-mappen og slette podcast-afsnit, du har lyttet til, så der ikke skal kopieres så meget, eller kun flytte musikken og så genoprette alt andet bagefter. Det tager lige et par ekstra minutter. :)
Gravatar

#10 doom WAD 11 år siden

Nu er det jo individuelt, hvor meget man nørkler med sit iTunes. Jeg kan kun sige, at for MIG ville det være katastrofalt at miste playlists og coverart. Du kan ikke hente al cover art automatisk - langtfra - slet ikke hvis man har ændret på titler manuelt. Og som utyske også er inde på, er det forskelligt fra filtype til filtype, om coverarten knytter sig til filen eller havner i coverart directory. Hvis man kun kopierer musik, mister ma også alle evt. lydfilinstillinger (indiv. lydniveau), hvis man er en af dem, der har hygget sig med dette. Det er meget komplekst at svare på.

Jeg kan kun sige, at hvis du vil være SIKKER på, at alt bliver mage til før, så skal du følge min model.

Du kan dog sagtens slette dine podcasts uden at gøre skade på directoryfilerne, også selvom du gør det manuelt i iTunes Media mappen.

Der er en 3. måde, der er bedre, idet den renser helt op i evt. "døde" musikfiler, der bare ligger og fylder men som ikke er knyttet ind i iTunes biblioteket.

Den metode kræver, at dit iTunes stadig kan åbnes på den beskadigede computer. Hvis det gør, så skriv det, for jeg gider ikke forklare det, hvis det ikke er en option for dig.

Skriv ny kommentar: