Gravatar

#15351 elwood 13 år siden

Første del af et interview med forfatteren bag det nye Tomb Raider spil, hvor hun kommer ind på det kontroversielle, og hvorfor det ikke rigtig var det.

Samt hele problematikken omkring det med en person der i fortællingen ikke er skydegal, men i gameplay går gun crazy.

Interview with Rhianna Pratchett

Og ja hun er Datter af Terry Pratchett.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#15352 DarkLight 13 år siden

Synes det er en problematik, som har været oppe at vende en del gange, og jeg forstår den ikke helt. For mig at se har det været en nødvendighed, for at spillet ville kunne fungere. Hvad ville alternativet have været?

- En historie som bar præg af en psykopat der intet problem har med at dræbe?
- En spilmekanik hvor man ikke kunne skyde fjender?

En gad ikke spille nogle af delene. Tomb Raider i sin nuværende form, gider jeg dog godt at spille.
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
Gravatar

#15353 elwood 13 år siden

Præcis det er en ret uløselig problematik, og selv hvis man får mere XP ved headshot og andet så er det ikke noget som bryder med fortællingen, når man dræber vildt omkring sig af gameplay mæssige grunde, er det ikke så væsentlig om man får færre eller flere points for den måde.

Det er ikke fordi der kommer store points og blinker over fjenden på samme måde som f.eks. COD spillene i MP.

Hun kommer som sagt også selv lidt ind på det i interviewet.

Bilspil med fodgængere har også tolket tingene lidt forskellige.

GTA her kan man køre folk ned på gaden,
Driver her kan de ikke køres ned, ligesom som med midtown madness.

Så med den logik, hvis man sku begrænse det, skulle man måske lade Lara eller Nathan dræbe et vidst antal mennesker, hvorefter de siger No I, I just can't anymore not right now, hver gang man forsøgte og skyde en fjende, indtil næste bane, hvor man så kan dræbe lidt igen.

Jeg kan ikke rigtig få det til og hænge sammen, film mediet og spil mediet er to vidt forskellige ting, og det virker lidt som om man trækker for mange parraeller til film mediernes problemer, med en karakter som handler ulogisk i forhold til den måde den fremstilles på, det er forfatterens skyld her.

I spilverden, så er det gamerens skyld, hvis en karakter handler ulogisk i forhold til sin fremstilling, men det er jo netop gameplay, det er meningen spilleren skal kunne fortage sig nogle valg, det måske ikke store valg i action spil, men det er stadigvæk et valg om man skyder den ene eller anden person, og når man gør det så laver ens karakter en "ulogisk handling" i forhold til den måde ham eller hende fremstilles på i cutscenes.
Gravatar

#15354 Høegh 13 år siden

Ja, i forhold til spilmediet er det en noget kedelig kritik, ikke bare fordi man bevæger sig ind på et område hvor alle spil-universer praktisk talt vil falde fra hinanden, hvis man insistere på at holde dem op imod de spilmæssige dogmer (antal fjender, belejlige platforme, usynlige grænser etc), men også fordi det lægger op til en enorm begrænsning af mulighederne i forhold til historiefortælling og/eller gameplay.

Skaber man fx afrundede og relaterbare spilkarakterer, og verdner der ikke er tynde som en paptallerken, så bliver man nødt til at begrænse sit gameplay så det ikke bryder med verdenen eller sine karakterer.
Skaber man derimod papirstynde karakterer og verdner der ingen logik eller sammenhæng har, så får man et fripas til at lave gameplayet sjovt, selvom det alligevel bryder med spillets univers og karakterer - who gives a fuck about the story anyways, right?

Særligt i forhold til Uncharted er jeg overrasket over kritikken, fordi det i højere grad er en kritik af selve spilmediets naturlige begrænsninger.
Alternativet ville være dårligere historier eller dårligere gameplay. Med mindre man byggede sit spil op som en klassisk adventure-titel (hvilket så igen ville skabe uoverensstemmelser i forhold til univers vs spil-dogmer), eller gjorde alt gameplay 100% kontekstbaseret (praktisk talt umuligt).
Det der må ske må ske, måske

Gravatar

#15355 Høegh 13 år siden

Dog vil jeg mene at man, i forhold til Tomb Raider, sagtens kunne have ladet Lara gøre det af med sine modstandere på en mindre voldelig måde end det er tilfældet.
Det der må ske må ske, måske

Gravatar

#15356 elwood 13 år siden

Naa I'm liking it :)

Kan godt li og blive overrasket, og jeg tror da også at The Last of Us nok skal ha grumme måder og gøre det af med fjender på.

At udviklerne her så gør det meget detaljeret well, jeg synes nu ikke det er så galt som andre spil.
Gravatar

#15357 DarkLight 13 år siden

Lyttede lige til det nyeste Giantbomb da jeg var ude at løbe. Sååååå det handler slet ikke om spil længere?
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
Gravatar

#15358 elwood 13 år siden

Har ikke lige hørt endnu, men de snakker jo tit om masser af andet end spil også.
Gravatar

#15359 Kyllingebenet 13 år siden

Okay, nu er jeg langt om længe selv kommet i gang med Tomb Raider, og en første time lover virkelig godt - og holdt kæft, hvor får Lara virkelig nogle knubs undervejs! Jeg forstår heller ikke problematikken i forhold til volden i spillet - er det ikke meningen, at det skal være et ACTION adventure spil? Det kan da være ligegyldigt at gameplayet ikke afspejler Lara's mentale sindstilstand - hovedsagen er, at man ikke keder sig undervejs? Jeg synes at samtlige anmeldere/gamere der gør det til et problem, er en flok fjolser!
Mental striptease..
Gravatar

#15360 elwood 13 år siden

Hehe.

Skriv ny kommentar: