Hvor meget strøm bruger et typisk analog tv? Hvor meget strøm bruger et typisk LCD tv? Hvor meget strøm bruger et typisk Plasma tv?
Fx. allesammen 32".
Vi snakkede lidt om at LCD/Plasma tidligere har været store strømslugere men at det er blevet bedre? Vi ved dog stadig ikke helt hvad der er bedst og hvor stor forskel der i virkeligheden er.
Billedrør sluger vist generelt meget mere. Der var ca. en energibesparelse på 50 %, da jeg udskiftede min 17" billedrørsmonitor med et 22" widescreen TFT.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Ah, sikke et fantastisk argument at bruge, når jeg næste gang skal forsøge at overtale kæresten til at udskifte billedrørsfjernsynet i soveværelset med et 46" ;)
Husk at, som de også nævner i linket, at forbruget på et plasma panel afhænger af hvad den bliver sat til at vise. Jo lysere farve jo højere strømforbrug. Nu kan jeg selvfølgelig ikke finde nogen kilder på det. Men så vidt jeg har forstået så bruger et plasma panel og et LCD i samme størrelse ca. det samme ved normalt brug.
Hvordan de to typer er i forhold til at CRT tv har jeg ingen anelse om.
#8 Om det kan betale sig er jo helt op til den enkelte. Men bare sjov lavede jeg et lille eksempel. Vi antager at THX 1138 er 90 minuter lang (I følge IMDB er den 86 men det er nemmere at regne med 90). Mit 42PZ85 bruger i gennemsnit 385W, da jeg ikke lige kan finde nogle oplysninger om hvad den maksimalt trækker så gange jeg bare op med 2. Et Sony KDL-40E4000 bruger 176W.
Det vil sige at mit TV vil bruge ((385*2-176)/1000)*1,5 = 0,891 kilowatt time mere på at vise THX 1138. Hvis vi så regner med at man giver 2kr/kilowatt time så er det 1,782kr dyre at se filmen på mit tv end på Sonyen. Her skal du så tænke på at mit tv er større (hele 2 tommer :)) samt at jeg stærkt tvivler på at maks forbruget er dobbelt så stort som gennemsnitsforbruget, især når man tænker på at THX 1138 er skudt i 2,35:1 og dermed bruger den ikke det hele af et 16:9 panel. Så derfor synes jeg ikke at man behøver at kigge så meget på hvor stort strømforbruget er, medmindre selvfølgelig man skal se rigtig meget om isbjørnes parrings ritualler i snestorme :)
P.S. Jeg tog lige den sony model da det er en af de nye modeller. Den gamle model serie har faktisk et lidt større forbrug.
Så når man har en scene, der er så mørk, at det kan være svært at se den med lidt lys tændt, skal man så, i stedet for at blive frustreret, glæde sig over, at man sparer penge? :) Det vil jeg prøve næste gang, jeg irriterer mig over "glare" i mit tv!
#1 McPeter 16 år siden
Hvor meget strøm bruger et typisk analog tv?
Hvor meget strøm bruger et typisk LCD tv?
Hvor meget strøm bruger et typisk Plasma tv?
Fx. allesammen 32".
Vi snakkede lidt om at LCD/Plasma tidligere har været store strømslugere men at det er blevet bedre? Vi ved dog stadig ikke helt hvad der er bedst og hvor stor forskel der i virkeligheden er.
Er der nogen der måske ved noget om det?
Mange tak.
/Peter
#2 maniac 16 år siden
#3 McPeter 16 år siden
#4 chandler75 16 år siden
#5 maniac 16 år siden
# LCD: 0.29 watt per square inch
# Plasma: 0.35 watt per square inch
Lcd er angiveligt billigst
#6 ks 16 år siden
#7 Scherlund 16 år siden
Hvordan de to typer er i forhold til at CRT tv har jeg ingen anelse om.
#8 mvejen 16 år siden
#9 Scherlund 16 år siden
Det vil sige at mit TV vil bruge ((385*2-176)/1000)*1,5 = 0,891 kilowatt time mere på at vise THX 1138. Hvis vi så regner med at man giver 2kr/kilowatt time så er det 1,782kr dyre at se filmen på mit tv end på Sonyen. Her skal du så tænke på at mit tv er større (hele 2 tommer :)) samt at jeg stærkt tvivler på at maks forbruget er dobbelt så stort som gennemsnitsforbruget, især når man tænker på at THX 1138 er skudt i 2,35:1 og dermed bruger den ikke det hele af et 16:9 panel. Så derfor synes jeg ikke at man behøver at kigge så meget på hvor stort strømforbruget er, medmindre selvfølgelig man skal se rigtig meget om isbjørnes parrings ritualler i snestorme :)
P.S. Jeg tog lige den sony model da det er en af de nye modeller. Den gamle model serie har faktisk et lidt større forbrug.
#10 ks 16 år siden