Hvad skulle grunden være til ikke at vælge en 4:3 projektor? Det er vel typisk bredden af lærredet der er grænsen for skærmstørrelsen, så hvorfor "nøjedes" med et mindre 4:3 billede med sorte barer i siden? Det er vel federe bare at have et 4:3 billede der fylder hele lærredet og hvis man så viser 16:9-film, så er der bare sort i top og bund?
De fleste film idag er 1:78 eller 1:85, dvs. hele billedet udfyldt på et normalt 16:9 lærred. 2:35 film har sorte barer i top og bund, men film synsfeltet er stadig stort. Jo flere film i et format på/over 1:78 man ser, desto mere logik er der i en 16:9 projektor.
Hvis man køber en 4:3 projektor, får man ikke den samme opdaterede teknologi til rådighed, eftersom de fleste projektorer i det format laves mhb. på data præsentation, dvs. arbejdsrelateret. Derudover støjer de forholdsvis meget mere end hjemmebio projektorer og har et værre kontrastforhold.
Ser man flere gamle film, i 1:33 format, så kan der være god logik heri, men man må stadig lide med værre specifikationer end i hjemmebio projektorer, markedet er simpelthen for lille til deciderede 1:33 hjemmebio projektorer.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
#24 Skal ikke kunne sige noget omkring omskiftning. Jeg ved at nogle køber deciderede anamorfiske linser, som de sætter foran projektorens linse og derved bliver alle film "omformet" til korrekt format.
Dvs. har man købt et vildt 2:35 lærred, så vil man kunne se LOTR i hele billedets bredde og højde, uden tab af kvalitet, hvis linsen er 2:35. Jeg ser personligt ligeså mange 1:33 film, som widescreen film og jeg har rigeligt synsfelt. Men jeg ville være meget ked af, at skulle se widescreen film på et 4:3 lærred, der får man en mere synlig nedgang i kvaliteten, simpelthen fordi indspilninger er bedre i dag.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
#21 El vez 18 år siden
#22 McPeter 18 år siden
#23 filmz-Bruce 18 år siden
Hvis man køber en 4:3 projektor, får man ikke den samme opdaterede teknologi til rådighed, eftersom de fleste projektorer i det format laves mhb. på data præsentation, dvs. arbejdsrelateret. Derudover støjer de forholdsvis meget mere end hjemmebio projektorer og har et værre kontrastforhold.
Ser man flere gamle film, i 1:33 format, så kan der være god logik heri, men man må stadig lide med værre specifikationer end i hjemmebio projektorer, markedet er simpelthen for lille til deciderede 1:33 hjemmebio projektorer.
#24 McPeter 18 år siden
Men man kan da også få projektorer der kan skifte mellem de to formater? Har dog kun set det som data-projektor...
#25 filmz-Bruce 18 år siden
Dvs. har man købt et vildt 2:35 lærred, så vil man kunne se LOTR i hele billedets bredde og højde, uden tab af kvalitet, hvis linsen er 2:35. Jeg ser personligt ligeså mange 1:33 film, som widescreen film og jeg har rigeligt synsfelt. Men jeg ville være meget ked af, at skulle se widescreen film på et 4:3 lærred, der får man en mere synlig nedgang i kvaliteten, simpelthen fordi indspilninger er bedre i dag.
#26 McPeter 18 år siden