Gravatar

#1 DoctorDoom 13 år siden

Alle teknik-nødder, please help:

ENDELIG nærmer tiden sig, hvor min kælder er færdigrenoveret, og jeg skal til at inrette min hjemmebio.

Jeg kunne godt bruge nogle kvalificerede input til opstillinger.

Jeg er helt på bar bund.

Jeg har Pioneer's udgåede topmodel 50" i min stue, som jeg købte for 6-7 år siden, men jeg synes efterhånden, at jeg skal sidde og knibe øjnene sammen for at se, hvad der foregår oppe på den bette skærm, så jeg vil gerne op i noget der ligner 70" denne gang.

Hvad skal jeg ud i?

Hvad mht. 3D?

Skal jeg i stedet vælge en projektor og lærred.

Bio'en skal kun bruges til DVD og Blu-Ray, aldrig til tv-kiggeri.

Hvad med lydsiden?

Jeg har ikke noget egentligt budget, det kommer lidt an på, hvad der frister. Konen bliver dog nok knotten, hvis vi ryger over 70.000 for det hele.

Tak for hjælpen.
Gravatar

#2 davenport 13 år siden

Hvis du har omk. 70k til projektet, så tror jeg nok du kan få lidt fint udstyr.

Hvor mange kvm snakker vi om? Og hvad vil siddeafstanden blive til skærmen?
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#3 Bruce 13 år siden

Budget!!! Alfa og omega når vi snakker hjemmebio. Men for 70K kan du få meget lækkert!. Rummet? Hvor langt til lærred fra siddeplads? Hvor bredt er det? Isoleret? Vægge massive eller plader?

Bedste 2D bud er Panasonic plasma. Det bliver ikke bedre af nuværende udbydere. Problemet er priserne, når man skal op i de store modeller.

For 2 uger siden havde jeg overbevisende sagt, "hvorfor 3D"? Men efter at have set A Christmas Carol så holder jeg min kæft og venter tålmodigt på, at én eller anden film i 3D kommer forbi i samme kvalitet.

Bedste bud på 3D og en TV skærm, så har du to modeller at gå efter. Samsungs 63" model eller LG's 60".

Tjek lige dette review af Hometheaterforums Ronald Epstein af LG'eren:

http://www.hometheaterforum.com/forum/thread/30583...

Hvorfor jeg ikke har Panasonics 65" med, er simpelthen prisen. Den er for dyr i den store model. Hvad koster en sådan sag så?

16.370

Hvis du er ude i projektorløsning derimod, så er der .... også mange muligheder :) Hvis du vil have 3D som virker, efter anmeldernes synspunkt, så er der ikke mange muligheder. Men dette er et segment, som er MEGET afhængig af budget, så vil ikke udi for mange forslag.

Lyskontrolleret? Går du efter et lyskontrolleret rum, mørke vægge og loft, gulvtæppe, ingen reflektioner? Dette giver ret så meget i en projektor opsætning, ellers skal man til at lave kompromis med high contrast lærred og så kan fladskærm være at foretrække.

Nå men MINE bud!

Fladskærm:

LG 60" : 16.370
Lyd: Denon 2311 : 750 euro - 5600
Højttalere: Axiomaudio: 14450 INKLUSIVE MOMS OG TOLD!!!
Oppo BDP-93 regionsfri: 5.750,-

Alt i alt ca: 43.000


Projektor 3D:

Projektor: [url=]JVC X3[/url]: 30.000
Lærred: Carada 88" lærred fastskærm: 660$ og læg dertil told og moms, ca. 1300$ ialt med fragt) - 7.000
Lyd: Denon 2311 : 750 euro - 5.600
Højttalere: Axiomaudio: 14450 INKLUSIVE MOMS OG TOLD!!!
Oppo BDP-93 regionsfri: 5.750,-

Alt i alt ca: 63.000

3D briller tilkommer!!! Der kan man købe JVC's egne eller XPand 103. Skal nok regne med 1K stykket, da det er active shutter.

Til ovenstående kan man så vælge at gå "lidt op" i receiver eller højttalere, eller større lærred eller mørklægning af rum.

Hvorfor vælger jeg Axiomaudio? Fordi de højttalere får fantastiske anmeldelser overalt, kritikere som brugere og prisen er fantastisk konkurrencedygtig selv med told og moms. Deres quad pole surround højttalere skulle være i særklasse og de fylder ikke mere end et A4 ark på sidevæggene.

Mht. projektor, kan man også tage JVC HD550'eren, som er en super 2D projektor til 22K.
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#4 davenport 13 år siden

..Små højtalere er lavet til dværge!!!!
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#5 Bruce 13 år siden

#4 Jeg satser på ydelsen :)

Apropos X3'eren, så anmeldelse her:

http://www.avforums.com/review/JVC-X3-DLA-X3B-DILA...
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#6 DoctorDoom 13 år siden

Jeg kan godt se, at der er meget at overveje, og meget jeg ikke hat tænkt over! :-)

Siddeafstanden er 3,5 m.

Rummet er ca. 25 m2, rektangulært. (Siddeafstanden er på den korte led af rummet.)

Der er nogle ting, der ligger fast, selvom de måske ikke er så bio-venlige:

1) Hvide vægge, da rummet på sigt også skal kunne tjene som pude-rum til mine børn og andre all-round formål. Jeg vil derfor ikke male det sort eller mørkt i øvrigt. Ergo er jeg, jf. Bruce, nok mest ude i en skærm-løsning frem for lærred/projektor, kan jeg konkludere. Vinduerne bliver dækket af mærkelægnings-gardiner - ligesom under besættelsen.

2) Der er (sort) klinkegulv uden mulighed for tæppe, da det er i kælderen. Og i øvrigt har jeg kraftig støvmide-allergi, så tæpper er bandlyst i hele hytten :-) Lyd dæmpning begrænser sig således til møbleringen, der kommer til at bestå af sofa, sofa-bord og nogle Fatboy-puder el. lign. + dvd-møbel mv.

3) Massive betonvægge, der ikke kan lydisoleres med plader eller lign, da det er i kælder, så de skal kunne ånde. Jeg har lige taget alle de klamme plader ned, som min forgænger havde skruet op :-) Der kan dog godt komme noget kunst på væggene hen ad vejen, som vil hjælpe lidt på akustikken.

(Når I så er gået i gang med at græde over disse pauvre akustikvilkår, så skal det lige siges, at jeg er vant til tilsvarende sparsom møblering uden tæpper, og det lever jeg fint med i vores stue, hvor jeg synes surround-lyden fungerer udemærket.)

Jeg synes at 60" bliver lidt småt. Jeg har ikke noget imod at betale en god sjat mere for et større, selvom "kvadratmeterprisen" stiger. Jeg vil helst have min. 60" og gerne 70", hvis der findes noget på markedet i en fornuftig kvali, som man overhovedet kan nærme sig.

Det er vigtigere for mig med en stor skærm end om jeg får 3D. Det kan godt vente til hjemmebio version 2.0 om 10 år, så ser vi også, o 3D-markedet holder.

Nogle tilføjelser på den baggrund, Bruce og Davenport el. andre? Tak!
Gravatar

#7 DoctorDoom 13 år siden

#4: Det forholder sig faktisk omvendt.
Gravatar

#9 Bruce 13 år siden

#6 Ok, det betyder lige lidt billed- og lydmæssige kompromisser :) Gerne i nærheden af 70". 65" Pana til 32K, den gamle VT20 model eller 35K for den nye VT30'er, eller en LG 60 til halvdelen, så havde jeg nok taget LG'eren, med mindre anmeldelserne af den nye VT30'er bliver overstrømmende (der mangler nogle).

Alternativet er X3'eren (eller HD550'eren hvis 3D er ligegyldigt og jeg ER subjektiv og vælger JVC fremfor andre mærker, fordi ingen andre projektorer er i nærheden af det sortniveau, som er på plasma niveau) og så satse på lærred mellem 80" og 88" (ja eller højere om du vil. Jeg har 104" og projektoren står 5,5 meter fra). Vil stadig anbefale at male rummet og så finde en lys venlig for øjnene farve, som beige eller sand i tone 5-7 mat. Det vil fjerne MANGE reflektioner. Men hvis klinkerne er meget glatte, reflekterende, så vil du måske opleve, at det kan være et problem. Men har man et lærred i den størrelse, så vil du få masser med lysstyrke i 2D af den projektor. Spørgsmålet bliver så, om du skal vælge lærred med gain på 0.8 (high contrast, som giver dig bedre sortniveau og mindre reflektioner i lyse rum), 1,0, som er midt imellem, eller Brilliant White, som giver 1.4. Sender mere lys tilbage end det modtager. Sidstnævnte er fantastisk i lyskontrollerede rum, men det er svært at sige, om det vil passe hos dig. Du har trods alt gardiner og sort gulv og KAN reflektionsminimere dine vægge.

Du vil dog opleve en fænomenal billedkvaltet.
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#10 DoctorDoom 13 år siden

Kære Bruce, tusind tak for altid omhyggelige indlæg.

Jeg beholder nu de hvide vægge uanset hvad. De er malet med en helt mat og refleksfri olieemulsionsmaling. Klinkerne er også matte.

Måske går jeg alligevel projektor-vejen.

Er det indviklet at sætte op? - ikke montering på bagvæg jeg tænker på, men sammenkobling og indstilling.

Skriv ny kommentar: