Netflix forsøger tilsyneladende bevidst at sylte biograf-premieren på “22 July”.

I dag skrives der biograf-historie. For første gang nogensinde får en Netflix-film almindelig biograf-premiere i Danmark. Endda i verden.

“22 July” kan fra i dag d. 4. oktober opleves i Palads-biografen i København. Og først på onsdag d. 10. oktober får Paul Greengrass-filmen global premiere på Netflix.

Det er et brud med den hidtidige Netflix-strategi om simultan-release – at biograferne ikke kan få en film før Netflix-premieren.

Tilsyneladende er det “Jason Bourne”-instruktør Paul Greengrass, som har insisteret på en ægte biograf-premiere – læs om det her.

Det er Netflix tilsyneladende ikke særligt stolte over – de forsøger nemlig at holde biograf-premieren på “22 July” hemmelig for publikum.

Normalt ville distributøren af en biograf-film skrive til samtlige medier om en kommende premiere og invitere anmelderne på pressevisning. Det er ikke sket i tilfældet “22 July”.

Filmz har selv gravet frem, at “22 July” overhovedet har biograf-premiere i Danmark.

Et spor fører til Nordisk Film Biografer, der bekræfter, at de viser “22 July” i Palads – én gang om dagen kl. 15.30 i én uge. To billetter er i alt solgt. Det kan blive Danmarkshistoriens største biografflop.

Nordisk Film Biografer fortæller til Filmz, at biograf-distributøren Scanbox står for “22 July” i Danmark, selv om Scott Rudin Productions står angivet på billetportalen Kino.dk, der først angiver premieredato, da Filmz henvender sig i sagen.

Kino.dk fortæller, at årsagen til den manglende premieredato – og dermed synlighed over for publikum – skyldes, at Scanbox ikke har angivet en premieredato.

Distributøren af “22 July” har altså booket en biograf, men hverken oplyst premieredato, udsendt en pressemeddelelse eller gjort sig den mindste anstrengelse for at gøre opmærksom på den historiske biograf-premiere.

Scanbox har ingen kommentar til historien. De vil ikke svare på, hvorfor de intet gør for at markedsføre “22 July”, men derimod tilsyneladende gør alt for at skjule biograf-premieren på Netflix-filmen.

De vil heller ikke svare på, hvorfor pressen ikke er inviteret til at se filmen i biografen. Det eneste, Scanbox vil sige, er, at vi skal tage direkte kontakt til Netflix.

Filmz har kontaktet den presseansvarlige hos Netflix i London, Tori Lowe, som har ansvaret for at servicere pressen i forbindelse med biograf-premieren på “22 July”.

Filmz har spurgt Tori Lowe om, hvorfor Netflix har droppet sin simultan-strategi. Filmz har også spurgt, hvorfor “22 July” får en biograf-premiere, som ingen tilsyneladende skal vide noget om.

Ønsker Netflix, at “22 July” skal floppe i biografen? Eller er man bare ligeglad, men gør det udelukkende for at gøre Paul Greengrass tilfreds?

Netflix har ikke svaret på vores spørgsmål.

Derfor er det eneste sikre i sagen, at “22 July” i dag har biograf-premiere. Nærmest ingen ved det, to har købt billet. Netflix nægter at svare.



Vis kommentarer (2)
Gravatar

#1 Justin 6 år siden

Måske de bare ikke gider bruge penge på af reklamerer for biograf premierer
har også altid syntes det har virket vildt af man skal bruge det dobbelt af filmens budget på reklame

Ser ud til af netfilx her viser af den biograf premiere ikke gør en film hverken bedre eller dårligere, men nu da den har været vist i biografen så kan det jo være af den kan komme med i oscar kapløbet

Gravatar

#2 Morten Vejlgaard Just 6 år siden

#1 Oscar-delen gælder særvisninger i én biograf i Los Angeles. Det er Netflix, der selv har arrangeret denne biograf-premiere i Danmark - ikke biograferne.

Skriv ny kommentar: